Containerschepen.

algemene discussies

Re: Containerschepen.

Berichtdoor quichot » 07 Jan 2019, 10:43

Als ik het goed begrijp is nog maar een fractie van de overboord gevallen lading aangespoeld. Er zijn inmiddels 230 nog ronddobberende, zwevende of gezonken boxen gelokaliseerd. Of die te bergen zijn is nog maar zeer de vraag.
Verder moet je oppassen met keukentrapjevergelijkingen (keukentrapjes eisen per jaar meer slachtoffers dan terrorisme, dat werk). Lijken ontnuchterend waar, maar hebben buiten de borreltafel geen betekenis.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Containerschepen.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jan 2019, 14:26

quichot schreef:Lijken ontnuchterend waar, maar hebben buiten de borreltafel geen betekenis.

Dat zou je nog wel eens vies tegen kunnen vallen, veel van die borreltafel vergelijkingen hebben juist aan die zelfde borreltafel nauwelijks betekenis, in de praktijk daarentegen wel degelijk.
Alleen realiseren we ons dat in de praktijk niet zo. (Of we willen het niet .....)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Jan 2019, 17:48

bas schreef:Wat ik ergens wel frappant vind is dat heel Nederland op zijn kop staat over losgeslagen containers en plastic op het strand enz enz enz.

Daar heb je wel gelijk in.
Het wordt ook aangewakkerd door tal van overheidsinstaties,en o.a. de media.
De burgemeester van Schier moest nog een duit in het zakje doen,en Pieter van Vollehoven moet zich er zo nodig mee bemoeien via een andere weg,en zo krijg je hele bombarie van je hela hola,die zich er mee bemoeid.
Want als dat elders gebeurd, zoals met de MOL Comfort ( zie link in een eerdere posting van mij) dan lees je er helemaal niks over,terwijl daar dan wel een schip met 4380 TEU's in de golven verdwijnt,maar nul komma nul mediahype dus.Hoe hypocriet kun je an land dan zijn dus.Het ver van mijn bed,interesseerd dan niemand iets.Iedereen is als je ze hoord,begaan met het milieu op aarde,maar waarschijnlijk wordt met dat aarde bedoeld, de schep grond in de voortuin,want als dat aarde verderop ligt,kan het hun al geen meer schelen.
Noordvaarder
 

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Jan 2019, 17:55

quichot schreef: Of die te bergen zijn is nog maar zeer de vraag.

Ik denk niet dat de vraag is, of ze te beregen zijn,maar of ze deze überhaupt willen bergen.
Want ik denk dat de "dozen" waar gevaarlijke stoffen in zitten,nog wel naar boven worden gehaald,maar dat geld denk ik niet voor de anderen.want die vormen milieu technisch geen gevaar.Het kostenplaatje zal dan wel een belangrijke factor worden,zo is mijn inschatting.
Noordvaarder
 

Re: Containerschepen.

Berichtdoor quichot » 08 Jan 2019, 12:19

bas schreef:Wat ik ergens wel frappant vind is dat heel Nederland op zijn kop staat over losgeslagen containers en plastic op het strand enz enz enz.

Ach, het is een nieuwswaardig feit, en de media brengen dat. Dat is hun taak. Vind ik nou weer niet zo'n probleem. En heel Nederland op z'n kop? Het leven ging zover ik weet gewoon door hoor.
Maar de media zitten nou eenmaal een beetje in het beklaagdenbankje hè, die hebben het tegenwoordig allemaal gedaan. Het zal. Volgens mij hebben de media die rotzooi niet op die stranden gedumpt, maar als dat anders is, dan hoor ik dat graag! ;)

En ja, 99,99% van alle containers komen netjes op de plaats bestemming. Maar dat mag niet de reden zijn om over 'die paar honderd' dan maar niet al te moeilijk te doen. Dit was echt wel wat meer dan foutje bedankt. Het is te voorkomen als alles niet zo onder tijdsdruk zou staan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Containerschepen.

Berichtdoor bas » 08 Jan 2019, 12:57

Begrijp me niet verkeerd, dit voorval heeft zeker nieuwswaarde en prima dat de media hier over bericht en ik ben ook zeker van mening dat alles opgeruimd moet worden en dat hier lering uit getrokken moet worden om het in de toekomst te voorkomen.
Alleen als er per jaar ergens tussen de 4 en 12 miljoen ton aan plastic afval de zeeën in verdwijnt door menselijk toedoen dan vind ik de reacties hierop schromelijk overdreven, dat wordt niet veroorzaakt door containers die overboord vallen. Ineens heeft heel Nederland verstand van twistlocks, spantangen en laadplannen? Idem met de opmerking over dat het veroorzaakt wordt door de tijdsdruk, waar blijkt dat uit? Vooralsnog maar onderbuikgevoel.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor quichot » 08 Jan 2019, 13:20

Ik vind onderbuikgevoel een niet terecht verwijt. Daar heeft het niks mee te maken. De hele containerisering is voortgekomen uit de vraag naar snel en nog sneller. Uiteraard gaat dit hand in hand met kostenbesparing. Vaarschema's, en met name afmeervensters liggen vast tot op de minuut, laad en lostijd van één enkele box tot op seconden. Dan is het niet de vraag óf, maar wanneer er fouten gemaakt worden door tijdsdruk.
Vast staat dat ze van boord zijn gevallen, dus er is ergens iets in het stuwproces fout gegaan.
Ik denk dat ook in de schaalvergroting, naast de vraag naar goedkoper transport, de factor tijdsdruk een rol speelt. Zo veel mogelijk tegelijk, en zo snel mogelijk. Te vaak gaat die schaalvergroting alleen maar door omdat het technisch kan, en zolang het technisch kan, maar misschien lopen we wel tegen andere, dan louter technische grenzen aan.

Misschien is die transportlogistiek wel alleen maar het gevólg van de schaalvergroting zonder dat ooit iemand zich afvroeg of dat nou wel zo noodzakelijk is. Ja, Maersk bestelt een schip voor 17000 teu's, nou dan bestelt MSC er eentje voor 19000 teu's.
Maar als we iets bestellen bij Aliexpres gaat er echt geen chineesje hard hollen om onze bestelling in een container te laden. Dat ligt hier in regionale depots, en het steekt echt niet op een dagje wanneer die voorraad wordt aangevuld.
Laatst gewijzigd door quichot op 08 Jan 2019, 14:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Containerschepen.

Berichtdoor bas » 08 Jan 2019, 14:05

Uiteraard zit er een grens aan de groei maar vooralsnog staat je verhaal haaks op de cijfers die er nu bekend zijn. Ondanks dat de schepen groter worden gebeuren dit soort voorvallen steeds minder. Niet in de laatste plaats omdat zeker de vervoerder er ook alle belang bij heeft dat dit niet gebeurd.
Vast staat dat ze van boord zijn gevallen, dus er is ergens iets in het stuwproces fout gegaan.

Nou....vast staat dat er iets fout is gegaan, of dat aan het stuwproces heeft gelegen dat zal nog maar moeten blijken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor quichot » 08 Jan 2019, 14:11

bas schreef:Nou....vast staat dat er iets fout is gegaan, of dat aan het stuwproces heeft gelegen dat zal nog maar moeten blijken.

Waar kan het anders aan liggen? Onder het stuwproces versta ik ook een te hoge stapel. Dan wordt er misschien wel geen echte fout gemaakt, maar gaat men er ten onrechte van uit dat die onderste boxen dat wel kunnen hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Containerschepen.

Berichtdoor jkos » 08 Jan 2019, 15:51

Kijk, dat weten we dan ook weer; het lag aan het stuwproces.
Toch wel heel bijzonder dat sommige mensen de oorzaak nu al weten, blijkbaar beschikken die over inside information.
Ik zou zeggen deel deze informatie even met de commissies welke nu nog onderzoek doen naar de oorzaak, dat scheelt dan een hoop tijd en geld.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten