Jan van Vijven schreef:Even een overdenking:
Gele lichten uit, en dan? De borden bijven gewoon staan...met een beetje zon op je snoeterd zie je die lampen niet!
Verkeerslichten daarentegen (rood en Groen) staan op een zwarte ondergrond en verliezen hun betekenis na uitschakeling.
Een gele lamp overruledt(?) het bord verboden door te varen.
Dus als die uitgaat of niet zichtbaar is, val je automatisch terug op de 'veilige modus' en geldt het bord: Doorvaart verboden . . . .
Je hebt regels, vaste tekens (borden, aanduidingen), dynamische tekens (lichten) en aanwijzingen en in die volgorde neemt hun geldigheid toe.
Ofwel: een Aanwijzing gaat boven een licht, gaat boven bord, gaat boven regel.
Dus als een verkeerslicht geen licht uitstraalt (van welke kleur dan ook) verliest het inderdaad zijn betekenis en gelden de normale regels, bv rechts gaat voor tenzij er weer haaietanden op de weg staan.
In de wegenverkeerswet is dit expliciet vastgelegd, in het BPR ben ik het niet zo expliciet tegen gekomen, maar ik ga er van uit dat deze interpretatie ook op het water geldt.
Ander voorbeeld van automatisch terugval naar veilig:
Wel eens seinen met cijfers langs het spoor zien staan? Bv Geel icm 8 ?
Geven een afwijkende situatie aan: Geel, maar je mag 80, terwijl normaal geel: Afremmen naar 40 inhoudt (want goede kans dat volgende sein rood is).
Zou de cijferbak uitvallen, val je automatisch terug naar gewoon 'geel' en dus afremmen naar 40
Ofwel:
Er is volgens mij al over nagedacht . . . .