Ankerketting

algemene discussies

Re: Ankerketting

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2020, 11:58

Met één anker kan het ook al lachen zijn.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor Oeverloos » 25 Jul 2020, 12:20

Hey Jan,

Als je hier in Friesland ankert op 2 meter water kun je 25 meter ankerlijn gebruiken met een ketting voorloop van 2,5 -5 meter 8 mm.
Let op dat de harpen die je gebruikt van de juiste breeksterkte zijn.

Wat er in boekjes staat over zoveel maal de waterdiepte geldt vanaf waterdieptes vanaf 8 -10 meter.
Stellen dat je 2 meter water hebt en 4 maal de waterdiepte dus 8 à 10 meter ketting steken, gaat hem niet worden vanaf 5 Bft.

De windvang van een schip is belangrijk. Een hoog kunststof motorjacht met 3 dekken, daar heb je heel zwaar ankergerei voor nodig bij Bft 6 en meer.
In de praktijk zie dan op zee dat zo’n jacht zo giert achter haar anker dat het zichzelf uitbreekt zodra het gaat wapperen.
Sommige motorjachten kunnen soms niet eens ankeren. Daar heeft de ontwerper niet bij stil gestaan, omdat deze zelf nooit ankert.

Maar een lage, stalen motorboot, zoals jij en ik hebben, vangt veel minder wind en is veel makkelijker te ankeren en het gieren blijft ook binnen de perken.

En zoals kajoe je ook zegt, ga niet voor 2 ankers liggen, en zeker niet bij getij water.

Als je ankert zet het hele zaakje dan in een keer overboord. Niks langzaam uitvieren.
Dan met motor in achteruit anker in de grond trekken, bal hijsen.
Vervang het toplicht peertje voor een ledlampje, 25 Watt dan is ook je boot verlicht.

Een goed geankerd schip ligt voor haar ketting.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor kajoe » 25 Jul 2020, 12:33

tja een keer gebeurd in de schaar van everingen de stuurman zou na de bunker het schip ankeren tot de volgende ochtend en om het goed te doen zette hij een voor anker met ruim 150 meter ketting en om niet verast te worden door aan de haal te gaan liet ji ook het hek anker er een 100 meter uit lopen ,en zie dan maar eens de knoop van achter en voor uit de knoop te krijgen ,gelukkig hadden we een bunkergiek en konden we de rotzooi aan dek krijgen en mocht de beste man zich er over buigen hoe het los te krijgen tijdens de lange vaart naar rotterdam .
kajoe
 
Berichten: 1380
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor quichot » 25 Jul 2020, 13:36

Voor we te diep ingaan op alle typen ankers en hun specifieke gebruiksdoel; de vraag was: is 10 meter lijn plus 1,60 meter ketting lang genoeg voor ankergrond op 2 meter diep stilstaand binnenwater?
Dat is op zich lang genoeg als er geen bft5 voorspeld wordt, maar een wat langere ketting is beter. Metertje of 4. En afgaande op je omschrijving is het een vrij universeel anker, geschikt voor de meest voorkomende gronden, al is de omschrijving wat onduidelijk: 'wat je op heel veel boten ziet' en 'goed en zwaar, denk ik'.
Verder wat @redmiller zegt: niet nodeloos ingewikkeld maken, gewoon een keer proberen.

Dan toch eén dingetje: de wind kan 's nachts na een warme zomerdag tijdens een buitje omlopen, dus check even of de hele cirkel die je achterschip zou kunnen omschrijven met het anker als middelpunt vrij van obstakels is, zoals andere ankeraars, en of je niet te dicht onder de wal kan komen qua diepgang.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ankerketting

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2020, 14:12

Hoi Jan,

Gaat veel te ver voor jouw vraag, is echt voor zeeschepen, maar lees mijn lesje Ankeren eens door.
Misschien staan er tips in voor je.
https://maken.wikiwijs.nl/162968/Ankeren
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor Hooveld960 » 25 Jul 2020, 14:17

Ik heb zo'n zelfde anker als op de foto van broekie, een poolanker dus.
Ankeren met 5 bft? Dan blijf ik lekker aan de wal. Nee, een klein windje 1-2 bft is voor mij voorlopig voldoende.
En ook geen geanker op getijdenwater. Daar kom ik sowieso (nog) niet.
Bedankt voor de tips. Een stukje langer kettingvoorloop kan dus geen kwaadbegrijp ik. Een metertje of 3-4 i.p.v. de 1.60 die ik nu heb?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor kajoe » 25 Jul 2020, 15:19

Marie Christina schreef:Met één anker kan het ook al lachen zijn.
Afbeelding

nou dat is tenminste kunst wij zouden zeggen dat er is weer een chinees bezeg geweest?
kajoe
 
Berichten: 1380
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor kajoe » 25 Jul 2020, 15:33

verder is ankeren niet zo moeilijk en zoals wij ankerde met passagiers schepen op de rijn was vaak wat anders dan gewoon voor anker gaan .
lag je op een steiger dan voer je er langzaam heen een eind voor het steiger kwakte je het stuurboords anker er onder dan stuurde je naar buiten een heel eind voor bij het steiger en zover mogelijk uit de wal dan liet je het bakboords aker neer donderen en dan liet schip terugzakken en draaide je de kont zover mogelijk de rivier in en kwakte het hek anker er in dan weer naar het steiger en io de midden bolder hem zo leggen dat de looplank goed kon liggen en dan begon men de draden te zetten naar de wal als de eerste 3 draden voor stonden het ship parapel langs het steiger en de draad achter naar de wal als alles stond begon je een voor een de ankerkettingen strak te draaien tot de ankers goed vast grepen .en daarna was het tijd voor een beste slok .
tjong later op de tankvaart gebruikte je meestal maar 1 anker heel soms 2 vooral als je geladen was en je had een volle rivier dus fikse stroom .
kajoe
 
Berichten: 1380
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2020, 15:43

kajoe schreef:nou dat is tenminste kunst wij zouden zeggen dat er is weer een chinees bezeg geweest?

Ik vermoed dat het een schip is geweest dat lang voor anker gelegen heeft, de nodige rondjes heeft gedraaid om het anker en dat de wartel van het anker vastgeroest zat.
Dan draait de ketting in elkaar als een touwtje dat je strak houdt en dan tussen duim en wijsvinger aandraait.

Het gangbaar maken van de wartel is een even belangrijk als vergeten item tijdens dokkingen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor Oeverloos » 25 Jul 2020, 17:15

Hey Marie Christina,

Bedankt voor het delen van de link met jouw lesmateriaal.
Heel interessant, wordt zeer op prijs gesteld, de filmpjes zijn kostelijk!

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten