Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

algemene discussies

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor kajoe » 03 Mrt 2020, 14:28

de laatste keer dat bij mij wat bevroor was in de winter 1979/80 ,toen is toen werkende verwarming bevroren dit de radiatoren die op 20 meter en meer van de kachel zaten deze een somy draaide op natuurlijke circulatie dus de pomp maar bij nou dat hielp niet en dus het hele voorschip afsluiten en leeg laten lopen ,het achterschip en stuurhut waren goed warm maar dat hielt in dat het systeem opgevuld moest worden een cv monteur zij gooi er een zootje ,,weet niet hoe het heet maar was groen dit was goed voor de smering nou ja een heel verhaal maar het bleek later gewoon boorolie te zijn maar werkte goed ook als een soort antivries de zaak roest vrij houden en smering voor de pomp ,daar na ieder keer met bijvullen van systeem wat van die rotzooi er bij .
ik had er eerst thermische olie in willen doen (bevriest nooit) maar duur en somy zij dat het niet werkte op een natuurlijk systeem zonder pomp .
dus eigenlijk het zelfde als op de tankers word gebruikt om de lading te verwarmen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Winterklaar maken, zinvol of toch niet?

Berichtdoor varg » 03 Mrt 2020, 19:43

Deze winter voor het eerst niks gedaan....ben minder druk en woon op 10 minuten van de haven....en de termijn weerberichten zijn sterk verbeterd. De motor is geen zorg, kielkoeling met Longlife antivries. De boot ligt in het water en de afsluiters zitten allemaal minimaal 20 cm onder de waterlijn.
Daarnaast zorgt mijn Chinese dieselkacheltje er voor dat ik veel meer aan boord ben in de winter. Dan is het wel zo gezellig als ik gewoon water uit de kraan kan gebruiken.
Mocht het nog een paar nachten flink gaan vriezen dan kan ik altijd nog aftappen/doorblazen...
O ja...gtl in je dieselkacheltje lijkt goed te werken...
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten