Poep straks eerst zuiveren

algemene discussies

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Marie Christina » 27 Apr 2019, 19:19

En PB terug.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor varg » 27 Apr 2019, 22:12

Stel je nou eens een toiletsysteem voor dat op eenvoudige manier droog en nat van elkaar scheidt.
Het nat gaat direct overboord en het droog wordt gelijk luchtdicht en compact verpakt.
De collega's met een kleine vuilwatertank (rond de 30 liter) weten hoe snel je die vol hebt met twee personen. Dat komt omdat je je spoelwater ook bewaard.
Als je alles (nat/droog en spoelwater) wilt bewaren en bijv. niet meer dan 1 keer per week een afzuigpunt wilt bezoeken, dan heb je al snel een tank van tussen de 160 en 300 liter nodig. Voor veel schepen is dit een probleem. Daarnaast is het prettig om -na een dagje of een weekend varen- je vuilwatertank leeg te maken. Als je dat niet doet ruikt het na een warme week toch vaak vreemd als je weer aan boord stapt.
Als je het niet hygienisch vindt om feacalien in het oppervlaktewater te lozen (en dat is het objectief ook niet) en je kunt geen tientallen liters zwart water aan boord opslaan en je hebt geen geld voor een zuiveringsinstallatie, dan zijn er nog maar 2 mogelijkheden:

- een cassette-toilet monteren zoals in de meeste campers en de engelse narrowboats. Dus regelmatig (dagelijks?) je zwart water wegbrengen naar een stortplek (wat een stank geeft dat nog!)

- zoeken naar een methode om alleen de vaste fractie te verzamelen. In dat geval kan je de 'zaak' wat minder frequent afgeven en spettert het minder.

Een gezonde volwassene produceert 100 kg poep per jaar. Gemiddeld 2 kg per week. Stel je voor dat een deel van de ontlasting direct in het toilet van de jachthaven of het café verdwijnt zodat je daar niet mee hoeft te slepen. Je kan dan voor een bootje met 2 volwassenen rekenen op globaal 3 kg 'vast' per week. Zo een hoeveelheid is goed te dragen en kan -mits goed verpakt- op iedere vuilafgiteplaats worden ingeleverd. Zo doen we dat ook met baby-luiers en zakjes hondenpoep....je hoeft dus niet persé naar een stortplaats voor toiletten maar kan het gewoon in de vuilcontainer dumpen. De kwestie is alleen: welke slimme producent maakt een toilet dat de vaste fractie luchtdicht verpakt in discrete draagbare vorm en al het andere 'vocht' direct afpompt naar het buitenwater.

NB.:feiten over de jaarproductie komen van dr. M. Wilhelm van de Universiteit van Antwerpen

groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Popeye » 28 Apr 2019, 07:41

Marie Christina schreef:Waar kon je dat dan kwijt, Jack?

Aan het voeteneind (Ik heb een dwarsslaper. Ik slaap zelfs dwars dus!) van het bed. Daar heb ik een kastje opgeofferd voor de tank. Is direct naast de plee.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Popeye » 28 Apr 2019, 07:55

varg schreef:Stel je nou eens een toiletsysteem voor dat op eenvoudige manier droog en nat van elkaar scheidt.
Het nat gaat direct overboord en het droog wordt gelijk luchtdicht en compact verpakt.

Is al langs gekomen in een link in dit draadje. Volgens mij is dit een moderne uitvoering van de nonolet.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Apr 2019, 08:40

Jan dat kan je vinden op blad 6 in de link van Wiebren blauw gedrukt
Gr René ( klaver vier)

@René (KLaver vier): dat is niet de tekst van de omgevingswet. Dat is de tekst van de "Regeling tot wijziging van de Regeling lozen buiten inrichtingen in verband met eisen aan een zuiveringsvoorziening aan boord voor het lozen van toiletwater door pleziervaartuigen".

Nogmaal Quichot: waar kan ik de tekst van de nieuwe (concept) Omgevingswet 2021 vinden? Jij hebt hem blijkbaar gevonden want je verwijst naar artikelen eruit.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Klaver vier » 28 Apr 2019, 09:40

Sorry Jan ik dacht dat je dit bedoelde
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Apr 2019, 12:34

Er gaat helemaal niets veranderen in de kwaliteit van het zwemwater in met name De Wijde Ee.
Deze wordt immers genoemd als een grote vervuilende plek van het zwemwater.
Ik zou namelijk wel eens willen weten waar er gemeten wordt,en op welke tijdstippen.
Exacte plaatsen dus,want er vaart ook bij regelmaat een rondvaart/party boot uit Akkrum rond,die ook de Wijde Ee aandoet.
Overdag een rondvaartboot,en 's avonds/weekends een party boot voor feestende verenigingen en bedrijven.
O.a. op het achterdek boven de toiletten houden ze BBQ party's.
Het is dan meer een zuip en vreet schip,en al dat gerstenat dat door de kelen gaat,en andere uitwerpselen zullen toch ergens naar toe moeten.
Dat kan een logische verklaring zijn,voor het feit dat het daar ernstig vervuild is.
Noordvaarder
 

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Meijer1980 » 28 Apr 2019, 18:08

dan maak je gebruik van de Care-Bag. Deze zakken heb ik hiervoor in
voorraad, en dat werkt prima. Ik weet zeker dat als je controle krijgt van BOA's en het gebruik hiervan ter plekke
demonstreert je geen boete aan je onderbroek krijgt.


Heb ze ook aan boord, ik zie mezelf ook een keutel met een kinderarm doorsnee niet direct door het potgaatje van een cm of 7-8 spoelen...alleen daar al voor... :-?
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Apr 2019, 19:09

Roelof schreef:Ik ken de inrichting van jullie boot natuurlijk niet maar zou er niet een beetje ruimte gemaakt kunnen worden in een bank of onder een bed? Als je een pomptoilet hebt kan de tank eventueel ook wat hoger als het toilet staan.

Roelof,er is geen boot gelijk,en je hebt zelf een oudere boot waar ze destijds ook geen rekening hielden met de moderne tijd waarin alles verboden zou worden.Ook bij de mijne zal ik een kast of de zitbank moeten opofferen voor een tank,want waar anders kan het?
Een extra stuk achter de boot maken,en dan elk jaar op basis van lengte x breedte van de boot daar nog extra voor moeten betalen?
Want dat is de realiteit Roelof.
In mijn motorruim past het niet meer.
Daar staat bij mij een brandstoftank van 200 liter,en een watertank van 200 liter , 2 accu's en er hangt nog een kachel achter de dieseltank,en dan is de ruimte vol.
Ja ik kan achter de motor boven mijn schroefas nog iets ophangen,of met een houten bokje neerzetten,maar dan wordt smeren van de schroefas een uitdaging.Wordt ook niks dus.
Ik heb nu een kastje opgeoffert voor het toilet,om er fatsoenlijk te kunnen zitten.
Ik ga denk ik het toilet maar weer verbouwen,zit nu met de rug tegen motorruim aan,en ga dat wijzigen in met de rug naar de buitenzijde,en dan eens kijken of ik https://bootplus.nl/vuilwatertanks/3222 ... vetus.html deze van 80 liter in het kasje kwijt kan.Zit dan direct naast het toilet,met korte slangen.
Maar mijn halfhogehangkast ben door dit gedonder dan kwijt.

En als ik het van velen zo lees,dan moet er dus minimaal een 200 liter tank in.
Ik zou niet weten waar ik die kwijt moet,want daar is de boot gewoonweg niet voor gebouwd .
Daar heb ik geen plaats voor.
En een zuiveringsinstallatie van 2500 euro erin?
Dat vertik,want dan gaat de boot weg.Zo eenvoudig ligt het.
Ons AOW en pensioen groeien niet aan boom Roelof?
As dat zo was, had ik graag een paar van die bomen willen hebben. :lol:
Noordvaarder
 

Re: Poep straks eerst zuiveren

Berichtdoor Gruttepier » 28 Apr 2019, 19:38

Tank in de davits
Gruttepier
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten