Menno je zegt de enigste brandblusser die op lithium batterijen werkt
Ik snap dat je niet bedoelt wat je uiteindelijk zegt vandaar mijn geintje
Je schrijft of hij aangedreven wordt door batterijen,al bedoel je dat niet
Gr René ( klaver vier)
kajoe schreef:tja hier komen ook op Electra varen de schepen langs en ja voorheen noemde wij het diesel elektrisch ,in het mooie praatje vergeten ze dat er even bij te zeggen ,zie je het al voor je een dozen boot of tanker van Rotterdam naar Mannheim puur op stroom ,dan moet hij een iedere 2/4 uur aan de laadpaal of zouden ze dan zoiets verzinnen els de trolleybussen of trams met een boven leiding ???.
R.C.Grootveld schreef:DE kan efficienter zijn DM omdat je de diesel op het optimale toerental kunt laten lopen, afhankelijk van de belasting.
bas schreef:Daar heb je op zich wel een punt en daar zitten idd wel verliezen maar het grote voordeel van DE is dat je i.p.v. bijvoorbeeld 1 grote verbrandingsmotor voor voortstuwing op halfvermogen je met DE 1 generator op ideale belasting laat draaien voor datzelfde vermogen. Wil je opschalen in vermogen dan komt de volgende generator erbij.
Enige waar het mank gaat in deze discussie is dat DE hetzelfde is als elektrisch varen. Voor wat betreft de elektromotor op de schroefas gaat dat vergelijk op Maar verder heeft het weinig met elkaar te maken.
ErikH schreef:Moet je me toch eens uitleggen, heb altijd begrepen dat elke energieomzetting rendementsverliezen heeft. 3 stappen extra ( met bijbehorende verliezen)
Ouderwets; Brandstof - verbranding - rotatie
DE; Brandstof - verbranding - rotatie - dynamo - motor - rotatie
Gr.
Erik
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten