Marifoon gebruik

algemene discussies

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor Marie Christina » 22 Feb 2020, 13:47

Nee, ik ook niet.
Die romantische nostalgie kan me gestolen worden.
"Goedemiddag meneer, u bent nummer vier."
Geen idee hoe lang het duurt voor nummer vier geweest is.
Kan vijf minuten zijn, maar ook net zo makkelijk 20.
En uiteraard moest je juist dán net kakken. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor bas » 22 Feb 2020, 20:54

1 ding is er niet veranderd....de telefoonrekening. Linksom of rechtsom weten telecomboeren je altijd een poot uit te draaien. Vroeger met belkosten, tegenwoordig met data. Staat er ergens ongemerkt een app te updaten voor 9 euro per Mb :roll:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Feb 2020, 21:14

Herkenbaar al die protocollen, of hoe ze niet gebruikt worden.
Niet alleen in de scheepvaart, vroeger, toen ik de brandweer in de regio nog afluisterde, kon je al aan de aanroep van het voertuig ri. de meldkamer horen of het één van de vrijwilligerskorpsen uit de regio was of die van het beroepskorps uit de stad.
De 1e: AC XXX ... hier de YYY 601 over - YYY 601 hier AC XXX over - AC XXX hier YYY 601, wij rukken uit naar <adres> over - YYY 601, hier AC XXX, u rukt uit naar <adres>, begrepen uit
De 2e: AC, Delta 2-2 <adres> over, - Delta 2-2, adres juist - uit

Om over de situatiemeldingen maar te zwijgen ...

De 1e een heel verhaal, de laatste: 2-2 ter plaatse, middelbrand, over ...

Overigens heb ik ze in de luchtvaart nog nooit met de numerieke spelling (nada-zero) horen werken.
Daar worden alleen de letters in het luchtvaart alfabet genoemd, de cijfers worden alleen wat anders uitgesproken.
Zo wordt de 3 als Tree (van boom) en de negen meestal als niner uitgesproken.
Letters alleen bij private jets, commerciele vluchten hebben roepnamen, die soms wel, soms niet af te leiden zijn uit de maatschappij naam. KLM, Lufthansa, AirFrance etc gebruiken hun naam, maar British Airways wordt aangeroepen met 'Speedbird'

Dus het is niet alleen de maritieme sector die niet altijd volgens het boekje werkt...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor quichot » 23 Feb 2020, 10:14

bas schreef:1 ding is er niet veranderd....de telefoonrekening. Linksom of rechtsom weten telecomboeren je altijd een poot uit te draaien. Vroeger met belkosten, tegenwoordig met data. Staat er ergens ongemerkt een app te updaten voor 9 euro per Mb :roll:

Volgens mij kun je de functie automatisch updaten uitschakelen als je geen wifi hebt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor quichot » 23 Feb 2020, 10:22

R.C.Grootveld schreef: commerciele vluchten hebben roepnamen, die soms wel, soms niet af te leiden zijn uit de maatschappij naam.

Ik kijk graag naar documentaires en youtubefilmpjes waarbij je als toeschouwer 'meevliegt' in de cockpit. De communicatie verkeersbegeleiding/vliegtuig gaat dan altijd met -zover ik dat begrijp- het vluchtnummer. Hetzelfde nummer dat op je ticket en op de schermen bij de gate staat. Of bedoel je wat anders.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor kajoe » 23 Feb 2020, 11:24

je gebruikte het pd pf ph enzv alleen voor oproepen Scheveningen en in de andere landen voor gesprekken verder nooit ,maar je hoort vaak jachten zich melden met hun nummer waar je natuurlijk niets aan hebt bij sluizen en bruggen on danks dat er sluizen en verkeers posten zijn en waren waar ze het nummer konden aflezen ,, ook hoor je dat geregeld op kanaal 10 als ze elkaar oproepen maar waarom ,willen ze zich niet bekend maken met naam ?
behalve als er echt iets is dan hoor je ze niet .
kajoe
 
Berichten: 1375
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor quichot » 23 Feb 2020, 12:16

Klopt. Ik deed 's een marifoontest door sector Schellinwoude op te roepen. 'Jonge Willem voor test'. Of ze me konden horen. 'Luid en duidelijk, PI 7806!' Voor de duidelijkheid, dat nummer had ik dus niét gemeld.

Wat ik wel eens hoor bij bijvoorbeeld de Kreekraksluis zijn teksten als: Hier de Dolfijn, over (eh...wáár is hier? binnen? Buiten?), we zijn net bij de sluis aangekomen (nou, da's gezellig! De koffie is bruin) en we zouden graag schutten, over (joh, je meent het!) Kunt u mij zeggen hoe laat dat begint? (Tja, hoe laat schikt het u?) enz.

Toch denk ik dat de schipper van de Dolfijn z'n examen heeft gehaald. Probleem is, en dat is vaak het geval met jachten, dat de marifoon uitstaat als zij die niet nodig hebben. Dus zich nooit het juiste jargon eigen maken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor bas » 23 Feb 2020, 13:52

Klopt, maar vroeg of laat ga je toch een keer voor gaas. Ff vergeten of bijvoorbeeld in Griekenland net een Turks netwerk te pakken hebben en je bent de Sjaak.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Feb 2020, 14:21

quichot schreef:Ik kijk graag naar documentaires en youtubefilmpjes waarbij je als toeschouwer 'meevliegt' in de cockpit. De communicatie verkeersbegeleiding/vliegtuig gaat dan altijd met -zover ik dat begrijp- het vluchtnummer. Hetzelfde nummer dat op je ticket en op de schermen bij de gate staat. Of bedoel je wat anders.

Ja en nee .....

En ik weet dat ik nu echt off-topic ga, maar hierbij een kort college:

Wat de passagier op z'n ticket en op de borden ziet is het "commerciële vluchtnummer", ATC werkt met het "operationele vluchtnummer" en die hoeven niet het zelfde te zijn.
> Het "commerciele vluchtnummer" bestaat uit de 2 pos IATA Airline Code en een (iha) 3-4 pos numeriek deel, waarbij sommige maatschappijen een systeem hebben met series, oneven/even etc(1).
Dit representeert iha de maatschappij waar jij je ticket koopt
> Het "operationele vluchtnummer" bestaat uit de 3 pos ICAO Airline Code en een (iha) 4 pos numeriek deel, wat meestal gelijk is aan het numerieke deel van het commerciële, maar dat hoeft niet!
Dit representeert iha de maatschappijk onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd, en dat hoeft niet dezelfde te zijn als degene die hem daadwerkelijk uitvoert
En om herkenbaarheid te vergroten en verwarring en gespel met Kilo-Lima-Mike of Hotel Victor te voorkomen en wordt meestal ipv de ICAO Airline Code gewoon de Airline Name gebruikt.
Echter, sommige namen worden dan te lang, en daarom gebruiken sommige maatschappijen verbasteringen, nicknames, verkortingen etc, maar die zijn wel protocollair vastgelegd en worden dan ook consequent gebruikt.[/list][/list]

Een paar voorbeelden:
Skandinavian Airline System (SAS: N, S, DK) is te lang en wordt afgekort tot 'Skandinavian'
Gebruikt British Airways de nickname Speedbird
Gebruikte Pan American de nickname Clipper
Codeshare vluchten, vluchten die onder de vlag van meerder airline(s) worden uitgevoerd, gebruiken de naam van de uitvoerder (Als een Amerikaan New York - Amsterdam boekt, boekt hij een Delta Vlucht (DL 2642), terwijl de KLM hem vliegt (KL 0642)
Het gebeurt wel eens dat een maatschappij een vliegtuig in huurt (bv KLM gebruikt een Transavia toestel om een KL vlucht uit te voeren), in dat geval wordt er meestal gewoon onder KL nummer gevlogen
En om het nog complexer te maken: Als er in het zelfde tijdblok meerdere vluchten met gelijke numerieke delen in een gebied zijn, kan ATC besluiten om je een heel afwijkend call sign te geven.
Als er bv een KL 1961 min of meer gelijktijdig met een LH 1961 rondvliegt, kan ATC besluiten de KL 1961 KL 96A te noemen.

En wat dat programma betreft:
Ik kijk daar ook wel eens naar, maar qua RT taal is het niet altijd een representatieve weergave van de werkelijkheid :o
Ik denk dat dit bewust wordt gedaan, want echte Airline RT is voor 'jan publiek' vaak slecht te volgen ivm de vele afkortingen, vaktermen etc. (en gaat meestal ook veel sneller)
En de kreet 'Roger' zul je in de praktijk niet vaak horen ...

Zo is bij de KLM:
- Oneven: Outbound
- Even: Inbound
- 0*** Intercontinentaal
En die zijn ook weer onderverdeeld in regio's, zo is de hele 6** serie Noord America
- 1*** Europa
Idem
- 29** Serie de trein tussen Brussel en Schiphol
- 4*** Codeshare (als ik het goed heb)
etc.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor quichot » 24 Feb 2020, 11:02

R.C.Grootveld schreef: En wat dat programma betreft:
Ik kijk daar ook wel eens naar, maar qua RT taal is het niet altijd een representatieve weergave van de werkelijkheid.

Dank voor het college.
Ik weet niet wat je met 'dat programma' bedoelt, maar ik bedoel vooral docu's en youtubefilmpjes waarin je echt via een cam in de cockpit meevliegt. De helft van de communicatie gaat de leek dan ook boven de pet. Programma's als Aircrash investigation zijn inderdaad teveel nagespeeld, hoewel het verloop van het onderzoek boeiend blijft.

Dat gaat van off topic naar on topic een harde landing worden!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten