Pagina 1 van 11

Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 12:15
door Popeye
Waarom worden containerschepen eigenlijk niet dwarsscheeps geladen?

Groet, Jack.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 12:33
door henkvd
Zou prima kunnen, echter op de kade bij laden en lossen zou men dan veel meer ruimte moeten hebben, alles draait om efficiency.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 12:41
door Popeye
henkvd schreef:Zou prima kunnen, echter op de kade bij laden en lossen zou men dan veel meer ruimte moeten hebben, alles draait om efficiency.

Waarom?

Groet, Jack.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 13:07
door henkvd
Onder de kranen heb je nu op de terminals zeg maar een 8 baans snelweg, de vrachtwagens of lorries rijden hier af en aan zonder elkaar in de weg te zitten de diverse kranen in gebruik , kunnen alle banen gebruiken voor aan of afvoer van containers, dat wordt wat lastig als ze dwars van het schip afkomen, of alles draaien in de lucht of de aanvoer draaien, maar dan werkt het snelweg principe niet meer, alles in de container overslag draait om snel, snel en nog eens snel.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 13:10
door Arthur
Ik denk omdat ze anders telkens een kwart slag gedraaid moeten worden bij het laden en lossen, of als ze rechtstreeks op trailers worden gezet, het kost tijd en dat hebben ze nooit.
Was even synchroon met jou bericht @Henk ;)

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 13:25
door Marie Christina
Klopt als een zwerende vinger.
De containers moeten in de lengterichting van de kade geladen en gelost worden, zodat de vrachtwagens/ treinen er zo onder kunnen.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 13:49
door smeukel
Google :
Containers are always stowed with the longer dimension along forward to aft. This is because, the ship is more prone to rolling motions than pithing or yawing. Stowage of containers in this orientation ensures less space for the cargo to shift within the container, ensuring more safety against impact damage of the cargo.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 14:01
door Arthur
Maar de vraag is hoe kunnen 300 containers eraf vallen in een keer,misschien te veel zware op lege geladen wat makkelijker is met lossen, of niet stevig genoeg gestouwd, als de spanners speling krijgen gaan ze schuiven, en met de twistlocks vast heb je toch en hele hoge stapel die wankelt en over boord valt plus een ketting reactie.

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 14:13
door henkvd
De locks ontzetten, halverwge de stapel kreunt er een container in elkaar en je hebt een domino effect, paar keer de chaos mogen aanschouwen bij aankomst, ga er maar aanstaan om de overgebleven puinhoop weer netjes te krijgen

Re: Containerschepen.

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2019, 14:53
door Popeye
smeukel schreef:Google :
Containers are always stowed with the longer dimension along forward to aft. This is because, the ship is more prone to rolling motions than pithing or yawing. Stowage of containers in this orientation ensures less space for the cargo to shift within the container, ensuring more safety against impact damage of the cargo.

Dat had ik me ook al bedacht, maar ook daar zijn oplossingen voor, bijvoorbeeld compartimentering in de container, maar dat kost geld! Ik zag op een filmpje hoe de containers stapel voor stapel(?) aan het dek gesjord worden, maar wanneer die stapel 9 (22,5m) of 11 (27,5m) hoog is, en 2,5 breed is het volgens mij vrij labiel. Wanneer je de containers boven gaat koppelen en ook nog vastzet aan een raamwerk tussen de containers krijg je volgens mij een veel stabielere lading. Lijkt me niet zo moeilijk. Al die ronddrijvende containers op de oceanen lijken me ook nog een groot gevaar voor de scheepvaart. (zeezeilers)

Groet, Jack.