Pagina 3 van 11

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 14:52
door Marie Christina
Wel, we worden op onze wenken bediend:
https://www.fleetmon.com/maritime-news/ ... 144It2jwYA

Kijken hoe het afloopt....

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 15:01
door Popeye

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 15:58
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:Containers worden aan de buitenkant van het schip zo hoog mogelijk neergezet.
Maar in het midden staat niets.

Het lijkt me ook niet zo slim op containers voor Oslo boven op die van Hamburg te stapelen als je van Rotterdam via Hamburg naar Oslo vaart ......
Heeft iets met loadplanning te maken . . . . .
Dit soort schepen beladen vergt hogere wiskunde en is alleen maar met geavanceerde computer software te doen.
Maar ik kan me voorstellen dat het grote publiek, wat zelf niet in die wereld zit, daar niet 1,2,3 bij stil staat.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 16:08
door R.C.Grootveld
Marie Christina schreef:En de hulpdiensten beginnen gewoon te spuiten, omdat ze niet weten welke van de 20.000 zo reageren op water

Ik durf te stellen, dat ze alleen maar gaan "spuiten" als ze daar een gegronde reden voor hebben. En "blussen" is daarbij in de eerste instantie meestal de minst belangrijke.
Calamiteitenbestrijding is niet zwart/wit, soms hebben ze geen keus omdat er geen "beste" oplossing is, maar alleen een "minst slechte".

Alleen is dat iets, wat het grote publiek zich vaak (wegens beperkte kennis van de materie) niet realiseert.
Dat weet niet eens onderscheid te maken tussen het vrijkomen van gevaarlijke stoffen (wat per definitie het geval is bij elke brand) en een eventueel gevaar voor de volksgezondheid resp. het milieu (afhankelijk van concentraties etc.)

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 18:35
door kajoe
ik lees iets van raketten munitie enz zo diep mogelijk maar dat geloof ik niet volgens de wet gevaarlijke stoffen mag spul wat onder 3 kegelvallen niet verstapeld worden tussen andere dozen deze gevaarlijke of zeer gevaarlijke staan altijd apart ,onder in het schip zou kunne leiden tot een snelle ondergang als de zaak mocht exploderen gaatje in het vlak en blub blub .wij hebben door de sluis geregeld de rv 40 van de landmacht gehad en kwam met afgewerkt materiaal van Vlieland en moest dan 3 kegels voeren (ontplofbare zaken) terwijl het schroot was .
zelf heb ik bij de marine een beginnen brandje mee gemaakt in de raket (seacat ruimte )en dus meegemaakt wat een paniek er uit brak ,gelukkig bleek het een stel poets lappen te zijn die lagen te roken ,tja die ruimte zat wel op het diepste punt dus sleutels van de onderwaterwet inrichting geliijk er bij maar dat hoefde niet ,had dat de lucht in ge gaan had de marine een fregat minder gehad en heel wat manschappen .

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 19:22
door Noordvaarder
Leverg schreef:De containers zelf hebben ook twistlocks.

Dat is een misvatting.
Containers hebben zelf geen Twistlocks.
De Twistlocks zitten of op een oplegger,of zijn een los onderdeel van een schip.
Het zijn twistlocks die dubbel uit zijn gevoerd.
De twistlock wordt op de onderste container in het gat dat daarvoor aanwezig is, gezet,en als er een container op wordt gezet,wordt door het omzetten van een hendel,de beide containers aan elkaar gelockt.Dat kan ook naar de zijkant met een twistlock,zodat in principe een gehele blok ontstaat.


Klaver vier schreef:.........….nu zijn het er een kleine 280 die er af zijn gevallen,stel je eens voor dat het hele schip vergaat incl.de aanwezige stookolie.
We moeten er maar niet aan denken

Is al gebeurd.
https://zwitserwmaritiem.blogspot.com/2 ... kt-in.html
Het is eerst doormidden gebroken,omdat het de krachten van de zee niet meer kon verdragen.
Vervolgens is het achterste gedeelte kopje onder gegaan,en hebben ze het voorste gedelte op sleeptouw genomen.
Daarin is op een gegeven moment brand ontstaan tijdens de sleep,en die is totaal afgefikt,en ook gezonken.
Je huisraad zal er maar opstaan,omdat je dat mee neemt bij een verhuizing naar het buitenland.
Het is gewoon een race tegen de klok,want de een kan nog meer meenemen dan de andere.
En de prijzen van 1 TEU vervoer per schip kelderen naar onderen.
Dus moeten er meer op zo'n schuit,om het rendabel te kunnen houden.
En schijnbaar vergeet de mens ook zeer snel,want nog niet zo lang geleden is er een schip dat i.o.v. MSC als charterschip vaart, de MV RENA op een rif bij Nieuw Zeeland gelopen.daarbij zijn van de vracht ook 70 stuks verloren gegaan waaronder een paar waarin zeer gevaarlijk stoffen zaten.
Die liggen nog op de bodem van de zee.
http://divenewzealand.co.nz/wp-content/ ... ime-NZ.jpg
Maar zolang je alles nog via de verzekeringsmaatschappijen kan afdekken tegen een behoorlijke premie,zal je jacht van groot groter grootst ,nog wel even doorgaan denk ik.


Maar het betreft niet alleen grote schepen,ook de kleintjes kunnen er wat van.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/voor ... -in-storm/
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/198463/S ... harde-wind
https://www.nieuwsbladtransport.nl/binn ... ers-kwijt/

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 19:31
door R.C.Grootveld
kajoe schreef:onder in het schip zou kunne leiden tot een snelle ondergang als de zaak mocht exploderen gaatje in het vlak en blub blub.

En daarmee leg je de vinger precies op de zere plek: Die van risico analyse

Het is altijd kans-versus-impact.
De impact van een brand in zo'n diep gestapelde containers is zeer groot, zo niet desastreus.
De kans erop is echter minimaal, omdat je er van uit mag gaan dat die dingen alleen door externe factoren in de brand vliegen (ik weet het, er zijn uitzondering).

Veel mensen zijn bang voor vliegen omdat er bij één crash meestal 100+ doden vallen.
Maar we accepteren zonder met onze ogen te knipperen 600+ verkeersdoden alleen al in NL en zouden het liefst 200 willen rijden.
Terwijl wegverkeer zo ongeveer de gevaarlijkste modaliteit is, die er bestaat (N doden/km)

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 22:31
door Noordvaarder
R.C.Grootveld schreef:.........….en zouden het liefst 200 willen rijden.
Ik zou niet weten waarom,want daar is ons landje niet geschikt voor.
Ik vind 115 a 120 km/h op de cruise,een leuke snelheid.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2019, 02:09
door R.C.Grootveld
Noordvaarder schreef:Ik vind 115 a 120 km/h op de cruise,een leuke snelheid.

Ik ook, maar ik zou ze niet graag te eten willen vragen die dat veel te langzaam vinden

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2019, 06:37
door bas
En dan nog, ook "maar" 120 is al grofweg 2x de snelheid dan waarop de veiligheidsvoorzieningen in je auto zijn berekend.
Dus net als met zo ongeveer alles accepteer je een bepaald risico, zo ook met grote containerschepen.
Wat ik ergens wel frappant vind is dat heel Nederland op zijn kop staat over losgeslagen containers en plastic op het strand enz enz enz.
Als die containers wel gewoon goed aangekomen waren dan ligt de inhoud uiteindelijk ook op het strand in de vorm van afval wat de mensheid na een zomers dagje strand laat slingeren. Leven wij gelukkig nog in een land waar dat grotendeels opgeruimd wordt maar we moeten nu denk ik niet gaan doen alsof de rotzooi die in zee drijft wordt veroorzaakt door overboord vallende containers.