door kajoe » 10 Mei 2019, 08:43
tja een daf hoort te roken ,is natuurlijk wel zo als hij stationair draait ,maar op toeren dus niet ,en dat deed mijn Dafje ook tot op een gegeven moment ik een gebroken verstuiverleiding had en deze vervangen moest worden dat was in Gouda ,en daar zat toevallig dieselservige Gouda deze heeft snel een nieuwe gemaakt ,en we kwamen in gesprek over de daf ,hu roken ,nou hij wist er wat voor ik moest maar even langs komen met alle 6 verstuivers de volgende reis dat gedaan en hun hebben iets bijgesteld aan de druk of zo ,daarna vrijwel geen kook meer even een paar minuten bij het warmdraaien en het was over ,ons normale toeren tal bij vol aan was 2100 t maar voeren geregeld op 2400 ,maar drukten we hem door naar 2600 dan begon hij zwart te roken ,maar ja zoo hard mochten we niet hij was afgesteld op 100 pk en 2100 toeren ,en liepen dan 18/19 km/u maar ja je klooit wel eens wat aan een motor .nu hier bij mij komen veel schepen langs huis varen en ik zie maar bar weinig rook meer met al die naaimachinetjes er in tja en de vermogens lopen tegenwoordig toch al gouw naar de 3600 pk toe dus de rokerij in de scheepvaart valt volgens mij wel wat mee meestal komt het omdat de motoren van groot en klein niet op toeren en temperatuur komen met het langzame varen .