polyester of aluminium

algemene discussies

polyester of aluminium

Berichtdoor Jos » 11 Sep 2019, 21:24

Ik ben nu de trotse bezitter van een rubberbootje met een 8Pk 2 cilinder 4-takt motortje.
Ik geniet er erg van om op het water te zitten als de zon opkomt, dus sta ik ruim voor zonsopkomst de boot op te pompen, en een aantal uurtjes later sta ik alles weer schoon te maken en op te ruimen.

En omdat ik dat een beetje beu begin te worden, heb ik mijzelf op de wachtlijst laten zetten bij verschillende havens hier in de buurt. (Biesbosch)
Tot die tijd heb ik de mogelijkheid om mijzelf te oriënteren wat voor bootje ik zou willen.

Ik weet al wel dat ik een open bootje wil, het liefst een console bootje.
Op dit moment vind ik de Crescent Cosmos wel een erg leuk bootje :-)

Maar omdat ik ook op een mooie winterdag van de natuur in de Biesbosch wil genieten zal de boot zo min mogelijk uit het water gaan.
Vandaar dat ik twijfel tussen polyester en aluminium.

Aluminium is duurder en minder "mooi"
Mijn vrouw wil graag dat ik een bootje koop met een rondzit, omdat dat gezelliger is. (heeft ze wel gelijk in) Maar dan is Poyester veel beter beschikbaar tegen een leukere prijs.

Maar volgens mij heeft aluminium veel minder onderhoud nodig en is het niet zo erg als hij meerdere jaren het water niet uitgaat.


Wat is jullie ervaring in deze, want ervaring heb ik er helemaal niet mee.


Jos
Dongen
Al wat je niet mee hoeft te nemen is mooi meegenomen.
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
Jos
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 20:40
Woonplaats: Dongen
ligplaats: Schuur
info: QuickSilver

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor henkvd » 11 Sep 2019, 22:51

Howeel er zat zijn tegen het tegen spreken en wereld wijd polyester boten gewoon altijd in het water liggen, denken we hier vaak dat het niet mogelijk is, lig al 20 jaar met een polyester boot in het water, eens in de paar jaar er even uit en er weer gelijk in. Zie het probleem dus niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor Amersfow » 12 Sep 2019, 08:26

Eens. Wellicht moet je wel zorgen dat er antifouling op zit of op komt vanaf de waterlijn. Normaal gaat een dagboot weer het water uit, als die altijd blijft liggen zal er veel aangroei op komen. Koop je een sloepje dan ben je aan de beurt qua geld. Koop je een speedboot, bowrider, zit je voor bijna niks vooraan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor bas » 12 Sep 2019, 09:09

Alu heb je weinig onderhoud aan mits je het blank laat, zodra er een coating overheen gaat heb je daar weer onderhoud aan. En het grote nadeel van een blanke aluminium boot vind ik persoonlijk dat je op een zomerse dag volledig weg zit te knetteren omdat je op een soort van spiegel zit.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Sep 2019, 09:34

Ik weet niet of het op jouw situatie van toepassing is, maar de nadelen van aluminium komen vooral om de hoek kijken bij:
- Op zout water liggen
- Gebruik walstroom
- Vooral een combinatie van die 2
- Als je er aan moet gaan lassen
Voor de rest is alu prima spul
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor Mopolcamper » 12 Sep 2019, 13:02

Polyester wil nog wel eens last hebben van osmose.
Aluminium wil nog wel eens last hebben van elektrolyse.
Zeg het maar....
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor henkvd » 12 Sep 2019, 13:56

Slechte boten van polyester hebben evt dat probleem, hoewel, osmose is een grotere hoax dan het probleem zelf.
Om even bij bootjes in de doelgroep te blijven er zijn heel veel meer polyester boten met een kuis verrotte spiegel die problemen geeft, dan Osmose.

Mijn gedachte over polyester boten, in galamineerd ( verrot) hout geeft heel veel meer problemen dan de enkele osmose blaas, die bij slecht gelamineerde boten ( daar zit het probleem ) soms voor komen.
Verrot hout geeft, sompige dekken en spiegels, bij een rotte kiel tot een ingezakte boot.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor Marie Christina » 12 Sep 2019, 15:34

Osmose een Hoax?
Echt niet.
Het wordt vaak erger gemaakt dan het is.
Maar een hoax is fake nieuws.
En dat is Osmose zeer beslist niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor henkvd » 12 Sep 2019, 15:50

Zo kan je het ook zeggen, Osmose komt voor, maar om nu te zeggen dat elke polyester boot er last van heeft, beslist niet, bedoel ook meer verrot hout in de constructie geeft veel meer problemen, dan als je de pech hebt een blaas.
En wil je weten of er sprake is van Osmose, zet hem een paar uur droog en laat hem schoonspuiten, de blazen zie je dan direct.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: polyester of aluminium

Berichtdoor Jos » 14 Sep 2019, 10:20

henkvd schreef: eens in de paar jaar er even uit en er weer gelijk in. Zie het probleem dus niet.

Henk.
Als je jouw boot dan eens in de paar jaar uit het water haalt, wat voor onderhoud pleeg je er dan aan?
Mede gezien het feit dat je hem gelijk weer te water laat.

R.C.Grootveld schreef:Ik weet niet of het op jouw situatie van toepassing is

Het bootje zal in een haventje in/bij de Biesbosch komen te liggen. Weinig zout water :-)
Maar het aanbod in aluminium is beperkter, de boten duurder en minder luxe. (meestal "zitplanken" ipv een rondzit)
Vandaar dat ik denk aan poyester.

henkvd schreef:Verrot hout geeft, sompige dekken en spiegels, bij een rotte kiel tot een ingezakte boot.

Zit in de kiel, spiegel (en andere onderdelen) van een poyester boot hout verwerkt, wat kan en zal gaan rotten?


Dit allemaal lezende denk ik bij mijzelf: "hoe kan ik voorkomen dat ik straks een verrotte boot koop vol osmose".
Ik wil uiteraard een proefvaart maken, maar zal ook de onderkant willen zien/beoordelen. (zal handig zijn als hij op een trailer staat en niet in een haventje ligt)
Mocht er Osmose geconstateerd worden, moet ik dan gelijk mijzelf omdraaien en de de boot niet aanschaffen, of is het allemaal zo'n probleem niet?

Als reactie op "HENKVD" (bovenaan dit bericht) stelde ik de vraag al, maar wat houd het onderhoud van een poyester sloepje in?
En moet dat echt jaarlijk, of kan dat ook om de 2 jaar. (extra behandelen met "iets"?)

Zoals jullie merken ben ik iemand zonder vaar-ervaring :-)
Ik vaar met erg veel plezier met mijn rubberbootje, maar ik wil wat meer en gelijk wat minder. (minder "gesjouw")


Jos
Al wat je niet mee hoeft te nemen is mooi meegenomen.
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
Jos
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 20:40
Woonplaats: Dongen
ligplaats: Schuur
info: QuickSilver

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten