Containerschepen.

algemene discussies

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jan 2019, 16:17

Guido heeft wel degelijk een punt.

Ik zit niet in een onderzoekscommissie, maar als je logisch nadenkt snijdt het wel degelijk hout.

Stapel maar eens van die vierkante legoblokjes op elkaar.
Zo eentje met vier nokjes.
En probeer de stapel in de hand te houden zonder dat de stapel omvalt terwijl je je hand heen en weer kantelt.
Legoblokje zitten goed aan elkaar vast, dat weet iedereen.
Twee op elkaar is geen probleem.
Drie ook niet.
Tien ook niet.
Maar er komt een punt dat de stapel breekt.
Gewoon een kwestie van topzwaar en de de nokjes van de steentjes die het niet meer kunnen houden.

Containerrederijen zijn net kinderen: De mijne is groter dan de jouwe.
En zo gaan ze maar door met nog grotere schepen bouwen.
Ze zetten de containers al aan de randen van het het dek, zodat het net lijkt of hij vol geladen is, terwijl er in het midden niets staat.
Wel een grote boot maar geen lading.
Zoek maar eens op een luchtfoto van (bijvoorbeeld) de MSC Zoe.

Ik denk (ja, een aanname inderdaad) dat men gewoon te ver doorgeschoten is.
De Zoe kan ze maar liefst tien hoog bovendeks stapelen.
De hoogte van een container is iets meer dan 2.50 m (als ik het zo uit mijn hoofd zeg)
Dan hebben we het over een stapel van van meer dan 25 meter hoog, nog eens boven het vrijboord van een metertje of (gokje) 8?, 10?

Effe makkelijk rekenen: dat is dus 35 meter boven het zeeniveau.
Denk je eens in wat die iele twistlockjes en sjorstangen daar bovenin te verduren hebben gehad.
Dat zijn enorme krachten.
Ik denk dat het gewoon teveel geworden is.

En ja, ik denk dat de Raad voor Transportveiligheid ook met die conclusie zal komen.
(En met nog veel meer, maar dat zal de tijd leren.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jan 2019, 16:35

quichot schreef:Waar kan het anders aan liggen? Onder het stuwproces versta ik ook een te hoge stapel. Dan wordt er misschien wel geen echte fout gemaakt, maar gaat men er ten onrechte van uit dat die onderste boxen dat wel kunnen hebben.

Door het stampen en (vooral) rollen, komen er enorme krachten op de borgstangen en onderlinge verbindingen te staan.
En dan kan er wel eens een tussen zitten die het simpelweg begeeft en onstaat er een domino effect.
Heeft niets met fout stuwen te maken, maar gewoon met domme pech.

Als de onderste het niet zouden kunnen dragen, zou de zaak ingezakt zijn en dat lijkt hier vooralsnog niet het geval te zijn.

Zoals elders gesteld, vind ik je conclusie dat het aan het stuwproces gelegen heeft ook voorbarig en kort door de bocht.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jan 2019, 16:43

Marie Christina schreef:Ze zetten de containers al aan de randen van het het dek, zodat het net lijkt of hij vol geladen is, terwijl er in het midden niets staat.

Zoals elders gesteld, zullen ze dat echt niet om optische redenen doen, maar om logistieke.

Heeft iets met loadplanning te maken: Wat komt er waar en wanneer in en moet er waar en wanneer uit.
Zo'n ding vaart niet van A naar B ..... van A via B, C, D, E, F, G, H, I, K naar L ....
En overal gaat er lading uit en komt er lading bij.
Beetje inefficient als je telkens alles 'netjes' zou gaan verdelen omdat dat imposanter staat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor bas » 08 Jan 2019, 17:01

Er zijn ook ladingen die enkel aan de buitenkant gezet mogen worden. Kan ook een reden zijn.

Waar kan het anders aan liggen?

Kan van alles zijn. Slingermoment/hoek overschreden? Keurig gecertificeerd sjormateriaal uit het verre oosten wat bij lange na de m.b.l. niet blijkt te halen? Containers waar geen fluit van de gewichten blijkt te kloppen? Gewoon vette pech door 1 zwakke schakel die het begeven heeft? Zeg het maar....kan van alles zijn wat niet noodzakelijkerwijs aan het stuwproces hoeft te liggen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jan 2019, 19:02

Wat mij opvalt op het filmpje dat ze er niet op eén plaats afvallen,maar op meerder plaatsen,dus meer als eén foutje lijkt mij.
Het zou wel net zo gaan als overal als er niet genoeg gecontroleerd wordt,wordt er niet meer naukeurig gewerkt.
Wachten maar tot de volgende,kan niet uitblijven met die maten
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Containerschepen.

Berichtdoor jkos » 08 Jan 2019, 19:37

Vorige week vielen er in Antwerpen (Noordzeeterminal) 18 containers van een binnenvaartschip (koppelverband)
Men was bezig met het plaatsen van de vierde laag toen het fout ging. Op een gegeven moment dreigde het schip te kapseizen, juist voordat dit gebeurde schoof de bovenste laag er af.
De containers stonden zoals bijna altijd in de binnenvaart niet gesjord maar los gestapeld.
Als ze wel vast hadden gestaan was het schip zonder twijfel gekapseisd, en waren alle containers te water geraakt.
Naar alle waarschijnlijkheid betrof het hier een stabiliteitsprobleem, ook dat wordt onderzocht.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jan 2019, 21:44

R.C.Grootveld schreef:Zoals elders gesteld, zullen ze dat echt niet om optische redenen doen, maar om logistieke.

Heeft iets met loadplanning te maken: Wat komt er waar en wanneer in en moet er waar en wanneer uit.
Zo'n ding vaart niet van A naar B ..... van A via B, C, D, E, F, G, H, I, K naar L ....
En overal gaat er lading uit en komt er lading bij.
Beetje inefficient als je telkens alles 'netjes' zou gaan verdelen omdat dat imposanter staat.

Tja, ik heb het van een 1e stuurman bij Royal P&O Nedlloyd.
Zal er toch wel iets van waar zijn denk ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Jan 2019, 00:23

Marie Christina schreef:Tja, ik heb het van een 1e stuurman bij Royal P&O Nedlloyd. Zal er toch wel iets van waar zijn denk ik.

Tja ....
Als ik zo her en der op het web zie/lees wat sommige 'professionals' durven te beweren (vliegers die beweren dat de aarde plat is bv) heb ik genoeg reden om dat soort uitspraken met een korrel zout te nemen en alleen op m'n eigen (vak)kennis resp. gezond verstand (wis/natuurkunde) te vertrouwen. En tussen het beladen van een vliegtuig en een schip zit in principe (dwz loadplanning: Wat staat waar en waarom) niet zoveel verschil .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor henkvd » 09 Jan 2019, 01:17

Wel eens over nagedacht hoeveel zeil zo'n container bakje dwars wind op heeft staan en de effecten daarvan van bij een dikke windkracht negen ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 09 Jan 2019, 11:17

Zekers, dat heet windstabiliteit .
Apart onderdeel van het vak stabiliteit op school.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten