Corona en varen

algemene discussies

Re: Corona en varen

Berichtdoor Scout » 30 Mrt 2020, 12:05

Net gevonden op de site van de provincie Overijssel:


Start vaarseizoen Overijssel uitgesteld tot 1 juni
Het recreatieve gebruik van het water leidt tot meer mobiliteit en mogelijke contactmomenten. Daarom heeft de provincie Overijssel besloten om de bruggen en sluizen in Overijssel tot 1 juni op basis van het winterregime te bedienen. Dit betekent dat er alleen bediening op afroep mogelijk is voor beroepsvaart en hulpdiensten. Recreatieve vaart is tot 1 juni niet mogelijk. Alleen noodzakelijke recreatieve vaarbewegingen kunnen via de Inspectie Scheepvaart van de provincie Overijssel aangevraagd worden. Denk hierbij aan het verplaatsen van een boot van een werf naar een woning. De provincie neemt deze maatregelen in navolging van de richtlijnen van rijksoverheid en het RIVM.
https://www.overijssel.nl/actueel/corona-virus-overijssel/#ha269698d-db9d-788d-1af9-fdd634bc1840

Wij liggen op de grens van Friesland en Overijssel.
Als vanaf Driewegsluis richting Echtenerbrug dezelfde maatregelen gaan gelden wordt het een goedkoop jaar qua diesel :cry:

In Overijssel is het niet zozeer de schipper die het probleem is maar zijn het de mensen die voor de bruggen moeten wachten.
Hopelijk blijft er nog een mooie gezonde zomer over.

Groet,
Richard
Gebruikers-avatar
Scout
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 Mrt 2016, 17:19
Woonplaats: Arnhem
ligplaats: Oldemarkt
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor heuvels » 30 Mrt 2020, 12:15

Een maand op vakantie door het land is iets heel anders dan vlakbij huis een beetje op de plas dobberen.
Het laatste is zo onschuldig mogelijk, bij het eerste zijn er legio gevaren.
Gewoon gezond verstand gebruiken dus.

En een beetje aan je boot klussen kan ook zonder met andere mensen in aanraking te komen, al is het nu een stuk minder gezellig nu de kantine dicht is en we niet even lekker kunnen ouwehoeren.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Corona en varen

Berichtdoor Popeye » 30 Mrt 2020, 13:13

Misschien mag je wel meeschutten en dezelfde brugopening gebruiken als de beroepsvaart. Ikzelf heb bijvoorbeeld de boot in Kropswolde liggen. Wanneer ik mee op kan varen met een beroepsschip zou ik via Winschoterdiep, Van Starkenborgkanaal en PM-kanaal bijvoorbeeld bij Zwartsluis kunnen komen. Vanaf daar zijn best leuke tripjes mogelijk en kan ik af en toe een keer zeilen! :)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Corona en varen

Berichtdoor G.brul » 30 Mrt 2020, 15:13

@Scout,

Voorlopig sta je net als ik nog op de kant, dus van varen komt toch nog niets.

Gerard
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Re: Corona en varen

Berichtdoor elrenegado » 31 Mrt 2020, 08:50

https://www.ad.nl/utrecht/streep-door-o ... ~ab578194/

Ook Utrecht sluit bruggen, havens e.d.
Mijndense sluis, weerdsluis, alle bruggen op de vecht etc,

De laatste alinea zegt dat voor de Lek het seizoen gewoon op 1-4 begint.
Mijn werfbeurt op 14-4 kan dus vooralsnog gewoon doorgaan
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Corona en varen

Berichtdoor rotterdammer » 31 Mrt 2020, 11:22

Ik ben lid van twee verenigingen, maar elk gaat heel anders om met de huidige crisis. De ene heeft aangegeven dat je niet meer op het terrein mag komen, hooguit voor een korte inspectie. Bij de ander mag je wel de haven op, zolang je maar de minimaal vereiste afstand houdt tot een ander. Hellingen is in ieder geval bij beiden afgelast, maar dat is ook wel begrijpelijk omdat je dan met veel mensen dicht bij elkaar bezig bent. Gelukkig lig ik zelf nog in het water (in in de haven waar ik wel nog op mag komen).

Het is alleen heel dubbel voor mij persoonlijk. Ik zou zelf liever op de boot zijn. Dat zou voor mij veiliger zijn dan thuis blijven. De reden? In de grote stad zijn er veel appartementencomplexen, ik woon zelf in eentje en om naar buiten te gaan moet ik met de lift (nee, traplopen is echt niet te doen helaas). Dus om boodschappen te kunnen doen moet ik twee keer in een lift staan waar de kans groot is dat er meer mensen in (gaan) staan, niet raar als er zo'n 100 woningen zijn op 1 lift. Het is dan onmogelijk om de vereiste 1,5 meter afstand te houden. Twee keer risico lopen om besmet te raken voor één keer boodschappen, terwijl als ik met de boot bijvoorbeeld aan een kade ga liggen er geen enkel contactmoment is omdat het daar makkelijk is afstand te houden.

Aan de andere kant snap ik heel goed dat bedienend personeel niet zit te wachten op hordes watersporters die voor allerlei bruggen en sluizen liggen, waardoor er of irritatie ontstaat omdat er niet direct bediend kan worden door een te groot aanbod, of dat er meer personeel bij komt waardoor kans op besmetting van datzelfde personeel groter wordt. Ik vraag me dan af of er geen middenweg te vinden is. Bijvoorbeeld door niet ergens te gaan varen waar veel bruggen/sluizen bediend moeten worden, dus zoveel mogelijk naar plekken toe waar je meer vrij bent om erop uit te gaan? Zo hoef ik alleen maar de Nieuwe Maas op, om een vaargebied te hebben waar ik ook eventueel zou kunnen overnachten vanaf Maassluis, Hellevoetsluis in het westen, Lith aan de Maas, De Bijland in het oosten, het IJsselmeer in het noorden en de daaraan grenzende meren/wateren (richting Blokzijl, Meppel en Zwolle). Allemaal zonder dat er verder een sluis of brug hoeft te draaien. Maar ook in kleinere gebieden zijn er zat plekken waar er veel mogelijkheden zijn zonder gebruik te maken van een opening van brug en/of sluis.

Het blijft dus lastig, maar uiteindelijk zullen we met zijn allen moeten doen wat het beste is voor elkaar.
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Corona en varen

Berichtdoor Scout » 31 Mrt 2020, 12:37

G.brul schreef:@Scout,

Voorlopig sta je net als ik nog op de kant, dus van varen komt toch nog niets.

Gerard


Hoi Gerard, Niet lang meer hoor, Nog voor de Pasen het water in. Dan kan ik Scout in elk geval als drijfcaravan gebruiken. Ik heb nog wel een anderhalf meter lange stok liggen om een "CoronaBorrelAangeefHulpstuk" te maken :D
Zie ik je op gepaste afstand met Pasen ?
Gebruikers-avatar
Scout
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 Mrt 2016, 17:19
Woonplaats: Arnhem
ligplaats: Oldemarkt
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor ErikH » 31 Mrt 2020, 15:06

rotterdammer schreef:Zo hoef ik alleen maar de Nieuwe Maas op, om een vaargebied te hebben waar ik ook eventueel zou kunnen overnachten vanaf Maassluis, Hellevoetsluis in het westen,


Sinds gisteren ook op slot https://vr-rr.nl/actueel/

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Corona en varen

Berichtdoor rotterdammer » 01 Apr 2020, 11:08

ErikH schreef:
Sinds gisteren ook op slot https://vr-rr.nl/actueel/


Niet helemaal, volgens de verordening:


Het is verboden om gebruik te maken van recreatief nachtverblijf op recreatieparken,
kampeefterreinen, in jachthavens en op het strand


Inclusief spellingfout ;)

Zolang je niet in een jachthaven gaat liggen is het gewoon mogelijk om te overnachten aan boord. Het zou ook niet verstandig zijn in een jachthaven, je kunt lang niet altijd 1,5 meter afstand houden als je elkaar op een steiger tegenkomt. Maar ga je aan een kade liggen, heb je daar geen last van.

Hoe dan ook is het voor mij nog steeds theoretisch. Ook al zou het veiliger aan boord zijn voor mij, heb ik niet voldoende mogelijkheden om aan boord mijn werkzaamheden uit te voeren. Dat kan alleen vanuit huis nu...
rotterdammer
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 26 Feb 2020, 11:11
ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Re: Corona en varen

Berichtdoor heuvels » 01 Apr 2020, 12:43

Ook uit de nieuwe noodverordening Rijnmond:

Artikel z.5a Verbod sanitaire voorzieningen recreatie
Het is verboden gemeenschappelijke sanitaire toilet-, was- en douchevoorzieningen op of bij
recreatieparken, vakantieparken, kampeerterreinen en kleinschalige kampeerveldjes, parken,
natuurgebieden, jachthavens en stranden geopend te houden.


Toiletten op slot, toch een probleem voor de mensen die aan hun boot klussen. Klussen op zich hoeft geen probleem te zijn, makkelijk zat om genoeg afstand van elkaar te houden. Meeste boten staan nog op de kant dus toilet aan boord is onbruikbaar. Zal dus op z'n tilburgs moeten. Jerrycannetje meenemen. Of een afsluitbare emmer.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten