Pagina 2 van 11

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 15:04
door quichot
Uiteindelijk toont dit aan dat er grenzen zijn aan de schaalvergroting. Theoretisch kunnen die onderste boxen dat gewicht hebben, maar bij slingerend schip is de traagheid van de massa van de stapel boxen erboven net de druppel, op het moment dat de daling van zo'n stapel overgaat in stijging. Die gewichtstoename die wij ook voelen als we in een lift staan die stopt op de BG.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 16:19
door bas
vastzet aan een raamwerk tussen de containers krijg je volgens mij een veel stabielere lading.

Iets dergelijks is eind 80, begin 90 al geprobeerd maar dat werkte niet. Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt maar die schepen zijn nogal flexibel en daardoor liepen die containers vast in dat raamwerk.

Maar voorop gesteld dat het een puinhoop is momenteel maar maken we het probleem niet groter dan dat het is? Grofweg 1500 verloren containers per jaar en dat aantal neemt af terwijl er 130 miljoen per jaar getransporteerd worden per jaar over zee, en dat aantal neemt toe.
Tuurlijk is het een puinhoop en een gevaar voor als je daar rondvaart maar er wordt hard gewerkt om dat op te ruimen. Misschien moeten we er ook eens een keertje vrede mee hebben dat dingen wel eens niet helemaal goed gaan.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 16:43
door Popeye
Sinds de VOC-tijd is er inderdaad wel enige vooruitgang geboekt wat betreft bedrijfszekerheid . :mrgreen:

Groet, Jack.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 19:17
door kajoe
waar het wel wat aan ontbreekt in de container vaart is dat er tussen vrij dicht bij elkaar liggende havens de verbindingen niet altijd worden aangebracht meestal alleen de buitenste lagen ,en dat gaat meestal goed maar bij een beetje slecht weer of een plotselinge koers verandering kan het fout gaan ,vaak begint de bemanning al ruim voor de haven de koppelingen los te maken om tijd te winnen voor het lossen ,dit gebeurd ook op de rijn en binnenvaart maar meestal word daar niet hoger gestapeld dan 4 lagen ivb bruggen en daar gaat het soms ook mis ,alhoewel het daar vaak foute belading is en de zaak omkiepert
.aan het materiaal ligt het vaak niet in het begin als we langszij een containerschip lagen om hem te bunkeren droegen we geen helmen ,later was dar verplicht tja als er een koppelstuk of stang naar beneden kwam van een 20 tot 40 meter hoogte met een gewicht van 20 -40 kg hielp dat natuurlijk veel ,maar ja had je het niet op en de haven politie kwam langs kreeg je een print .

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 22:36
door Sambeek
bas schreef:
Maar voorop gesteld dat het een puinhoop is momenteel maar maken we het probleem niet groter dan dat het is? Grofweg 1500 verloren containers per jaar en dat aantal neemt af terwijl er 130 miljoen per jaar getransporteerd worden per jaar over zee, en dat aantal neemt toe.
Tuurlijk is het een puinhoop en een gevaar voor als je daar rondvaart maar er wordt hard gewerkt om dat op te ruimen. Misschien moeten we er ook eens een keertje vrede mee hebben dat dingen wel eens niet helemaal goed gaan.


Helemaal mee eens.
Maar als ik zo op het nieuws hoor hoeveel schepen er varen met vracht en
wat er uiteindelijk verloren gaat, is minimaal. (gelukkig) ;)

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 01:06
door Leverg
De containers zelf hebben ook twistlocks.
Daarmee kan je de containers al vastzetten op de andere container. Ze staan dus niet los.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Twistlock

Daarnaast hebben ze inderdaad kruisstangen waarmee ze nog eens extra worden vastgesjord.

Leuk weetje... Sommige containers mogen niet naast elkaar staan qua brandgevaarlijkheid, en goud en geld containers weet in principe niemand van de laadcrew waar ze staan en tevens staan ze volledig in een van de diepste lagen van het ruim. Geldt ook voor wapens en raketten.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 08:18
door Martin65
Komt dus heel wat bij kijken om een goed laadplan te maken als je uitgaat van 20.000 containers.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 10:55
door Klaver vier
Ik begrijp dat dit vervoer noodzakelijk is,maar als je ziet wat een schade het teweeg brengt,nu zijn het er een kleine 280 die er af zijn gevallen,stel je eens voor dat het hele schip vergaat incl.de aanwezige stookolie.
We moeten er maar niet aan denken
Gelukkig zijn er heel veel vrijwilligers,maar ik denk toch dat dit nog een hele lange nasleep krijgt voor het milieu.
Ben ook heel benieuwd wat er nou mis is gegaan,want normaal is het natuurlijk niet
Gr René ( klaver vier)

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 12:13
door Roelof
Ik denk dat er al eerder problemen waren. In een aantal nieuwsuitzendingen werd de koers getoond. Duidelijk te zien dat MSC Zoe plotseling de route boven de eilanden verlaat en met zeer lage snelheid (ca 1,5 knoop) noordelijk gaat varen. Uiteindelijk chaotisch rond kruist en daarna weer koers richting Bremen gaat voorliggen.
Misschien hebben ze een poging gedaan om de containers opnieuw te sjorren oid., Ook best mogelijk dat er toen al een groot aantal dozen overboord zijn gegaan.

Probleem is dat voor dergelijke schepen geen uitwijk mogelijkheden zijn naar een willekeurige haven als gevolg van enorme afmetingen en diepgang.

Groet,
Roelof

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2019, 12:32
door Marie Christina
Het probleem is dat die schepen om maar één reden zo groot geworden zijn: "De mijne is groter dan de jouwe".
Uiterlijke schijn.

Containers worden aan de buitenkant van het schip zo hoog mogelijk neergezet.
Maar in het midden staat niets.
Ook op de luchtfoto van de Zoe is dat te zien.

Net als de tankers eind jaren 80, die zo groot werden dat ze spontaan braken, worden deze schepen ook te groot.

De stapel containers wordt inmiddels zo hoog dat het niet meer veilig te sjorren is.
Natuurwetten als middelpunt vliedende kracht en massatraagheid beginnen hun deel te eisen.

Jullie denken dat er nu een milieuramp gebeurd is?
Dit is nog maar het begin.
Wacht maar op de eerste écht grote brand.
De Maersk Honam was nog niks.
Dat waren nog containers die te blussen waren met water.
Wordt lachen met goederen die juist reageren op water.
En de hulpdiensten beginnen gewoon te spuiten, omdat ze niet weten welke van de 20.000 zo reageren op water