Dekwaspomp

algemene discussies

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor aquanaut » 27 Mrt 2020, 11:35

quichot schreef:Als ik iets tot in de finesses beheers is het wel putstechniek.

Ik kon me het al niet voorstellen dat jij als ervaren schipper dit niet machtig was! ;)
Sorry voor het hartzeer, mijn excuses!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2020, 12:28

Don't worry, Mark! Ik snap het. In z'n algemeenheid had je ook gelijk. En een puts is nog geen landvast (dat laatste snap ik ook niet).
Putsen slaan op een varend schip is een handigheidje. Ik laat de puts altijd met de opening schuin naar beneden in de vaarrichting vallen. De lijnlengte houd ik zodanig dat die net zo'n beetje strak staat als de puts het water raakt. Als het goed is hoor je dan een soort plof. Meteen haal ik 'm ook weer op, Het laten vallen en weer ophalen, en meteen het hengsel grijpen met de vrije hand, is eigenlijk één vloeiende beweging, want zo'n puts is bij varend schip sneller vol dan je met je ogen kan knipperen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Mrt 2020, 12:53

Bij onze boot zat bij de overname ook een puts, een rubber exemplaar. :o
Nu weet ik niet hoe oud die puts is maar als ik nu ga shoppen op een puts kom ik ook hoofdzakelijk rubber exemplaren tegen; die zinken dus!
In mijn jongensjaren (jaren 60) verdiende ik me een centje bij bij een " olieboer" voor de scheepvaart hier in de buurt.
Daar werden toen aanvankelijk ook alleen rubberen putsen verkocht. Regelmatig kwam er weer een een verontwaardigde schipper voor een puts omdat hij de zijn had verspeeld.
Toen kwamen er kunststof niet zinkende putsen op de markt die in korte tijd gemeen goed werden. Rubberen werden er niet meer verkocht.
Nu jaren later zie ik dat er toch weer veel rubber wordt aangeboden. Is daar een aanwijsbare reden voor :?:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor aquanaut » 27 Mrt 2020, 13:05

Een puts mag niet drijven anders krijg je hem niet gevuld.
Een stalen puts zou ook kunnen maar mist gewicht, en is niet zo handig als je hem ergens tegenaan zwaait.
quichot schreef:Putsen slaan op een varend schip is een handigheidje. Ik laat de puts altijd met de opening schuin naar beneden in de vaarrichting vallen. De lijnlengte houd ik zodanig dat die net zo'n beetje strak staat als de puts het water raakt. Als het goed is hoor je dan een soort plof. Meteen haal ik 'm ook weer op


Zo zie je maar, ik zwaai de puts als een soort slinger richting het voorschip (dus met de bodem in de vaarrichting) door een korte ruk net voordat hij het water raakt klapt meestal de bodem omhoog en duikt de putsrand het water in (nog steeds met de bodem schuin naar voren wijzend.
Je kunt nu direct hijsen waardoor de puts onder water kantelt met de bodem naar beneden, en inderdaad ophalen voordat hij je voeten passeert.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Marie Christina » 27 Mrt 2020, 13:48

quichot schreef:Helaas werkt dat niet of slecht tijdens het varen. Het langsstromende water verstoort op een of andere manier de aanzuiging.

Dat heet "venturi effect" of Bernoulli effect.

Wanneer de dompelpomp meegetrokken wordt komt de aanzuig in de richting van het achterschip te hangen.
Het langsstromende water creëert langs het vlak van de aanzuig een onderdruk. (Wet van Bernoulli).
Deze onderdruk zuigt het door de pomp aangezogen water grotendeels weer uit de aanzuig.

Als je een extra touwtje aan de pomp zet die de aanzuig in de vaarrichting houdt, onder een zo klein mogelijke hoek met het wateroppervlak, werkt de pomp wel.
Zelfs beter door de toegenomen druk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor kajoe » 27 Mrt 2020, 14:37

wij verkochten vroeger op de olie handel alleen maar rubber putsen ,ijzeren wou geen een schipper hebben vanwege de schade die ze aanrichten en de deuken die er in kwamen ,zelf gebruik ik dus een puts en heb er nog nooit een verspeeld een nadeel van de moderne puts is dat ze al na korte tijd roet gaan afgeven. Maar ja even iedere dag douw spoelen heb je niet altijd een pomp voor nodig op een jachtje van 11 meter .
(rubber strepen ) en dat had je vroeger niet .
een\n dompel pomp is leuk maar dus alleen als je stil licht varend stuitert hij teveel en zuigt lucht ook als je hem met touwtjes vast zet ten zij je hem met een haakstok onder water kan houden .op mijn luxe motor had ik de buitenboord koeling een 2 weg kraan tussen als ik wou dek spoelen kon dat dus gewoon met koelwater hu ja daar stond een 2.5 duim sihi pomp op .maar we hadden ook nog een gewone dekwas pomp ook 2 duim die deed tevens dienst als lens pomp
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Mrt 2020, 15:31

aquanaut schreef:Een puts mag niet drijven anders krijg je hem niet gevuld.

Ik heb destijds vaak genoeg het oliebootje geboend met die kunststof puts. Ik heb nooit moeite gehad om hem vol te krijgen.
Let wel, veel drijfvermogen had die puts ook niet maar hij bleef of kwam wel boven ;)
Het waren grijze exemplaren, iets minder hoog dan een standaard puts en aan de bovenzijde wat wijder.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2020, 16:33

Zo gaat het over pompen, en zo gaat het over emmeren! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor elrenegado » 29 Mrt 2020, 16:35

quichot schreef:Er zijn tientallen dompelpompen binnen de betaalbaarheidszone, met allemaal ronkende beloftes aangaande opbrengsten. Dus wat is gangbaar?
Belangrijker dan de capaciteit is de opvoerhoogte. Daar zou ik vooral op letten. Sta je boven op je stuurhuis kun je het met de meeste pompen wel vergeten.

En o ja, deel de opgegeven opvoerhoogte door twee, dat is een veilige en bovenal realistische benadering van de harde werkelijkheid.


klopt... opvoerhoogte is belangrijk, maar ik hoef niet zo hoog.
als de pomp 4 a 5 meter aangeeft is dat voor mij veilig met max 2m hoogte.

Maar ik wil geen keiharde straal..
gewoon wat er bv ook uit de kraan komt, of iets minder mag ook.

welke capaciteit kom je dan goed mee weg ? 5000l/u ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Marie Christina » 29 Mrt 2020, 16:50

Ik heb er eentje van 6000 l/u en die doet precies wat jij nu omschrijft.
Dus dat zal met die 5000 ook wel lukken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten