Dekwaspomp

algemene discussies

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Roelof » 29 Mrt 2020, 16:55

elrenegado schreef:I

Hoeveel liter per minuut is dan een beetje gangbaar ? 3500, 4500, 5000, 6000 ?


Met genoemde hoeveelheden "per minuut" kom je aan een ballastpomp van een redelijk zeeschip. Ik ga ervan uit dat een dekwaspomp gebruikt wordt om los vuil, sopwater, zout af te spoelen. Een dompelpomp die een tuinslang met een redelijke straal kan bijhouden lijkt mij dan voldoende.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Roelof » 29 Mrt 2020, 17:28

Dit gezegd hebbende, zou ik een tuinslang zonder spuitmond in een emmer leggen en met een stopwatch in de hand kijken hoelang het duurd dat de emmer (10 liter) vol is. Dan kun je uitrekenen welke flow per minuut / uur je moet hebben.
De druk in het drinkwatersysteem in NL is tussen 2 tot 3 bar. Dit is de druk welke de pomp moet kunnen geven.

Als de pomp aan beide parameters voldoet kun je kiezen ruim afspoelen of een krachtige straal door een een (tuin) spuitmond op de slang te zetten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 29 Mrt 2020, 18:53

Ik heb inmiddels de Einhell-pomp die ik aan het begin van dit topic voorstelde gekocht en gisteren thuis even aan een klein testje onderworpen.
Pomp in de regenton en de slang zo hoog mogelijk gehouden. Ik denk zo'n 2 meter boven het waterpeil in de ton.
In die setting gaf het 270w. zware pompje nog een mooie straal water.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik er een dikkere slang dan een normale tuinslang op had aangesloten, ik denk dat het 3/4 is.
Bij dit soort pompen is het zaak dat je de weerstand aan de perszijde laag houdt. Ga je naar een normale tuinslang dan zal de wateropbrengst navenant afnemen.
De slang die ik eraan had was 12 m. lang en dus lang genoeg voor mijn boot.
Het is alleen weer zo'n volumeus ding waarbij ik me afvraag; waar laat ik dat weer aan boord. Ook voor de pomp moet ik nog een plaatsje vinden :(
Enfin, Een dezer dagen ga ik de zaak in het echie testen, daar was het me vandaag te koud voor. Wordt dus vervolgt. ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor elrenegado » 31 Mrt 2020, 08:55

Aankomend weekend, en met name zondag is het prima weer om met water te spelen :D
Dus dan kan je het testen.

Maar dankzij je "testje" weet ik nu ook welke capaciteit ik ongeveer moet nemen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor quichot » 31 Mrt 2020, 09:27

Roelof schreef:Dit gezegd hebbende, zou ik een tuinslang zonder spuitmond in een emmer leggen en met een stopwatch in de hand kijken hoelang het duurd dat de emmer (10 liter) vol is. Dan kun je uitrekenen welke flow per minuut / uur je moet hebben.
De druk in het drinkwatersysteem in NL is tussen 2 tot 3 bar. Dit is de druk welke de pomp moet kunnen geven.

Als de pomp aan beide parameters voldoet kun je kiezen ruim afspoelen of een krachtige straal door een een (tuin) spuitmond op de slang te zetten.

Je kunt het debiet van een dompelpomp op geen enkele manier met leidingwaterdruk vergelijken. 2 bar kun je wel vergeten. Bij leidingwaterdruk blijft de druk bij afknijpen om een sterkere straal te krijgen in stand. Als je dat doet bij een dompelpomp komt er gewoon geen water meer uit.

Die opbrengsten zijn trouwens gemeten bij opvoerhoogte nul. De overdruk bij onbelemmerde doorstroming is bij een dompelpomp hooguit een halve bar. Iedere meter omhoog betekent 20% minder druk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 31 Mrt 2020, 13:28

Het pompje wat ik heb gekocht heeft inderdaad een druk van 0.55 bar.
Zie het tabelletje bij de aanbieding van Bol.com tussen de afbeeldingen.
Dus niet de druk van je waterleiding thuis, maar wel een hoger debiet. In mijn eerste pogingen heb ik ook geprobeerd door met een duim de slanguitstroom te verkleinen. Ik kreeg daar wel degelijk een straal maar die spuit geen 10 meter weg. Op dat moment zat de slanguitstroom +/- 2 meter boven het oppervlak van het op te pompen water.
Daarom denk ik dat je voor je zelf moet bepalen hoe hoog boven de waterlijn in jouw situatie de waterstroom beschikbaar moet zijn. Is dat boven de 3 meter met het pompje waar ik het over heb, dan denk ik dat je beter een andere oplossing kunt zoeken.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor quichot » 31 Mrt 2020, 17:31

Het Sluizenfront schreef:Het pompje wat ik heb gekocht heeft inderdaad een druk van 0.55 bar.

Dat bedoel ik. 1 bar is ongeveer een kolom van 10 meter water. Theoretisch zou de uitstroom dus volledig stoppen op 5,5 meter hoogte. Theoretisch. Want ik denk niet dat je dat haalt met dat pompje. het is geen verdringingspomp, en de waterdruk in de slang op dat waaiertje zal ook wat gaan tegenwerken. Anders gezegd, de druk neemt niet lineair af met de opvoerhoogte.
Stel je staat op je roefdak, zeg eens 1,5 meter boven de waterlijn, en je houd de slang op 1 meter boven je voeten, dan is er van die druk uitgedrukt in kolomhoogte nog maar 5,5 - 1,5 - 1= 3 meter over. Dat zou theoretisch 0,3 bar moeten zijn, maar 0,2 bar is waarschijnlijker.
Is dat erg? Welnee, je kunt er lekker mee spoelen. Maar spinnewebben en groene uitslag spuit je er niet mee weg. En o ja, sluit de raampjes!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Apr 2020, 13:28

Inmiddels gisteren de proef op de som genomen.
Hij doet precies zoals verwacht. Gewoon in het gangboord staand kan ik door de slang wat dicht te knijpen toch de bovenkant van de spryhood afspuiten.
Je moet je dan wel geen waterstraal meer voorstellen waarmee je een volwassen vent van zijn brommer blaast ;) , maar afspoelen gaat op die hoogte nog net. Ik denk zo'n 4 meter boven de waterlijn.
De overige, lagere delen van de boot kun je er prima mee afspoelen en een beetje vuil in een hoek kun je ook nog enigszins wegspuiten door de slang dicht te knijpen.
Mijn buurman was in ieder geval zo enthousiast dat hij er zich ook een ging kopen :D
Conclusie: in mijn geval is het geen miskoop en doet ie wat ie moet doen. :mrgreen:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor elrenegado » 01 Apr 2020, 14:14

Nou dan issie voor mij ook meer als geschikt,
Want hoogste punt van de cabriokap is 2.60

Ik bestel hem ook :D
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Dekwaspomp

Berichtdoor Amersfow » 02 Apr 2020, 08:11

Ha, ik heb deze voor thuis aangeschaft (tuinberegening), die geeft me een berg water; https://www.toppy.nl/product/7936/oase- ... WkQAvD_BwE
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten