Poep straks eerst zuiveren

algemene discussies

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Yep » 26 Apr 2019, 18:12

Klaver vier schreef:Nou Jan je zegt het zelf al René kan niets zeggen of wiebren springt er bovenop,en dat is niet erg maar hij verkoopt bijna altijd onzin,en dat zal hij nooit toegeven dan gaat hij schelden van je bent een waardeloze verwarmingsmonteur, het slaat nergens op maar meneer zit letterlijk klaar om iedereen af te zeiken,schrijf je iets verkeerd op ben je meteen dislektisch,en zo kan ik nog wel ff doorgaan,deze man heeft een opsessie en dat is iedereen afzeiken
Gr René ( klaver vier)


Jij laat je anders ook niet onbetuigd ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Roelof » 26 Apr 2019, 19:54

Klaver vier schreef:Die overboordleiding willen ze nou juist vergrendelen Roelof dus jou oplossing gaat niet op.
Gr René ( klaver vier)


Het hangt er maar net vanaf welke afsluiter verzegeld gaat worden. Ik zit te denken over een systeem met maar 1 buitenboord aansluiting, zowel voor vuilwater over boord als wel voor inname van "technisch"water" (een tank voor toilet spoelwater) en eventueel zuig dekwas welke ook kan voorzien in brand blus mogelijkheden . Ik ben er nog niet helemaal uit maar hoe vaker ik systemen bekijk en teken, des te meer kom ik bij een praktische gebruiksmogelijkheid.
Mijn overboord zal dus niet verzegeld kunnen / mogen worden, de afsluiter vuilwatertank natuurlijk wel.

Ergens in de vuilwater overboord leiding monteer ik een T-stuk om een slang te kunnen monteren om vuilwater af te kunnen geven aan een walinstallatie. Ook deze kan verzegeld worden maar dan wil ik een nieuw zegel zodra ik fecaliën op de officiële manier heb afgegeven. In dit geval kan de zuig van de fecaliën tank dus niet verzegeld worden echter de afgifte aansluiting wel.
Ik zal dus in elk geval 2 zegels moeten hebben; 1 op de fecaliën over boord aansluiting en 1 op de aansluiting op afgifte aan de wal.

Dan komen we op de mogelijkheden om vuilwater af te geven of te zuiveren.
1) Als de overheid afgifte aan de wal of zuivering verplicht stelt, zal er een dekkend landelijk (werkend!!!) netwerk aangeboden moeten worden. Voorlopig is hiervoor regelgeving maar wordt niet gecontroleerd en / of de installaties werken niet naar behoren. Een taak voor de overheid!
2) Een gecertificeerde zuiveringsinstallatie welke geschikt is voor inbouw aan aan boord van (kleine) plezierboten bestaad niet, zeker niet voor de elders genoemde prijs 2500,- Euro.

Mijn neef is milieu inspecteur in de regio Ede Wageningen, heb dit onderwerp meermaals met hem besproken en hij ziet met de mogelijkheden zoals er op dit moment worden aangeboden geen reden én mogelijkheid om een steekhoudend beleid te voeren.

@ Wiebren.
Afgezien van de wet op intreding / visitage / inspectie oid: Iedereen is welkom aan boord en mag bekijken wat hij wil (zolang ze hun schoenen maar uittrekken). Als ik het niet eens ben met de uitkomst van de inspectie heb ik beroepingsrecht. Desnoods via de kantonrechter.

In dit topic gaat het er om dat:
- ontlasting niet overboord gepompt dient te worden (waar ik het volledig mee eens ben).
- er een toereikend / dekkend netwerk moet bestaan om fecaliën aan de wal af te geven.
- zuiveringsinstallaties worden toegestaan (hoewel de genoemde prijs zal niet gaan lukken voor een praktisch toepasbare gecertificeerde installatie)
- inbouw van mogelijkheden om in de toekomst aan de "op handen zijnde wet" te kunnen voldoen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Roelof » 26 Apr 2019, 20:11

Aanvulling op bovenstaande:
Er zal ook een oplossing moeten worden gevonden voor boten welke de grenzen over gaan zolang het geen EU maatregel is. Onze EU staat open grenzen zonder controle voor. Indien ik de grens overschrijd mag ik mijn zegels verbreken en alles overboord pomp zonder registratie.
Daarna vaar ik weer in NL wateren ...............??? Hoe nu verder als er toch eens controle komt?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor bas » 26 Apr 2019, 20:17

en / of de installaties werken niet naar behoren. Een taak voor de overheid!


Ik zal even advocaat van de duivel spelen hier :mrgreen: maar dit ben ik niet helemaal met je eens. De verplichting tot het hebben van een goed werkende installatie bestaat al sinds 2003 voor havens met meer dan 50 plekken. Het zijn m.i. de jachthavens die hier in gebreke blijven.
Dat je als overheid op je klompen aan kunt voelen dat iedereen er letterlijk schijt aan heeft is een ander verhaal maar dat maakt ze geen schuldige aan het gebrek aan goede installaties.

Eigenlijk vind ik hier de watersportbranche als geheel de plank mis slaan en niet de overheid. Al sinds 1974 is bekend dat de ontheffing op het lozen van afvalwater voor de pleziervaart van tijdelijke aard was, dan vind ik het op zich al , laten we het netjes zeggen, vrij passief dat je na een halve eeuw niet eens met een eigen onderzoek over de milieueffecten over de brug kunt komen. Als je zelf geen enkel initiatief toont dan kun je er toch op wachten dat een ander dat dan doet en dat dan precies verkeerd uitpakt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor aadbloem » 26 Apr 2019, 20:26

Hooveld960 schreef:Wiebren, Wiebren toch.....
René zegt: "Die overboordleiding willen ze nou juist vergrendelen....

Er is voor zover ik weet nog nooit door de wetgever voorgesteld dat de overboordkraan vergrendeld moet worden. Zo'n vergrendeling is juridisch onhaalbaar en niet handhaafbaar. Zie hierboven over binnentreding en hieronder bij buitengaats:
Sowieso blijft het toegestaan om op open zee buiten de 12 mijlszone om de poeptank te legen dan wel direct het pleetje overboord te legen. Voordat wij naar de jachthaven gaan gaan we altijd even buitengaats om de tank te legen omdat er een file ligt bij afzuigpomp en we naar schatting pas dinsdagavond aan de beurt zijn, zouden we aansluiten in de file. Leeg de poeptank gewoon niet in de buurt van een strandje maar gewoon in de IJssel, de Rijn (Waal, Merwede), Maas want die komen toch al met heel veel poep en chemicalien uit Duitsland en Belgie en stromen snel door. Niet in de buurt van IJssel, de Rijn of Maas dan even bij de Marekritenschuit of gewoon aan de afzuigpomp in de jachthaven. :lol: :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor bas » 26 Apr 2019, 20:48

Ik kan wel zeggen dat een boot (geen sloep natuurlijk, maar een motorjacht(je) met keuken, woon- en slaapverblijf) gelijkgesteld wordt met een woning en dat je daar niet zonder meer kan binnentreden als "controleur".


Puur uit interesse maar geld dit voor de gehele boot of enkel voor de leefruimten en zijn bijvoorbeeld motorruim en stuurhut uitgezonderd?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Roelof » 26 Apr 2019, 21:05

@bas
Ik vind het niet "de advocaat van de duivel".

De overheid voert een nieuwe wet / regel in maar als gevolg van een totaal gebrek aan controlemogelijkheden wordt het een janboel. Afgifte installaties werken niet maar hier wordt door de milieu inspecties niet naar gekeken, waterpolitie heeft geen tijd en de mogelijkheden om met regelmaat te controleren aan boord van plezierboten.
In mijn visie: het recept voor mislukking!!!

Indien de WP correct zou controleren zouden in (te) veel gevallen een beroep kunnen worden gedaan op het niet functioneren van de installatie in de laatst aangedane haven.

Ik ben voorstander van afgifte aan de wal of zuivering, maar dan moet er wel een werkend systeem zijn om het mogelijk te maken. Aansluitend moet de controle dusdanig zijn dat er een gerede pakkans bestaat. Als dit betaald moet worden draag ik hier graag aan bij.

Idd heeft de watersport branche hier een verantwoording (HISWA ???!!!) maar het controle orgaan van de overheid welke de maatregelen in wettelijke verplichtingen vertaald dien toe te zien op de handhaving.
Zonder handhaving zullen weinig mensen zich gedwongen voelen om een nieuwe wet op te volgen.

Groet,
Roelof

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor aadbloem » 26 Apr 2019, 22:48

Roelof schreef:Maar het controle orgaan van de overheid welke de maatregelen in wettelijke verplichtingen vertaald dien toe te zien op de handhaving. Zonder handhaving zullen weinig mensen zich gedwongen voelen om een nieuwe wet op te volgen.

Zie eerder hierboven over binnentreding, handhaving kan niet zomaar. De overheid mag niet even je boot cq woonruimte binnentreden om even te komen controleren/handhaven zonder huiszoekingsbevel. Hier is sprake van wettelijke bescherming die geldt voor je woning en impliciet ook voor je boot. Om poeplozing te handhaven zal deze wet in ieder geval niet veranderd worden. Een looskraan naar buiten, onder water zal dus nog zeer lange tijd (juridisch) onaangeroerd blijven. Handhaving kan derhalve alleen op heterdaad net als te hard rijden. De pakkans is daarom vrijwel nihil. Wanneer je al varend loost zijn de liters per minuut zo minimaal dat die meestal door het schroefwater zodanig verspreid worden dat er geen spoor zichtbaar wordt achter je boot. Ook een zwartwaterzuiveringsinstallatie (3x woordwaarde) kan wellicht braaf in de HISWA inbouw bij nieuwbouw regeltjes voor watersport ondernemers terecht komen, net zoals de vuilwatertank destijds maar het gebruik blijft facultatief. Als het echt €12.50 per drol gaat kosten zoals ergens hierboven dan kunnen we maar beter stoppen met watersport. Ik vind de vuilwatertank tot nu toe een prima oplossing alleen de afgiftepunten zouden sterk verbeterd moeten worden en de overheid moet zich niet afzijdig houden en niet alleen jachthaventjes verplichten zo'n ding te plaatsen maar de overheid zou zelf initiatief moeten nemen en op elke loswal en dergelijke wallekanten, schoeiingen bij bruggen, minimaal twee van die dingen plaatsen. Maar de overheid wil helemaal geen kosten maken voor je (vuil)afvoer. De jachtschipper kan bijvoorbeeld op de Maas al zijn vuilniszakje niet meer op de sluizen kwijt. De beroepschipper wel, die heeft een pasje en moet per vuilniszak afrekenen. De service van onze overheid loopt enorm terug.... :x
aadbloem
 
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Apr 2019, 23:44

Hooveld960 schreef:Wiebren, Wiebren toch.....

:( :o :o

Jouw bron,daar kan ik niks mee.
Wie weet wie dat erop gezet heeft.
Mij bron is de overheid,en die geeft niet aan,dat het gemakkelijker wordt voor ons.
Integendeel, een toezichthouder heeft vanaf 1-1-2021 meer mogelijkheden om te gaan controleren.
Die kan dan zomaar bij je binnenvallen,wat nu niet kan,indien deze geen toestemming van de schipper heeft,en naar de burgermeester moet om een huiszoekingsbevel.Wordt een beetje problematisch voor hem,om daar toestemming voor te krijgen,want het gaat hier over roerend goed,en niet onroerend goed waarbij het minder problematisch voor een toezichthouder is.
Lees het volgende: https://www.internetconsultatie.nl/rege ... ument/4486
Onder het kopje "op weg naar een handhaafbare situatie" lees je meer.
Noordvaarder
 

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Apr 2019, 00:39

Roelof schreef:Ergens in de vuilwater overboord leiding monteer ik een T-stuk om een slang te kunnen monteren om vuilwater af te kunnen geven aan een walinstallatie. Ook deze kan verzegeld worden maar dan wil ik een nieuw zegel zodra ik fecaliën op de officiële manier heb afgegeven. In dit geval kan de zuig van de fecaliën tank dus niet verzegeld worden echter de afgifte aansluiting wel.
Ik zal dus in elk geval 2 zegels moeten hebben; 1 op de fecaliën over boord aansluiting en 1 op de aansluiting op afgifte aan de wal.

Dat hoeft toch niet?
Zolang jij GEEN afvoer meer hebt naar overboord,maar je fecalien gaan naar een tank,hoeft er,zo lees ik het niets worden afgesloten.
Ze willen juist de kranen die op een buitenaansluiting zitten, die er nu nog op veel boten zitten, verzegelen ,zodat je niks meer overboord kunt zetten.

Ik ga mijn overboordsysteem afsluiten,de gaten worden dichtgelast,enkel de aanzuigleiding voor spoelwater blijft voorlopig bestaan.
De WC pot gaat eruit,en we gaan eerst proberen of we het met onze nieuwe Porta Potti kunnen doen.
Zo niet,dan gaat er een tank ingebouwd worden,en komt er nieuw toiletpot terug.
Ik zit ook wel eens na te denken over zo'n systeem dat in caravans en campers zit,om die in te bouwen.
Die tanks zijn iets groter,en die trek je er dan onder vandaan.
Dat zal dan richting de leefruimte moeten,want naar buiten gaat dat niet,tenzij het toilet boven de waterlijn zit.
Bij veel jachthavens is vaak een camping,dus die hebben ook een "strontstortplek". :lol: :lol:
Want niemand is namelijk verplicht een zuiveringssysteem aan te gaan schaffen.
En wil het niet meer,dan gaat de boot weg,en nemen we een camper.
Kunnen we de plekken die we nog graag een keer weer terug willen zien in Noorwegen en Zweden gaan bezoeken.

Hier laat de overheid alles over aan het bedrijfsleven,dat er een zootje van gemaakt heeft,waarop de overheid nu met stringente maatregelen komt richting de vaarrecreant,die nu met de rug tegen de muur staat.
In Scandinavie hebben ze het wel begrepen hoe het moet.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten