Heftig

algemene discussies

Heftig

Berichtdoor Arthur » 16 Feb 2019, 20:02

Deze was heftig, lijkt mij een gasexplosie, 71 jarige man komt om in Friesland op zijn eigen boot.

Afbeelding
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Heftig

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2019, 10:38

Vreselijk natuurlijk,maar het verwonderd mij dat het niet vaker gebeurd.
Begrijp mij goed ik zeg niet dat hier van alles aan de hand is,maar ik heb al dingen gezien met gas,dat ik dacht durf je hier mee te varen
Wat mij opvalt op de foto dat alle laswerk is gesprongen ( losgelaten) dat zegt wel iets over de slechte kwaliteit van het laswerk
Wat ook opvalt dat de romp nog geheel intakt is,waarschijnlijk geklonken.
Hoe het ook zit vreselijk is het wel,als je moet sterven tijdens je grote hobby.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Heftig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Feb 2019, 14:34

Klaver vier schreef:Wat mij opvalt op de foto dat alle laswerk is gesprongen ( losgelaten) dat zegt wel iets over de slechte kwaliteit van het laswerk
Wat ook opvalt dat de romp nog geheel intakt is,waarschijnlijk geklonken.

Ik denk niet dat dat er mee te maken heeft.
Drukgolf wil alle kanten op, maar kan dat niet en zoekt dus de makkelijkste weg: Naar boven
Naar beneden (door de romp dus) kan niet, want achter die romp zit water en dat is nu eenmaal niet samendrukbaar.
Ofwel: Of dat nu een betonnen muur, een geklonken of een gelaste romp is, doet er niet toe.
Dus die drukgolf kan alleen maar naar boven.

Gas ligt inderdaad het meest voor de hand, het enige andere wat zou kunnen is benzine, maar meestal breekt er dan ook brand uit.
Daarmij zijn gasexplosies meestal wel te herkennen: Er breekt geen brand uit, omdat de vuurbal van dermate korte duur is dat de omgeving de tijd niet krijgt om de ontbrandingstemperatuur te bereiken. Ref. de beelden van de recente explosie in Den Haag.

Triest . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Heftig

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2019, 14:47

Dat ben ik wel eens,maar ik vind het wel vreemd zoals onder de ramen dat al het laswerk los is,zo,n raam vliegt er tenslotte zo uit,zo te zien met rubber en al.
Maar het maakt verder niet uit,maar het viel mij meteen op dat vooral het gelaste los was.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Heftig

Berichtdoor Marie Christina » 17 Feb 2019, 14:51

Explosie met grote kracht in combinatie met wellicht wat minder goed laswerk?
(Ik denk ook maar hardop, hoor.)
Hoe dan ook, dat had deze man ook niet gedacht toen hij 's morgens op stond.
Denk je die split second eens in toen de explosie plaats vond....
Brrr.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Heftig

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Feb 2019, 16:34

Marie Christina schreef:Hoe dan ook, dat had deze man ook niet gedacht toen hij 's morgens op stond.

In de morgenstond leefde de man al niet meer.
https://noordernieuws.nl/friesland/leve ... rga-50074/
Vermoedelijk is hij in zijn slaap verrast door de explosie,en heeft het waarschijnlijk niet meer fysiek meegemaakt.
Het zou gaan om een 71 jarige persoon uit Amsterdam volgens de Telegraaf.

Het zou m.i. een stuk beter worden,als ze gas in een fles konden douwen,dat bij lekkage of anders,niet naar onderen zakt,maar naar boven gaat zoals aardgas.
Het zou een boot een stuk veiliger maken,want weggestroomde gas gaat dan via een ventilatie gat wel naar buiten,en je ruikt het ook eerder,omdat de neus van de mensen aan het hoofd zit,en niet aan je tenen. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Heftig

Berichtdoor Basher » 18 Feb 2019, 01:43

Ander gas is m.i. niet de oplossing. Controle (regelmatig)/onderhoud en detectie zouden n.m.m. veel oplossen.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Heftig

Berichtdoor quichot » 18 Feb 2019, 10:28

Misschien dat we ooit nog horen wat de oorzaak was. Het enige dat nu vaststaat is dat er een explosie is geweest.
Gas is daarbij de hoofdverdachte, maar de oorzaak ligt niet altijd bij de installatie. Ik heb de indruk dat de meeste watersporters zich wel bewust zijn van de gevaren van inelkaar geknutselde slangen en pijpen, maar dat de toestellen zelf, vaak best wel ouwe beestjes, en dan met name de thermokoppels, nog wel eens ontsnappen aan inspectie.
Het slachtoffer werd in zijn slaap verrast. Dat sluit lekkende leidingen zeker niet uit, maar roept wel de vraag op waarom de boel dan niet al eerder de lucht inging,
Bij ondeugdelijke thermokoppels kan ongemerkt een branderkraan open blijven als de vlam bijvoorbeeld door tocht is gedoofd. Een andere mogelijkheid is dat de fles werd vervangen maar dat de schipper vergat dat er ergens nog iets zachtjes aanstond, wat bij goedwerkende thermokoppels uiteraard geen probleem is. Zo kan zich in korte tijd een kritische massa opbouwen, die wordt ontstoken door bijvoorbeeld een waakvlammetje van een ander toestel.
Bij inspectie door een bevoegde instantie wordt ieder vlammetje van elk toestel uitgeblazen, en staat de inspecteur met een stopwatch te klokken of hij het klikje binnen de normtijd hoort. Dat kunnen we natuurlijk ook zelf doen.
Een veilig seizoen gewenst!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Heftig

Berichtdoor Yep » 18 Feb 2019, 15:41

Combinatie gas en boot sucks.
En dat is niet meer dan een mening ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Heftig

Berichtdoor quichot » 18 Feb 2019, 16:19

Yep schreef:Combinatie gas en boot sucks.
En dat is niet meer dan een mening ;-)

Gas aan boord vergroot je autonomie (onafhankelijkheid van walstroom of boordspanning) enorm, en is mits goed aangelegd volkomen veilig.
Combinatie gas en domheid sucks.

Bewijs heb ik niet, maar ik durf de stelling aan dat er meer branden aan boord ontstaan door ondeugdelijke elektrische installaties dan door gas.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten