Containerschepen.

algemene discussies

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Ivoisrood » 22 Feb 2019, 17:07

Jan van Vijven schreef:
2 - Als er maar één container te laat op de kade is gaat deze niet mee maar moet wel het plan aangepast worden, de container die er op moest wordt nu voor z'n beurt geladen waardoor het wel eens verkeerd kan uitpakken in de volgende haven.
3 - Ondertussen zitten er ook een berg ADR TEU's tussen die ook niet op zelfde laag of naast elkaar mogen staan, als daar één niet van komt opdagen zijn de poppen helemaal aan het dansen


Nee hoor, voor iedere call van een containerschip worden er vooraf cut-off tijden bepaald, lading die later komt gaat niet meer mee, dat geld al helemaal voor de IMDG-containers, met andere woorden de planner komt zodra de gangway aan de wal is aan boord om het definitieve plan met de stuurman door te nemen en die containers zijn ook al daadwerkelijk op de terminal en staan allemaal al gesorteerd om in de juiste volgorde aangeboden en geladen te worden. En zelfs al zou er een container met gevaarlijke stoffen geannuleerd worden, dan word deze plek wel opgevuld met een standaard container zodat alle overige containers met gevaarlijke stoffen onderling nog steeds geladen worden op de posities zoals gepland
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 04:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Ivoisrood » 22 Feb 2019, 19:51

12 tot 24 uur van tevoren word er al een plan ontvangen en dat word wel degelijk doorgerekend, bij aankomst hooguit wat kleine wijzigingen. Ook die moeten wel doorgerekend worden dit ivm de stabiliteit en evt ballast wat erin of uit moet. Overigens word er bij het ontvangen van het definitieve plan altijd nog gevraagd door de planner of er wijzigingen nodig zijn die nog doorgevoerd kunnen worden voordat er begonnen word met beladen. Diepgang tegenwoordig redelijk accuraat aangezien de containers een VGM (Verified Gross Mass) certificaat moeten hebben. Verder maakt het voor de belading/stabiliteit weinig uit of er met 2 of 6 kranen gewerkt word en of er 1 of 2 containers tegelijk gepakt worden, zolang het plan maar gevolgd word.
Ik ben overigens zo'n stuurman, die op dit moment nog geen 24 uur thuis is na 4 maanden op een containerboot gezeten te hebben dus weet enigzins waar ik over praat.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 04:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 22 Feb 2019, 20:03

:D +1!
Dat je wel weet waar je over praat had ik bij je vorige post al door, Ivoisrood.
Dat soort kennis staat niet op Google. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2210
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Ivoisrood » 23 Feb 2019, 08:04

Zat op een 2250TEU containerschip, daarmee overigens een kleintje onder de containerschepen en voeren voor CMA CGM
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 04:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Ivoisrood » 23 Feb 2019, 11:17

Durf idd niet met zekerheid te zeggen hoe het op de grote jongens gaat, maar verwacht niet heel anders. Het hoge stapelen hoeft niet perse een oorzaak te zijn aangezien de software gewoon kan berekenen of alles aan de eisen voldoet, en dan heb ik het ook over de sjorringen van de containers. Iedere stack word doorgerekend of die niet te hoog/zwaar gestapeld is voor de hoeveelheid sjorring die erop zit. Variabele hierin zijn gewichten van de containers, op welke tiers deze zitten, maar ook de stacks ernaast. Zelfs vaargebieden, seizoenen en vaarsnelheid kunnen hierin meegenomen worden om aan te geven hoe zwaar de containers gesjord moeten worden, of wanneer alles maximaal gesjord word hoeveel containers en gewicht je mee kan nemen. En vergeet niet dat schijn bedriegt, de bovenste lagen zitten maar zelden vol, dit zijn altijd de lege die ook weer terug moeten naar China! Zoveel containers verliezen als de Zoe heeft daar waarschijnlijk niks meer mee te maken maar kan als oorzaak heel goed 'synchronous/parametric rolling' gehad hebben waarbij door de golfhoogtes/golfrichting/scheepssnelheid en slingertijd van het schip, het schip precies zo in de golven valt dat hierbij de slingering zwaar versterkt word. Daar kunnen geen twistlocks of sjorstangen tegenaan.
Hier wat info over een veelgebruikt programma: https://en.m.wikipedia.org/wiki/MACS3
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 04:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten