Varen op de waddenzee

algemene discussies

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Feb 2020, 01:20

redmiller schreef:Je zou al eens van Kornwerderzand naar Harlingen kunnen varen om relatief veilig te voelen wat golven en stroming doen.

Zo ben ik ook begonnen: Van Makkum via Kornwederzand naar buiten en naar Harlingen

Met een sloep .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor quichot » 17 Feb 2020, 11:44

En natuurlijk de sommetjes maken uit het leerboek vaarbewijs 2. (U vertrekt een week na volle maan vanuit Den Helder met bestemming.. enz.)
Ik heb dat zelf nooit hoeven leren, want ik kreeg m'n vaarbewijs dankzij de overgangsregel in de schoot geworpen, begin jaren 80. Maar toen mijn zoon opging voor het examen VB2 heb ik de stof samen met hem helemaal doorgenomen, want hij is geen B-mens, zoals ik.
Veel van geleerd, en als je het eenmaal onder de knie hebt ook echt heel leuk!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor ad gevers » 17 Feb 2020, 12:37

Hoi Jan,
Heb vroeger veel gezeild en gesurfd op de Waddenzee, het IJselmeer en de Grevelingen, wij draaiden rondjes om de jachies die
met wind op kop tegen de stroom in ploeterden, ik denk dat windje 5 toch kritisch word, licht aan de richting,
wat je koers betreft ben je wel afhankelijk van diepte (vaargeul).
Het Marker en IJselmeer mijd ik met harde wind zeker. Dus met mijn Hooveld 860 houd ik het maar bij de binnenwateren,
en vaar ik niet over het A.R.K., en de Waal of andere drukke sloten als ik tijd zat heb.
Maar mocht je (met een kluppie) de overtocht maken, lees ik graag je verslag.

Groetjes,
Ad
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Marie Christina » 17 Feb 2020, 12:40

En dan is het de bedoeling dat je doorhebt dat het zoveel dagen spring- of doodtij is, neem ik aan, Quichot?
Tja, leuke info.
Maar je kan ook gewoon even het getij opzoeken in één de vele mogelijkheden die ons ten dienste staan.
Srtoomatlasje erbij en daar gaan we. :-)
(Beetje kort door de bocht, maar u vangt mijn drift.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor kajoe » 17 Feb 2020, 13:57

ik zelf ben een beetje huiverig om naar de eilanden te varen met mijn jachtje ,met verschillen de soorten schepen en bootjes tot 10 bf het IJsselmeer gehad en ook zeeland maar ja allemaal een stuk groter .
een keer met mijn luxe motor ,wij waren met 4 gelijkwaardige passagiers schepen en zouden van den helder naar texel maar ik vond het maar niets en ben blijven liggen ,maar de tweede dag dat die anderen daar lagen was het gaan stormen tja dan ben je de lul ik kon verder richting amsterdam zij konden niet eerder dan 3 dagen later het eiland verlaten .
maar de wind richting en ev stroom kunnen behulpzaam zijn en een zeiljacht heeft zo wie zo minder problemen met harde wind .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor quichot » 17 Feb 2020, 14:45

Marie Christina schreef:Maar je kan ook gewoon even het getij opzoeken in één de vele mogelijkheden die ons ten dienste staan.
Srtoomatlasje erbij en daar gaan we. :-)

Die puzzeltjes waren bedoeld als leerstof hè! Om te toetsen of je begreep waarmee je bezig was. Daar zaten trouwens veel meer variabelen in: windrichting en -kracht, variatie en deviatie, stroomsnelheden, diepgang enz. En dan was de grap natuurlijk dat je ergens alleen bij springtij over een bepaalde ondiepte kon varen.
Hoe dan ook, het antwoord: 'als het zover is, dan zoek ik dat wel even op in een tabelletje' werd fout gerekend. :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Het Sluizenfront » 17 Feb 2020, 15:01

Solita schreef:Ik heb een keer controle ge had maar dat was op de Grevelingen over al in Nederland kan je die controle krijgen

Uit info die ik heb ingewonnen bij de Belastingdienst-douane blijkt dat je binnen de EU niet op de BTW wordt gecontroleerd. Wel als je "buiten" bent en het voor de douane niet uit te sluiten is dat jij de EU bent binnen gekomen. Alleen "op" de buitengrenzen van de EU kan (mag) je dus gecontroleerd worden. Dan wordt dan gedaan mbv. een boot maar ook vaak op een sluis die je passeert als je naar binnen komt. (aldus de Douane-medewerker)
Zie ook dit draadje
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Marie Christina » 17 Feb 2020, 17:31

quichot schreef:Hoe dan ook, het antwoord: 'als het zover is, dan zoek ik dat wel even op in een tabelletje' werd fout gerekend. :lol:

Zoiets vermoedde ik al. :lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Varen op de waddenzee

Berichtdoor Solita74 » 17 Feb 2020, 18:17

Ik ben in Port zeelande gecontroleerd de douane en de belasting kwamen aan boord douane voor brandstof de belasting voor de btw
Ik had niets aan boord alleen mijn brandstof log boek de belasting wilde alle prijzen weten van mijn schip en noteerde dat en al mijn rekeningen van al mijn aankopen voor schip die ik thuis had liggen moest ik naar die mijnheer van de belasting faxen.regens in Rozendaal.m
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten