BPR

algemene discussies

Re: BPR

Berichtdoor Popeye » 11 Feb 2019, 21:31

quichot schreef:Ik ben wel eens een doorgevaren toen aan mijn kant een motorjacht voor een brug wachtte waar hij niet, en ik wél onderdoor kon. Ik was hem al bijna voorbij toen dat gele licht uit ging.
Tja.. formeel had ik moeten afstoppen, maar omdat ik kon zien dat er niks aan de andere kant lag, ben ik toch maar doorgevaren.

Dat soort situaties bedoel ik eigenlijk. Met vol gas achteruit kun je dan een onderdoorvaart voorkomen, maar een halsmisdrijf lijkt het mij niet! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: BPR

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Feb 2019, 22:44

Popeye schreef:Dat soort situaties bedoel ik eigenlijk. Met vol gas achteruit kun je dan een onderdoorvaart voorkomen, maar een halsmisdrijf lijkt het mij niet! :mrgreen:

Als ik redelijkerwijs nog kan stoppen (dwz: Ik lig dan niet in de weg en hoef geen halsbrekende toeren uit te halen om ruimte te maken) dan doe ik dat, anders ga ik door.
Vergelijk het maar met een verkeerslicht wat op geel springt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: BPR

Berichtdoor Yep » 11 Feb 2019, 22:47

Ondanks het bezit van VB 1 en 2 is mijn stelregel nog altijd:

- Rechts houden
- Nergens tegenaan varen
- Ook achter je kijken

Ik weet het, klinkt niet erg ingewikkeld/ontwikkeld.
Maar voor mij is hiermee 95% al gewonnen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: BPR

Berichtdoor quichot » 12 Feb 2019, 08:59

Yep schreef: - Ook achter je kijken.

Dat zouden véél meer mensen moeten doen!
Wat mij betreft één van de grootste ergernissen op vooral recreatieve routes.
Het gros lijkt geen idee te hebben van wat er achter ze aankomt. Filevarend door de geopende brug gekomen een stekkie aan de wal zien, en dan doodleuk volgas stil gaan liggen, echt, het gebeurt!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: BPR

Berichtdoor kajoe » 12 Feb 2019, 10:04

ik heb al verscheiden keren goed op zitten letten al ik achter sommigen aan voer en het kwam dan voor dat men soms nooit achterom keek en zelfs geen achteruit kijk spiegel hadden (sommigen hebben dat )en slingerden dan ook nog wat heen en weer ,met gevolg dat je er voorbij wou en het oploop sein dan maar blies ,schrokken ze zich te pletter ,waarschijnlijk niet wetende wat dat betekende ,n dan bij passage ook nog staan te mopperen ,tja soms hebben ze marifoon en lukt het daar mee het achteruitkijken is een noodzaak .
bij bruggen waar de gele lampen worden gedooft als je er vlak voor zit ,vaar ik in ieder geval gewoon door er staat ook in het bpr redelijkerweis ,de rest is voor de brug bedienaar ,maar normaal zal dat vanzelf gaan als hij de seinen op rood/groen zet ,en dan vangt hij pas aan om het autoverkeer te stoppen dus zit er altijd wel een minuut tussen voor hij groen kan geven .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: BPR

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Feb 2019, 15:18

Wat ik het meeste storende vind,is dat jachten die een dusdanige hoogte hebben,dat de brug voor hun open moet,geen ruimte laten voor anderen die er niet van afhankelijk zijn.Ze gaan niet achter elkaar liggen en wachten aan de daarvoor bestemde meerpalen,maar draaien rondjes voor de brug of liggen er dwars voor.Als ik bij een brug kom,en ik heb de ruimte nog om te kunnen stoppen,stop ik als het gele licht gedoofd is,maar zo niet,dan vaar ik gewoon door.
Het is net zoals op de weg,geel is daar ook niet verboden om door te rijden,maar om je te attenderen dat het rode licht snel oplicht.Zo is het in mijn optiek ook op het water.
Noordvaarder
 

Re: BPR

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Feb 2019, 16:15

Noordvaarder schreef:Wat ik het meeste storende vind,is dat jachten die een dusdanige hoogte hebben,dat de brug voor hun open moet,geen ruimte laten voor anderen die er niet van afhankelijk zijn.Ze gaan niet achter elkaar liggen en wachten aan de daarvoor bestemde meerpalen,maar draaien rondjes voor de brug of liggen er dwars voor.Als ik bij een brug kom,en ik heb de ruimte nog om te kunnen stoppen,stop ik als het gele licht gedoofd is,maar zo niet,dan vaar ik gewoon door.
Het is net zoals op de weg,geel is daar ook niet verboden om door te rijden,maar om je te attenderen dat het rode licht snel oplicht.Zo is het in mijn optiek ook op het water.

Maar als je op tijd kunt stoppen, is het wel de bedoeling dat je dat ook doet. Je zult niet de eerste zijn die een prent krijgt voor door geel rijden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: BPR

Berichtdoor quichot » 12 Feb 2019, 16:36

Noordvaarder schreef:Wat ik het meeste storende vind,is dat jachten die een dusdanige hoogte hebben,dat de brug voor hun open moet,geen ruimte laten voor anderen die er niet van afhankelijk zijn.Ze gaan niet achter elkaar liggen en wachten aan de daarvoor bestemde meerpalen,maar draaien rondjes voor de brug of liggen er dwars voor.

Zéér herkenbaar. Vooral zeiljachten. Soms echt slalommen om er langs te komen. Die bruggen draaien dan ook nog vaak op bloktijden, dus die blijven rustig 20 minuten rondjes draaien.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: BPR

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Feb 2019, 18:06

Jan van Vijven schreef:Even een overdenking:
Gele lichten uit, en dan? De borden bijven gewoon staan...met een beetje zon op je snoeterd zie je die lampen niet!
Verkeerslichten daarentegen (rood en Groen) staan op een zwarte ondergrond en verliezen hun betekenis na uitschakeling.

Een gele lamp overruledt(?) het bord verboden door te varen.
Dus als die uitgaat of niet zichtbaar is, val je automatisch terug op de 'veilige modus' en geldt het bord: Doorvaart verboden . . . .

Je hebt regels, vaste tekens (borden, aanduidingen), dynamische tekens (lichten) en aanwijzingen en in die volgorde neemt hun geldigheid toe.
Ofwel: een Aanwijzing gaat boven een licht, gaat boven bord, gaat boven regel.
Dus als een verkeerslicht geen licht uitstraalt (van welke kleur dan ook) verliest het inderdaad zijn betekenis en gelden de normale regels, bv rechts gaat voor tenzij er weer haaietanden op de weg staan.
In de wegenverkeerswet is dit expliciet vastgelegd, in het BPR ben ik het niet zo expliciet tegen gekomen, maar ik ga er van uit dat deze interpretatie ook op het water geldt.

Ander voorbeeld van automatisch terugval naar veilig:
Wel eens seinen met cijfers langs het spoor zien staan? Bv Geel icm 8 ?
Geven een afwijkende situatie aan: Geel, maar je mag 80, terwijl normaal geel: Afremmen naar 40 inhoudt (want goede kans dat volgende sein rood is).
Zou de cijferbak uitvallen, val je automatisch terug naar gewoon 'geel' en dus afremmen naar 40

Ofwel:
Er is volgens mij al over nagedacht . . . . :)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: BPR

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Feb 2019, 00:28

Jan van Vijven schreef:Dat bedoel ik, we nemen het aan...

Tja . . . .
Het feit dat er in het BPR is vastgelegd dat een gele lamp 'zwaarder' weegt dan een paar rode . . . .
Het feit dat een blauw-bord zwaarder weegt dan het gebod SB wal te houden . . . .
Is voor mij voldoende om er (zolang het tegendeel niet wordt aangetoond) van uit te gaan, dat de gestelde prio regel ook op het water geldt.
Daarbij is een dergelijke prio ook heel logisch.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten