Bakboord

algemene discussies

Bakboord

Berichtdoor Gorbatjov » 07 Aug 2019, 09:42

Hallo allen, weet iemand waar de term bakboord vandaan komt?
Stuurboord weet ik maar bakboord niet in het engels is het port side dus ook weer anders.
Niet dat het belangrijk is maar wel leuk om te weten.
Gorbatjov
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 31 Jul 2019, 08:45
ligplaats: Wormerveer
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor Popeye » 07 Aug 2019, 09:47

De woorden komen waarschijnlijk uit het Oudnoors, de taal die door de Vikingen werd gesproken. Zij stuurden (stýri = stuur) hun overnaadse houten schepen met een roeiriem die altijd aan het rechterboord (borða = plank) was bevestigd. Dat was dus stuurboord. De roerganger, die de riem met beide handen vasthield, stond met zijn rug (bak) naar het linkerboord van het schip, en dat was dus bakboord.


Volgens Wikipedia.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Bakboord

Berichtdoor quichot » 07 Aug 2019, 10:24

Het Engelse starboard lijkt afgeleid van stuurboord, maar waar komt de term port dan vandaan?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bakboord

Berichtdoor henkvd » 07 Aug 2019, 10:44

Weten ze zelf denk ook niet, eerst was het larboard, maar dat ging te vaak de mist in met starboard, uiteindelijk zie je dat in alle Noord Europese talen dezelfde termen gebruikt worden.
Meest waarschijnlijke is denk ik, hoe ze aan port kwamen is dat in de tijd het roer nog aan stuurboord zat, de schepen met port side tegen de wal lagen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor Gorbatjov » 07 Aug 2019, 15:44

Plausibele mogenlijkheid,had wiki ook al gezien maar dat is open-source dus iedereen kan er wat van maken ,dus met zekerheid weten we het dus niet.
Gorbatjov
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 31 Jul 2019, 08:45
ligplaats: Wormerveer
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor pascall » 07 Aug 2019, 16:45

Waar mijn moeder bakte was stuurboord en waar mijn vader stuurde was bakboord en toen heb ik mijn ze de rug toe gedraaid, en toen was het......pffff
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor kajoe » 07 Aug 2019, 17:11

zoals Bassie al zij de stuurman stuurt aanstuurboord en de bakker bakt aan bakboord .
maar de ene bouwt de stuurstand aan BB en de ander aan Sb maar heel erg vaak gewoon in de midden ,kleinigheidje in vroegere dagen had men vaak een liggend stuur rad bij een hoop van die schepen was het zo dat als je stuurboord uit wou moest je het rad naar BB draaien en anders om akelig verwarrend als je gewoon gewend was dit vooral bij dekschuiten en dan ook nog als toegift de koppeling handel naar voren betekende dat de schroef achteruit draaide nou dan vergiste je vaak als het even spannend werd vooral in de Amsterdamse grachten .
kajoe
 
Berichten: 1370
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Bakboord

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2019, 10:33

henkvd schreef: Meest waarschijnlijke is denk ik, hoe ze aan port kwamen is dat in de tijd het roer nog aan stuurboord zat, de schepen met port side tegen de wal lagen.

Aan die relatie port/haven/aanmeren heb ik ook gedacht. Maar erg logisch is dat niet. Een stuurman heeft aan stuurboord immers veel beter zicht op de kade.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bakboord

Berichtdoor Popeye » 08 Aug 2019, 10:36

Gorbatjov schreef:Plausibele mogenlijkheid,had wiki ook al gezien maar dat is open-source dus iedereen kan er wat van maken ,dus met zekerheid weten we het dus niet.

Zolang ik geen betere verklaring vind doe ik het er mee!

Nog een verklaring uit "Vaartips" van schipper Cees.

Bakboord is de linkerzijde van het schip, kijkend in de richting van het voorschip; navigatielicht: rood. De begrippen bakboord en stuurboord worden alleen voor de linker en rechterzijde van een boot gebruikt en niet voor het links of rechts van vaarwater.
Men denkt dat de benaming stamt uit de tijd dat gestuurd werd met een roerspaan (roeispaan) welke aan de rechterkant van het schip zat. Dat was dus STUURboord. Je stond dan met de rug, oud Middennederlands: bac (Grote Van Dale), naar de linkerzijde; BAKboord. Volgens een andere verklaring zou de oorsprong liggen in de tijd dat stuurlieden, onderofficieren en roergangers ter rechterzijde in zeildoekse hutten, en de matrozen ter linkerzijde in bakken verbleven.
Als je moeite hebt om de kleuren te onthouden probeer dan een ezelsbruggetje te maken. Ikzelf ben linkshandig en heb (had) rood haar. Links dus rood.., hoe verzin je het.., maar het werkt wel!! Zuiderbuur Michel gebruikt BoLeRo: Bakboord, Links, Rood. Erg gemakkelijk vindt hij zelf.
Zie ook: zijroer.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Bakboord

Berichtdoor quichot » 08 Aug 2019, 11:32

Popeye schreef: Volgens een andere verklaring zou de oorsprong liggen in de tijd dat stuurlieden, onderofficieren en roergangers ter rechterzijde in zeildoekse hutten, en de matrozen ter linkerzijde in bakken verbleven.

Huh? Die scheiding was toch traditioneel vóór- (scheepsvolk) en achter (hogere rangen) de mast? En de bak is toch de gangbare bijnaam voor het verhoogde voorschip?
Dit gaat een héél verwarrend draadje worden!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten