Pagina 9 van 11

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 16:08
door Popeye
Yep schreef:Natuurlijk is de rotzooi en schade vervelend maar waar gewerkt wordt vallen spaanders.
Er vallen gemiddeld 2 doden per dag in het verkeer (wel even iets van een andere grootte dan een paar containers in de zee).
Ik hoor niemand dat het huidige verkeerssysteem volledig op de schop moet.

Met zo'n instelling ben je uiteraard niet bereidt om naar betere alternatieven te zoeken!

Groet, Jack.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 16:23
door Popeye
Yep schreef:En als ze haaks op een schip geplaatst worden zou het risico kunnen ontstaan dat een deel voor- of achterover kiepert bij zeegang (waar grotere schepen overigens wel iets minder last van zullen hebben).

Dat gaat toch voornamelijk heen en weer!

Groet, Jack.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 17:26
door bas
Dat is totale bullshit.
Het heeft namelijk helemaal niks met natuurkundig te maken.
De enigste natuurkundigheid die toegepast moet worden,is dat de personen die het meten doen,hun hersens gaan gebruiken,en NIET verschillende containerhoogten door elkaar gaan plaatsen.

Als je het voor elkaar krijgt om een container met 4 twistlocks op een onderstaande container te krijgen en tegelijktijdig met twistlocks aan een container die er naast staat zonder dat de stapel omvalt of de container verkracht wordt dan mag je het van mij op film zetten en hier posten.
Dat gaat gewoon niet en daarom maakt het ook niet uit dat er verschillende maten naast elkaar staan, dat verband zal er toch moeten komen door die spantangen.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 17:30
door Marie Christina
Yep schreef:Ik geloof er niets van dat er aan de buitenkant gestapeld en groter gebouwd wordt slechts om te imponeren, dat is niet aan de orde.


Dat hoef je ook niet te geloven, als je maar beseft dat het wel zo is. :-D
In de bagger is het net zo.

Van Oord had de Vox Maxima (18.000 kuub) nog niet afgebouwd of Jan de Nul kwam al met de mededeling dat ze een grotere lieten bouwen.
Exacte kopie van de MAxima, alleen groter. (Liefst 30 kuub groter, zo uit mijn blote hoofd)
Ik weet de naam van het schip zo niet meer, maar heeft maandenlang zonder werk in Bilbao gelegen omdat er geen werk voor het schip was: te groot, teveel diepgang.
De reactie van Van Oord was dat ze nu een aantal kleinere hoppers hebben laten bouwen, maar met een gezamenlijke inhoud die de totaalinhoud van JdN overschrijdt.
geloof mij nou maar, ze zullen het nooit bekennen, maar reders (of het nou baggeraars of containerrederijen zijn) ze willen allemaal de grootste zijn.
Kan het niet per schip, dan toch als totaal.
Staat mooi op de folder voor de potentiƫle klant.

En zo gaan de heren maar door.
Meer kuubs, meer TEU, meer schepen dan de ander.

Hier nog een artikeltje dat mijn relaas enigszins staaft.
https://www.flows.be/nl/shipping/msc-la ... k-1ZTFxbhA

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 17:38
door Marie Christina
bas schreef:Dat is totale bullshit.
Het heeft namelijk helemaal niks met natuurkundig te maken.
De enigste natuurkundigheid die toegepast moet worden,is dat de personen die het meten doen,hun hersens gaan gebruiken,en NIET verschillende containerhoogten door elkaar gaan plaatsen.
Als je het voor elkaar krijgt om een container met 4 twistlocks op een onderstaande container te krijgen en tegelijktijdig met twistlocks aan een container die er naast staat zonder dat de stapel omvalt of de container verkracht wordt dan mag je het van mij op film zetten en hier posten.
Dat gaat gewoon niet en daarom maakt het ook niet uit dat er verschillende maten naast elkaar staan, dat verband zal er toch moeten komen door die spantangen.


De stangen zijn er, samen met de twist locks, om verticaal verband aan te brengen.
Afbeelding

Ik weet inmiddels weer hoe de horizontale verbindingen heten: bridge fittings.
Die passen in het gat waar de twist lock in zit.
Je verdraait de twist lock, waardoor de nokken ervan in langsscheepse richting komen.
Dan heb je daarmee ruimte gecreƫerd om naast de nok de haak van de bridge fitting aan te brengen in het gat.
Afbeelding

Mijn stellige vermoeden is dat dat hier niet gebeurd is.
(Wat puur speculeren is, dat besef ik.)

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 17:43
door bas
Hier een foto van een terminal in Hamburg. Daar worden de containers kennelijk al haaks op de kade klaargezet om geladen te worden.

Dat die containers daar in een andere richting staan heeft meer te maken met de overheersende windrichting zodat ze daar niet bij de eerste De beste windvlaag als dominostenen omvallen.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 18:52
door Popeye
bas schreef:Dat die containers daar in een andere richting staan heeft meer te maken met de overheersende windrichting zodat ze daar niet bij de eerste De beste windvlaag als dominostenen omvallen.

Zal wel, maar het werkt toch op deze wijze?

Groet, Jack.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 19:22
door bas
Ik weet inmiddels weer hoe de horizontale verbindingen heten: bridge fittings


Ja die dingen! Toen ik plaatje zag begon er wel weer wat op te borrelen uit het schooltijdperk.
En stom, maar heb gewoon een securing manual hier aan boord. Die "bridge fittings" zouden er normaal gesproken op moeten zitten, enkel bovenop de bovenste containers.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 19:27
door bas
Zal wel, maar het werkt toch op deze wijze?


Het Stacken aan de wal wel, dat maakt niet zoveel uit hoe ze er dan bij staan. Laden/lossen gaat dwarsscheeps hier, net als in alle andere havens.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2019, 19:38
door Marie Christina
bas schreef:. Laden/lossen gaat dwarsscheeps hier, net als in alle andere havens.

Huh?
Als je bedoelt dat de aan boord langsscheeps geplaatste containers dwarscheeps van en aan boord gaan heb je gelijk.
Maar ze gaan echt in langsscheepse richting door de lucht hoor.
https://m.youtube.com/watch?v=Hlm9-js-PJk