Bakboord

algemene discussies

Re: Bakboord

Berichtdoor Marie Christina » 10 Aug 2019, 09:35

Ben je al op de Batavia geweest?
Als ik me goed herinner zat het cachot op het voorschip.
Onder het voordek.
Wellicht (let op: eigen conclusie) heet het daarom de bak?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor quichot » 10 Aug 2019, 10:23

Bak in de betekenis van verhoogd voorschip lijkt me in elk geval verwant aan bakdek en bakdekkruiser. Ik dacht dat de herkomst het Engelse back (rug) was, maar gaandeweg dit draadje durf ik mijn hand daarvoor niet meer in het vuur te steken. :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bakboord

Berichtdoor Marie Christina » 10 Aug 2019, 10:41

Handen in vuur steken is sowieso niet wijs. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor quichot » 10 Aug 2019, 11:10

Eindelijk licht op de zaak:
https://en.wiktionary.org/wiki/larboard
Pas in 1844 kwam port in zwang bij de Royal Navy, omdat het tot dan gebruikte larboard teveel leek op starboard. Larboard, en dat is wel grappig, is afgeleid van het Oud-Engelse laddeboard, dus toch weer die laadkant.
Port schijnt echter van oorsprong een zeilersterm te zijn, en heeft meer te maken met met loef en lij, dan met de zijde waar de haven lag.

Langsgetuigde zeilschepen met de giek over bakboord hebben voorrang boven schepen met de giek over stuurboord. Misschien dat die door strategisch te wenden sneller een haven (of finish bij een race) konden binnenlopen dan de concurrent. Maar dat verzin ik ter plekke!
Laatst gewijzigd door quichot op 10 Aug 2019, 11:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bakboord

Berichtdoor Marie Christina » 10 Aug 2019, 11:20

Wel weer een Wiki-informatie, maar we doen het er maar voor zou ik zo zeggen.
Achteraf wist ik dat van dat larboard.
Ik heb ooit met een Poolse HWTK gevaren die in twee dingen uitblonk:
Het niet verstaan van zijn vak en het niet machtig zijn van het Engels.
Hij moest een onderdeel hebben voor, zoals te lezen in zijn fax (ja fax ;) ) naar kantoor: "the larboard help-engine".
"Chief, do you mean port-side auxiliary engine?"
"No, no. I check in the book for words: the book speak larboard."
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor quichot » 10 Aug 2019, 11:24

Haha! 'Nederlandstalige' gebruiksaanwijzingen, door een computer vertaald uit het Koreaans of Chinees zijn ook zo grappig!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bakboord

Berichtdoor bas » 10 Aug 2019, 11:32

Ja heerlijk zijn die google vertalingen :lol:

Een kikkertje om je vlaggenlijn op te beleggen stond ook als " frog" in de inventaris hier. En maar blijven bestellen omdat niemand een kikkertje kon vinden in het systeem :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor Marie Christina » 10 Aug 2019, 11:50

Nu, zoveel jaar later, is het wel grappig.
Maar als je uit Curaçao vertrekt richting Rotterdam met 12 knopen, je gaat Puerto Rico nog 10 ga je je als kapitein toch zorgen maken.
"Chief, everything ok in the E.R?"
"Always the possieb for wrong in engine room kapitan, but now no wrong."
(Nee ik vertaal niet, red je maar. Moest ik ook.)
"Then tell me why we lose speed, one knot every day, something wrong with main engine?"
"Ah, maybe we go together for listen. Maybe you advise me."

Het was nog een heel gedoe om hem duidelijk te maken dat de HWTK de kapitein adviseert en niet andersom.
Ik confronteerde hem met de keiharde vraag of we Rotterdam zouden halen of niet.
Een peinzend gezicht en het verlossende antwoord: "yes".
Volgende dag, weer een halve knoop minder.
Halverwege de Atlantic gingen we nog 8,5 - 9 knoop.
En ik maar dagelijks de ETA naar boven aanpassen, waar vele faxjes op volgden met als kernvraag; "hoe kan dit?"
Hoe kon het dat de ETA telkens later werd? Had ik het bij vertrek niet goed berekend?
Want volgens mijn baas kon De Pool niets fout doen, als er wat fout ging in de machinekamer, of elders aan boord hadden de Hollanders of de Indonesiërs dat gedaan.

Uiteindelijk kwamen we 2 dagen later dan gepland in Pernis bij Van Brink (thans Damen) aan.
De hoofdmotor werd opengehaald en de monteur kwam bij me met een verbaasd gezicht.
3 van de 7 cilinders van de B&W Alpha deden niets meer, en 1 van de cilindervoeringen had een V-vormige barst en het stuk staal stond op het punt uit de zuigerwand te knallen...

oh, ik vergeet er even bij te vertellen dat we 6 weken 'stand-by on orders' hadden gelegen in Willemstad en dat ik de brave borst alleen 's morgens bij het ontbijt zag.
Voor de rest was hij in zijn eentje het eiland op de hele dag.....
Onderhoud "no necess. Everything no wrong in engine", was het antwoord op mijn bijna dagelijkse ochtendvraag of hij wel tijd had om van boord te gaan.

(En zo komen we van larboard op een trauma van Menno.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor pascall » 10 Aug 2019, 13:12

Doe goede oude tijd :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor Popeye » 10 Aug 2019, 14:51

Marie Christina schreef:Onderhoud "no necess. Everything no wrong in engine", was het antwoord op mijn bijna dagelijkse ochtendvraag of hij wel tijd had om van boord te gaan.

Schijnt in Afrika ook de gangbare cultuur te zijn. Als het niet kapot is repareer (onderhoud) je het niet!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten