Het zat eraan te komen, heb hier eerder al eens een topic over geopend
viewtopic.php?f=9&t=4349&hilit=D66#p62341Als de berichtgeving uit het AD klopt is het enorm kort door de bocht en praktisch niet uitvoerbaar. Controle is moeilijk (zoals eerder gezegd alleen op heterdaad betrappen) maar veel belangrijker is dat voor jacht gebruik nog geen gekeurde / gecertificeerde zuiveringsinstallaties bestaan. Zijn we dus aangewezen op een fecaliëntank en afgifte punten. Dan moeten er wel voldoende goed werkende afgifte punten zijn in alle vaarwateren voor de pleziervaart.
Een dergelijk netwerk bestaat voorlopig niet.
Als het correct geregeld zou worden zou het een Europese wetgeving moeten worden, er zijn tenslotte veel mensen welke met de boot de grenzen overschrijden.
Voorbeeld:Ballastwater reiniging in de zeescheepvaart (IMO regel):
Een
vooraf vastgesteld percentage van het internationale tonnage (ik meen 90% van de aangesloten landen (ben niet zeker van het percentage)), met een internationale zeegaande vloot moesten akkoord zijn voordat ballastwaterreiniging wereldwijd verplicht werd.
In het geval van ballastwater reinigen moesten ook nog minimaal 3 verschillende aanbieders een gecertificeerd systeem kunnen aanbieden, dit duurde ook nog even.
Na jaaaaren afwachten is het uiteindelijk in 2015 verplicht geworden voor nieuwbouw schepen en bestaande schepen kregen een overbruggingstermijn van div jaren.
In onze situatie zou het dus gaan om lozing van "zwart water" op binnenwateren in geheel Europa.
Als ik voor mijzelf praat is het niet al te moeilijk omdat onze boot nog wel een poosje in de steigers staat. Een extra tank om grijs en zwart water te scheiden is mogelijk, grijs water mag wel over boord, zwart water moet worden afgegeven.
Bijzonder is dat grijs water wat vol zit met zeep en chemische reinigingsmiddelen wel overboord mag maar een natuurlijk plasje en poepje niet geloosd mogen worden.
Vergelijkbaar met hondenpoep. Als je de moeite neemt om het op te rapen mag het officieel niet in de kliko, waar ik woon mag je het wel laten liggen
.
Als ik de commentaren goed begrijp ondersteund de HISWA het initiatief van de minister
. De organisatie zou het als vertegenwoordiging van de watersporters moeten opnemen voor de bootbezitters.......
Ze moeten zich schamen !!!
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten