Pagina 2 van 5

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2019, 17:40
door Klaver vier
Guido wat die inspecteur meet is hoelang die thermokoppel spanning houd,valt de spanning weg valt de gasklepdicht.
Maar als het thermokoppel kapot is krijg je geen gas,niets gevaarlijks aan
Wel zegt de afval tijd iets over hoe goed het thermokoppel nog is,blijft hij nog minstens 20 sec de klep vasthouden is hij nog behoorlijk goed,valt de klep snel dicht loopt het thermokoppel op zijn eind
Maar al is het thermokoppel slecht is je installatie nog niet gevaarlijk
De installatie wordt gevaarlijk als de waakvlam uitwaait en de gasklep sluit niet goed af,dan blijft er gasstromen en dan wordt het link,vuil tussen de magneetklep kan dit veroorzaken.
Bij oude installaties is dit gevaarlijk,bij nieuwe gesloten systemen veel minder,want dan kan het gas niet uit het toestel en de nieuwe toestellen gaan eerst ventileren om eventuele restgassen de schoorsteen uit te blazen en onsteken dan pas
Lang verhaal maar al is je thermokoppel verrot is er nog niet aan de hand,het gaat om de magneetklep
Maar een beetje modern toestel heeft allang geen thermokoppel meer
Gr René ( klaver vier)

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2019, 17:52
door R.C.Grootveld
Yep schreef:Bewijs heb ik niet, maar ik durf de stelling aan dat er meer branden aan boord ontstaan door ondeugdelijke elektrische installaties dan door gas.

En niet te vergeten: Benzine (UN 1203)

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2019, 18:07
door quichot
@René, dank voor de toelichting! Ja, het is jouw vakgebied.
Oudere gastoestellen hadden helemaal geen beveiliging tegen uitwaaien, en die bleven gewoon gas uitstromen als de vlam uitwoei. Die oude comfoortjes vind je nog wel eens op bootjes. Bloedlink natuurlijk.
@Rob, de quote die je aanhaalde was van mij, niet van Yep, maar dat verandert weinig aan de inhoud.

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2019, 18:29
door bas
Bewijs heb ik niet, maar ik durf de stelling aan dat er meer branden aan boord ontstaan door ondeugdelijke elektrische installaties dan door gas.


Dat geloof ik ook wel ja. Wat mij in scheepvaart rapporten ook opvalt is dat ook heel veel (bijna) branden ontstaan door telefoon/laptop/tablet/ etc laders die bloedheet worden. Al dan niet mee naar bed genomen. Dus al is de installatie zelf nog zo goed...

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2019, 00:20
door R.C.Grootveld
quichot schreef:@Rob, de quote die je aanhaalde was van mij, niet van Yep, maar dat verandert weinig aan de inhoud.

Sorry, maar dat heb je als de software geen quotes binnen quotes accepteert, dan haal de je de verkeerde wel eens weg

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2019, 00:23
door R.C.Grootveld
Wat mij in scheepvaart rapporten ook opvalt is dat ook heel veel (bijna) branden ontstaan door telefoon/laptop/tablet/ etc laders die bloedheet worden. Al dan niet mee naar bed genomen. Dus al is de installatie zelf nog zo goed...

Interessant zou dan zijn of er sprake is van het gebruik van een omvormer die geen zuivere sinus maakt.
Veel laders houden niet van trapezium resp. gemodificeerde sinus en laten dit merken door lekker warm te worden.

Ik gebruik ook laders aan boord (telefoon, laptop) maar heb ze nog nooit kunnen betrappen op 'bloed heet' worden.

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2019, 10:17
door bas
Geen idee eigenlijk. Heb mijn info voornamelijk uit vakbladen, dat staat er eigenlijk nooit bij maar mag toch aannemen dat dat wel goed zit. Maar het blijft een aanname.
Zal doorgaans niet via de omvormer gaan ook.
Maar heb zelf thuis toch ook wel eens een laptoplader (of laptop zelf) gehad die bloedheet werden. Vind ik op zich niet zo bijzonder, zeker als ze wat ouder worden.

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2019, 10:27
door quichot
En bloedheet is ook een relatief begrip. 60c voelt echt bloedheet aan, maar bij die temperatuur komt er niks tot ontbranding.

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2019, 10:35
door Marie Christina
Jawel, hoor Guido.
Er zijn zat stoffen die bij 60 graden al ontbranden.
- Propaan ( dat ontbrandt onder nul zelfs al)
- Die meuk waar ze remmenreiniger van maken.
- Benzine. (De damp kan zelfs zelfontbranden bij 60 graden)

Re: Heftig

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2019, 10:44
door bas
Zonder meer waar, al pak ik 60 graden nog wel beet met mijn lashanden. :mrgreen:

Maar het viel mij gewoon op dat dit tegenwoordig toch vaak een oorzaak van brand aan boord is, terwijl op cursussen eigenlijk nog vaak het "roken in bed" wordt aangehaald terwijl dit nauwelijks nog gebeurd.
Maar laat bijvoorbeeld maar eens een laptop een beetje werken met een kapotte koelfan/ afgedekt roostertje, die wordt echt rap heet.