ramen kotters

algemene discussies

ramen kotters

Berichtdoor Arthur » 20 Feb 2019, 18:18

Waarom staan de ramen bij een groot jacht aan de voorkant in de stuurhut niet zoals bij de meeste kotters en trawlers, dus aan de bovenkant naar buiten hellend, ik persoonlijk vind het mooier en stoerder uitzien.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: ramen kotters

Berichtdoor Marie Christina » 20 Feb 2019, 19:19

Moet je inderdaad het schip naar hebben.
Een beetje kotterachtige boot.
Stel je eens een pikmeerkruiser voor met voorover hellende ramen....
Sommigen zullen het misschien mooi vinden, maar ik vind het totaal niet bij het model passen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: ramen kotters

Berichtdoor Arthur » 20 Feb 2019, 19:29

Marie Christina schreef:Moet je inderdaad het schip naar hebben.
Een beetje kotterachtige boot.
Stel je eens een pikmeerkruiser voor met voorover hellende ramen....
Sommigen zullen het misschien mooi vinden, maar ik vind het totaal niet bij het model passen.

Ik bedoel een groter jacht, 12/15meter, bij een overmaatse roeiboot waar een kajuit op staat ziet het echt niet uit.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: ramen kotters

Berichtdoor henkvd » 20 Feb 2019, 19:38

Bij kotters staan de ramen gelijk met het brugdeel, dat staat aan de voorzijde voor over, denk dat het daar ook mee te maken heeft, het idee erachter is dan je dan ook nog, het zij beperkt wat gemakkelijker op dek kijkt vlak voor de brug.
Tevens breekt aan de bovenkant de zonne pet de boel ook nog eens.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: ramen kotters

Berichtdoor Marie Christina » 20 Feb 2019, 20:02

Oh, is dat de reden?
Dat wist ik niet eens.

Mij is altijd geleerd dat je dan geen last hebt van reflectie van consolelampjes en andere lampjes op de brug.

En dat klopt.
Ik heb op een tot onderzoeksschip omgebouwde trawler gevaren.
Die had de brugramen wel een beetje achterover.
Afbeelding
Was prachtig voor de lijn van het schip, maar 's nachts liep je overal PostIt memobriefjes overheen te plakken.
Al had je alles tot het minimum gedimd.
(Uit kon niet)

Veel vrachtschepen hebben ook voorover staande brugramen, hoewel het op dek kijken bij die schepen van minder belang is.
Je kunt vanaf de brug meestal wel in het ruim kijken.
En toch klinken jouw redenen ook plausibel, dat moet gezegd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: ramen kotters

Berichtdoor ErikH » 20 Feb 2019, 20:41

Ooit ergens opgepikt en ik vind het wel een logische verklaring; Beter bestand tegen overslaande/inslaande golven.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: ramen kotters

Berichtdoor bas » 20 Feb 2019, 22:37

Toch is het bij loodsboten e.d. om het even, staan net zo vaak voor- als achterover. Pak de reddingsboten van de RNLI, staan allemaal voorover terwijl alle KNRM boten ze achterover hebben.

Moet je vanaf je stuur- of bedieningsstand stand veel naar beneden kijken voor je werk ramen voorover (sleepboten, visboten, vrachtschepen), moet je veel naar boven kijken ( loodsboten, roeiers) ramen achterover. Dat was iig van oudsher een beetje de theorie volgens mij.
Tegenwoordig zie je de ramen achterover steeds meer voorover staan met petramen met een tint erin om naar boven te kijken,want anders zit je idd als een westlandtomaatje te verknetteren achter het glas.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: ramen kotters

Berichtdoor jkos » 21 Feb 2019, 12:35

Ik denk dat het te maken heeft met de werkzaamheden welke met het schip worden uitgevoerd.
Op een kotter ben je (bijna) altijd bezig met werkzaaameden aan dek, je hebt dan meer zicht op wat er vlak voor de stuurhut gebeurd.
Ik weet uit ervaring dat het een heel verschil uitmaakt of de ramen rechtop staan of voorver hellen. Leuke bijkomst is dat je op vooroverhellende ramen veel minder last hebt van uitwerpselen van meeuwen.
Wat betreft die de “pet” op de stuurhut weet ik wel dat het niet altijd goed doordacht was: soms moesten er gaten in worden gemaakt omdat je niet naar de blokken in de mast kon kijken.
Het is altijd makkelijk wanneer je kunt zien of iets “to blocks” komt, geeft een iets veiliger gevoel.
Verder denk ik dat het ook een kwestie is van ontwerp, de ene werf/ontwerper heeft nu eenmaal meer smaak dan de andere.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: ramen kotters

Berichtdoor kajoe » 21 Feb 2019, 13:47

werd gedaan voor spiegeling in de nacht en de zon alles wat niet rechtop staat helpt om beter zicht te krijgen ,tegen zee gang helpt alleen de dikte en stevigheid en bewapening in het glas .wij voeren in de nacht met veel verstorend licht op de rijn geregeld met open raam later kregen we een stuurhut van aluminium met vooroverhellende ramen probleem opgelost.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: ramen kotters

Berichtdoor Aadstar » 22 Feb 2019, 17:53

Bij veel viskotters stond de grote lier voor de brug. Deze vislier werd door de schipper bedient, door de stand van de ramen had hij maximaal overzicht.

Onze Waalkotter is ook in deze fisherman-stijl uitgevoerd. Ik vind het persoonlijk goed bij het schip passen. Bijkomend voordeel, de ramen blijven vrij van regen bij lichte neerslag.
Aadstar
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Feb 2019, 17:45
ligplaats: Boskoop
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten