bas schreef: Alleen niet in combinatie met stapelen in de hoogte. Dan zou je alle gaten en twistlocks tegelijktijdig voor elkaar hebben moeten zitten, dat is natuurkundig onmogelijk.
Dat is totale bullshit.
Het heeft namelijk helemaal niks met natuurkundig te maken.
De enigste natuurkundigheid die toegepast moet worden,is dat de personen die het meten doen,hun hersens gaan gebruiken,en NIET verschillende containerhoogten door elkaar gaan plaatsen.
Want ze plaatsen ook geen 20 en 30 en 40(45) voeters door elkaar
In een stapel staan geen 20 voeters en daarbovenop weer een 40 of 45 voeter doos.
Waarom dan wel high cubers naast een normale TEU?
Om anderen even te informeren:
Een TEU is de helft van een 40 voet container.
De meesten die we zien zijn de lange boxen(containers).Dat is 2TEU.
Maar een "high cube" box kan ook een 2TEU-er zijn,de 45 voet box is een high cube.
1 TEU is nooit een "high cube" box.
Een normale 1 of 2 TEU container is 2,59 m hoog,en een "high cube" is 2,89 m hoog.
30 cm verschil in hoogte dus.
Een 1TEU-er is 6,10 m lang , een 2TEU-er is 12,20 m lang,en dan heb je nog de 45 voet containers,die zijn aan de voor- en achterkant 2,5 voet langer gemaakt,de twistlock punten zitten wel op 40 voet.
En dan zijn er nog de anderhalve TEU's ,die zijn 30 voet.
Deze worden veelal in de tanksector gebruikt,en daarin hen je bij 20 voet ook weer 2 soorten,te weten een 1TEU waarbij alles binnen de maten zit,en een "swap body tank, waarbij het frame op 20 voet zit,en de tank aan de voor- en achterzijde en stuk uitsteekt.
En om even bij je natuurkundigheid terug te komen,de mensen die het moeten uitvoeren,die moeten hun natuurlijke hersens gaan gebruiken,en containers naast erelkaar stapelen die naast elkaar kunnen staan van dezelfde formaat,zodat ze onderling metn elkaar verboden kunnen worden.
En zolang dat personeel dat niet doet,krijg je zo'n ongesorteerd zootje op zo'n schuit.
Gelukkig hebben ze nog wel het besef om geen 40 of 45 voet box bovenop een 20 voet doos te zetten.
Ze moeten eens een keer beginnen met door die oude meuk in de smeltoven van de staalfabrieken te doen,en zorgen dat ze verder gaan op één a 2 maten ,alleen in de lengte ,en geen verschillende hoogtematen meer vervoeren.
En moet een ,vooral bij de scheepvaart , een vaste maat komen,zodat er een goed stuwage kan plaatsvinden.
Dat is nu niet het geval,en daardoor krijg je deze ongelukken.
Want een bnlok als geheel,donderd noog van een schip af.
Nu is dat "blok" niet te maken,doordat er teveel verschillende hoogtematen zijn.
Oplossing is,zet die oude meuk maar onder het dek.