Containerschepen.

algemene discussies

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jan 2019, 22:35

Ik volg je niet helemaal, geloof ik.
In de verstevigde hoeken van een container zitten gewoon gaten die je met een lock kan verbinden, hoor.

Of bedoel je dat niet?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Roelof » 10 Jan 2019, 23:06

R.C.Grootveld schreef:Zucht ... ben je nu opgelucht dat je me hebt kunnen afbranden?

Maar nu we het toch over 'gevoel' hebben:
Ik heb het gevoel dat begrijpelijk lezen (dwz: Lezen wat er staat en in de context, niet wat je wilt lezen) niet je sterkste punt is.
Maar, zoals gezegd, is slechts een gevoel.


Was niet mijn bedoeling om jou af te branden maar de reactie op MC schoot mij in het verkeerde keelgat, wetende dat MC meer dan 20 jaar praktijk ervaring in de Nautische dienst in de zeevaart heeft. Dit is ook terug te lezen in veel van zijn reacties (begrijpend lezen?).
Ondanks zijn ervaring, verifieerde hij zijn mening bij iemand die nog steeds actief is in de zeevaart alvorens het hier te plaatsen.

No bad feelings. Over het algemeen hebben we dezelfde mening mbt pleziervaart.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jan 2019, 23:48

bas schreef:
Zojuist op het nieuws gehoord dat het onderzocht gaat worden door Raad voor de Scheepvaart.
(Of hoe dat tegenwoordig ook nog maar heet)

Ik vermoed dat een stuwadoorsbedrijf maar ook de officieren van het schip het een beetje warm gaan krijgen nu. :)
uote]
Dat valt nog te bezien.
Raad voor de scheepvaart is opgesplitst in de onderzoeksraad voor de veiligheid en het tuchtcollege voor de zeevaart. De ene onderzoekt de toedracht e.d. en doet aanbevelingen maar houd zich verder niet bezig met de schuldvraag. De tweede doet dat wel Maar enkel voor Nederlandse officieren en/Of Nederlandse vlag schepen.
Ik weet zo snel even niet onder welke vlag de Zoë vaart maar dat land is in eerste instantie degene die eventueel wat uit kan richten qua strafmaat.


Oh ja, daar stond ik inderdaad niet bij stil.
De vlaggenstaat.
Wel, heeft Zwitserland een onderzieksraad? :)

Linksom, rechtsom, hier gaan vast wel koppen rollen.
Een container verliezen tijdens slecht weer gebeurt vaker.
Tegen een goeie klap water die "goed" aan komt is weinig bestand.
Twee of drie kan in zo'n geval ook nog wel gebeuren.

Maar bijna 300?
Dat komt doordat iemand zijn werk niet naar behoren gedaan heeft.
Dat komt niet meer door pech of slecht sjormateriaal.

En dat zal vast uit dat onderzoek naar voren komen.
Let maar eens op.
Over iets van een jaar zullen we het weten, zo werd vermeld.

Ik ben zeer benieuwd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Jan 2019, 00:02

bas schreef:…….. maar qua laad/los methode en inrichting van containerschepen onmogelijk

Niets is onmogelijk.
Het is eerder een kwestie van "time is money", and less time is less money.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Twistlock ... g_rods.jpg
Een twistlock kan ook zijdelings aan gebracht worden,maar dat is een heavy bezigheid,en dat kost een hoop tijd.
Waar een wil is,is een weg,en de enigste weg die er is, is quickly work,en verder niks.
https://www.youtube.com/watch?v=7Oa7Bqc9cHI
Hier bij dit filmpje van de oude Feniks( nu de Colorado ) kun je ook duidelijk zien,wat de onderlinge hoogtes zijn van diverse containers.
Op die manier kun je op zo'n Zoe nooit fatsoenlijk stacken
https://www.youtube.com/watch?v=5KR2MrDb4Ko
Op de binnenvaart wordt tussen de bovenste lagen die boven de den uitkomen,alleen op de buitenste zijkanten een soort van twistlock aangebracht,niet zijnde een twistlock die vergrendeld kan worden.Het gaat ervoor dat de bovensten niet kunnen wegglijden.
Je kunt het zien aan de 2 containers die tegen elkaar staan,want ze "hangen" a.h.w. een beetje tegen elkaar.
https://www.bing.com/images/search?q=st ... 1F7114C71C
Qua stockage van een grote zoals de Zoe,wordt maar tot één laag boven de stackings de zaak geschoord.
Als er dan nog eens 4 lagen bovenop staan,dan is dat vragen om problemen.
Onder 4 a 5 met,en dan er nog 4 lagen zonder enige schoor er bovenop?
En hoe wil je dan een lading die bv bestaat uit 3 rijen containers,8 hoog,en dan weer in het midden niks,en dan weer aan de andere kant net zo'n stapel stuwen?
Hoe moet zoiets geschoord worden.?
Dat wil doodeenvoudig niet.
Het is doodgewoon een stuwage probleem,met in hun achterhoofd, 3% procent( bijvoorbeeld) mag eraf donderen over de gehele werled,en zolang dat niet gebeurd,veranderen we niks.
Als ze de boel in Portugal of Spanje waar dat schip ook gelost had, de boel weer verdeeld hadden en vastgezet hadden,was er op de Noordzee bij deze storm niets gebeurd.
Maar zo te zien op de foto van het achterschip,staan de schoren gewoon in de racks.
Noordvaarder
 

Re: Containerschepen.

Berichtdoor bas » 11 Jan 2019, 07:00

Ik volg je niet helemaal, geloof ik.
In de verstevigde hoeken van een container zitten gewoon gaten die je met een lock kan verbinden, hoor.

Of bedoel je dat niet?

Nee we gaan idd ff langs elkaar heen geloof ik :mrgreen:
Tuurlijk kun je containers ook zijdelings met elkaar verbinden d.m.v. twistlocks, dat kan gewoon. Alleen niet in combinatie met stapelen in de hoogte. Dan zou je alle gaten en twistlocks tegelijktijdig voor elkaar hebben moeten zitten, dat is natuurkundig onmogelijk.
Kan het hier zo snel even niet terugvinden maar vraag me ook af of het überhaupt wel past om 2 twistlocks in 1 fitting te krijgen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 11 Jan 2019, 08:19

Voor de zijwaartse verbinding tussen containers bestaan weer andere connectoren.
Ik ben de naam even kwijt, kan ik wel even aan mijn collega vragen die beladen geeft, maar dat zijn een soort haken die in dat "zijgat" passen terwijl er een twist lock in het bovenste zit.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Popeye » 11 Jan 2019, 13:26

henkvd schreef:Onder de kranen heb je nu op de terminals zeg maar een 8 baans snelweg, de vrachtwagens of lorries rijden hier af en aan zonder elkaar in de weg te zitten de diverse kranen in gebruik , kunnen alle banen gebruiken voor aan of afvoer van containers, dat wordt wat lastig als ze dwars van het schip afkomen, of alles draaien in de lucht of de aanvoer draaien, maar dan werkt het snelweg principe niet meer, alles in de container overslag draait om snel, snel en nog eens snel.

Vind ik inmiddels toch wat te makkelijk gedacht. Men is nu tientallen jaren gewend om zo te laden en lossen. Toen men "klein" begon was dat waarschijnlijk geen probleem, maar wanneer er nu bij windkracht negen al een paar honderd containers overboord kunnen slaan moet je volgens mij anders gaan laden. Of dwarsscheeps laden en daar terminals en schepen op aanpassen of de zaak aan boord beter zekeren. Wanneer het moet zullen er vast wel slimme oplossingen gevonden worden!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Popeye » 11 Jan 2019, 13:38

Hier een foto van een terminal in Hamburg. Daar worden de containers kennelijk al haaks op de kade klaargezet om geladen te worden. Nu het schip nog!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Yep » 11 Jan 2019, 14:20

Over haaks en overlangs:
Ik denk dat ze haaks op de kade komen vanwege aan- en afvoer met de trucks.
En als ze haaks op een schip geplaatst worden zou het risico kunnen ontstaan dat een deel voor- of achterover kiepert bij zeegang (waar grotere schepen overigens wel iets minder last van zullen hebben).

Verder:
Ik denk dat ook deze business geld gedreven is (welke business is dat niet?).
Ik geloof er niets van dat er aan de buitenkant gestapeld en groter gebouwd wordt slechts om te imponeren, dat is niet aan de orde.
Slechts de kostprijs in combinatie met risico's zijn bepalend.
Ook krijg ik de indruk (indruk) vanuit de media dat de eigenaar van het schip meewerkt en de schade geheel zal vergoeden.

Natuurlijk is de rotzooi en schade vervelend maar waar gewerkt wordt vallen spaanders.
Er vallen gemiddeld 2 doden per dag in het verkeer (wel even iets van een andere grootte dan een paar containers in de zee).
Ik hoor niemand dat het huidige verkeerssysteem volledig op de schop moet.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Jan 2019, 15:08

bas schreef: Alleen niet in combinatie met stapelen in de hoogte. Dan zou je alle gaten en twistlocks tegelijktijdig voor elkaar hebben moeten zitten, dat is natuurkundig onmogelijk.

Dat is totale bullshit.
Het heeft namelijk helemaal niks met natuurkundig te maken.
De enigste natuurkundigheid die toegepast moet worden,is dat de personen die het meten doen,hun hersens gaan gebruiken,en NIET verschillende containerhoogten door elkaar gaan plaatsen.
Want ze plaatsen ook geen 20 en 30 en 40(45) voeters door elkaar
In een stapel staan geen 20 voeters en daarbovenop weer een 40 of 45 voeter doos.
Waarom dan wel high cubers naast een normale TEU?
Om anderen even te informeren:
Een TEU is de helft van een 40 voet container.
De meesten die we zien zijn de lange boxen(containers).Dat is 2TEU.
Maar een "high cube" box kan ook een 2TEU-er zijn,de 45 voet box is een high cube.
1 TEU is nooit een "high cube" box.
Een normale 1 of 2 TEU container is 2,59 m hoog,en een "high cube" is 2,89 m hoog.
30 cm verschil in hoogte dus.
Een 1TEU-er is 6,10 m lang , een 2TEU-er is 12,20 m lang,en dan heb je nog de 45 voet containers,die zijn aan de voor- en achterkant 2,5 voet langer gemaakt,de twistlock punten zitten wel op 40 voet.
En dan zijn er nog de anderhalve TEU's ,die zijn 30 voet.
Deze worden veelal in de tanksector gebruikt,en daarin hen je bij 20 voet ook weer 2 soorten,te weten een 1TEU waarbij alles binnen de maten zit,en een "swap body tank, waarbij het frame op 20 voet zit,en de tank aan de voor- en achterzijde en stuk uitsteekt.

En om even bij je natuurkundigheid terug te komen,de mensen die het moeten uitvoeren,die moeten hun natuurlijke hersens gaan gebruiken,en containers naast erelkaar stapelen die naast elkaar kunnen staan van dezelfde formaat,zodat ze onderling metn elkaar verboden kunnen worden.
En zolang dat personeel dat niet doet,krijg je zo'n ongesorteerd zootje op zo'n schuit.
Gelukkig hebben ze nog wel het besef om geen 40 of 45 voet box bovenop een 20 voet doos te zetten.


Ze moeten eens een keer beginnen met door die oude meuk in de smeltoven van de staalfabrieken te doen,en zorgen dat ze verder gaan op één a 2 maten ,alleen in de lengte ,en geen verschillende hoogtematen meer vervoeren.
En moet een ,vooral bij de scheepvaart , een vaste maat komen,zodat er een goed stuwage kan plaatsvinden.
Dat is nu niet het geval,en daardoor krijg je deze ongelukken.
Want een bnlok als geheel,donderd noog van een schip af.
Nu is dat "blok" niet te maken,doordat er teveel verschillende hoogtematen zijn.
Oplossing is,zet die oude meuk maar onder het dek.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten