Wat is dit

algemene discussies

Re: Wat is dit

Berichtdoor aadbloem » 02 Mrt 2020, 12:59

heuvels schreef:En nu de hamvraag:
Wat is-tie waard?? 8-)

:D :D Nee, de huidige eigenaar bewaart dit als dierbare herinnering aan zijn grootvader.

Deze beschrijving zal ongeveer zijn denk ik: Antique 1876 Woodman's TACHOMETER - A very early hand-held low speed mechanical tachometer used to measure rotating RPM on mills or steam engines
Allemaal dank voor het meedenken, dit forum is top!!
aadbloem
 
Berichten: 1026
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat is dit

Berichtdoor aadbloem » 02 Mrt 2020, 15:00

Diverse modellen inmiddels gezien op eBay, waarde enkele tientallen euro's
Gezocht op antieke tachometer zijn er diverse modellen van deze soort te vinden.
aadbloem
 
Berichten: 1026
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat is dit

Berichtdoor quichot » 02 Mrt 2020, 15:10

De tussenkunstenkitsj-vraag is: Mag ik vragen wat u er voor heeft betaald? ;)

Maar het klopt dus dat je het primitieve apparaatje moet gebruiken in combinatie met een klok met secondewijzer. Na een minuut stop je de meting en lees de je de schijf af. De schaal van die schijf blijft onduidelijk. Als het asje 100 x ronddraait geeft de schijf 10.000 aan.
Die modernere versie, de Probator, heeft die secondewijzer ingebouwd, vandaar de wijzerplaat tot 60 (seconden). Het tellertje ernaast geeft het aantal omwentelingen aan.

Wat ik nog niet begrijp is hoe dat asje de rotatie oppikt. Maar laten we er vanuit gaan dat de motor of de machine daarvoor een passend slotgaatje heeft.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat is dit

Berichtdoor aadbloem » 02 Mrt 2020, 15:51

quichot schreef:De tussenkunstenkitsj-vraag is: Mag ik vragen wat u er voor heeft betaald? ;)

Er is geen sprake van betaald en het is niet te koop. Het is gevonden bij het opruimen van werkplaats van grootvader van goede vriend en hij koestert dat als herinnering alleen wisten we echt niet wat het was. Alles afgezocht en gevraagd en nu pas op dit forum tot de ontdekking gekomen wat het is. Het staat, op bijpassend miniatuur kistje, nu op de schoorsteenmantel bij mijn goede vriend.
aadbloem
 
Berichten: 1026
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten