quote=stefan Overigens veel ellende zien liggen, velen slechter dan op de foto, advertenties met heel oude foto’s, heel veel boten met achterstallig onderhoud, eigenaren die dachten dat hun boot van goud was oid, kan er wel een boek over schrijven ...
Klopt, viel ons destijds (15 jaar geleden) ook op.
R.C.Grootveld schreef:Aan de andere kant van het spectrum heb je ook potentiele kopers die denken dat je op een boot net zo hard afschrijft als op een auto . . .
Natuurlijk altijd een lastige vraag wat is iets waard. Ik heb nog steeds de indruk dat het een kopers markt is meer aanbod dan vraag. tevens een afnemende vraag en een groter wordend aanbod. Welke prijs plakje op een motorboot uit de jaren 60/70/80. Ik ben latent gedesinteresseerd in het kopen van een motor boot. Een aantal boten bekeken maar ook veel links laten liggen ivm de prijs. Is de markt nog steeds zo goed dat een beetje motorboot van een gerenommeerde werf nog rond de 45K oplevert? Veel boten met onbekende onderhoudshistorie en techniek van 40 of 50 jaar oud worden in mijn optiek voor goud aangeboden. Als het inderdaad een auto was geweest was deze allang afgeschreven op enkele klassiekers daar gelaten. Vanuit die redenatie zou een 10 tons casco na 50 jaar schroot prijs opleveren wat neer komt op ongeveer 1300 euro. Dat dit niet op gaat vind ik aannemelijk en te verdedigen. Als je het vanuit economisch oog punt bekijkt en stelt dat alles in waarde afneemt dan zou onderstaande rekenvoorbeeld gelden:
Stel we beginnen met een boot die begin jaren 80 110000,- gulden koste (50000 euro) De eerste 5 jaar schrijven we 4% af daarna 2% verder doen we het jaarlijkse onderhoud en geen verbeteringen of upgrades. In mijn optiek past 80% van het motorboten aanbod tussen de 10 en 12 meter hier in. Als we dat doorrekenen dan zou de waarde van het motorjacht 45000 gulden zijn. Omgerekend naar euros is dat een dikke 20K euro. Houd een boot op een gegeven moment zijn waarde? En schrijft deze niet meer af sterker nog stijgt elk jaar de waarde van het schip mee met de inflatie? een verschil van bijna 100% tov de economische waarde
doe je dezelfde berekening voor een motor boot uit 1990 (aankoop265000 gulden) dan zou deze met de zelfde 4% en 2% afschrijving 138000 gulden zijn is ongeveer 65000 euro. dit lijkt redelijk te kloppen voor bijvoorbeeld barkassen liggen rond de 70/75K dat is procentueel 10% verschil tov de economische waarde.
Zijn oude motorboten te hoog geprijsd of is een motorboot heel waarde vast?