BBQ en/ Smoker aan boord

algemene discussies

BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aatv » 16 Dec 2018, 13:32

Het idee voor dit topic komt voort uit het magnetron aan boord topic van Roelof.

zoals je daar kunt lezen operde ik een smoker aan boord om te bakken, roken en te BBQen
aangezien je dan zonder stroom verbruik heerlijk kan eten en ook nog lekker bezig bent.

Ik denk dat wanneer iedereen met goede ideeen komt en als we met elkaar denken en doen
we uiteindelijk een prima apparaat in elkaar steken wat op aan boord gebruik is afgestemt.

zelf heb ik thuis een zelfbouw smoker, een grote Weber master BBQ en een Weber to go.
dit alles opgesteld in mijn overdekte buitenkeuken/ buitenbar.

een kleinere versie van mijn smoker ga ik uitdenken speciaal voor gebruik aan boord.
je kunt ook een opzetstuk maken voor je huidige BBQ om deze als smoker te gebruiken.

wat kun je met een smoker;

je kunt er vlees, vis en groente mee roken.
broodjes bakken
pizza bakken
vlees vis en groente in garen. denk aan spareribs, pulled pork en bv chickenwings etc etc.
tevens kun je een smoker als BBQ gebruiken. een apparaat dus waar je alle kanten mee op kan.

mijn smoker thuis;

Afbeelding

ik zal binnenkort foto s plaatsen van de binnenzijde

ben benieuwd naar jullie reacties en ideeen!
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Dec 2018, 13:41

Zo zo dat is me nogal een ding! Das een aardige klus geweest?

Behalve naar ideeën om een kleine versie te kunnen bouwen zou ik ook wel wat heerlijke recepten van je willen horen, want je zult dan ook wel een aardig potje kunnen koken.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aatv » 16 Dec 2018, 13:45

hoi Jan jep koken lukt wel heb vroeger voor kok geleerd en ben ook nog 15 jaar slager
geweest waar ik ook nog 6 jaar voor op school gezeten heb. tevens is koken nog steeds
een hobby van me en ben ik me nu aan het toeleggen op echt BBQen en de smoker.
recepten en werkwijze s vind je plenty op internet inclusief BBQ en smoker forums.
google is op smoker of ugly drum smoker dan krijg je een goed idee van de mogelijkheden.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aatv » 16 Dec 2018, 13:50

zojuist de door Rene (klaver vier) geopperde cobb BBQ bekeken. moet zeggen top ding zeg!
maar dan vind ik het leuker om hiervan zelf een betere versie te maken want deze brand
max 2 uurtjes. een beetje smoker moet minimaal een uur of acht op temp kunnen blijven.
de mijne thuis doet op de sloffies 20+ uur op een halve zak briketten.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aatv » 16 Dec 2018, 14:15

Om even op jan zijn vraag of dat nogal een klus was deze te maken terug te komen.

het overdrukvat stond bij het oud ijzer op de werf en vervolgens ben ik er kwa tijd
een dag mee zoet geweest er een smoker van te maken.

benodigt gereedschap; slijptol, boormasjien en las masjien heb je geen las masjien kun je
alles ook met schroeffies aan elkaar zetten.

goed ik had dus een vat bovenzijde open geslepen om een deksel te creeeren.
van een hornbach stalen waskorf een vuurkorf gemaakt. van een kwantum
metalen tafelschaal het tussenblad om indirect te grillen. van wat oud u profiel
de drager van het blad. BBQ rooster bij hornbach gekocht voor bovenin. een tweede
rooster om onder het eerste te plaatsen komt er nog in. de boutjes die je rondom
ziet aan de bovenkant houden een allu strip vast anders donderd je deksel er af en dragen
tevens het rooster aan de binnenzijde, aan de zijkant zitten twee stukken gaspijp met daarop
een kogelkraantje en op de deksel twee ventilatie schijven alla weber om de temperatuur
te kunnen regelen. leuk projectje voor een zondag dat je de verveling zat ben haha
elke beetje redelijke gastank watertank olievat(wel een schone) of overdruk tank voldoet!
je kunt van Weber ook een kant en klare kopen kost een 500 euries.

ik ga met de kerst van een hele varkensbuik een porchetta maken op de smoker. zal plaatjes
posten van de binnenzijde en de porchetta.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aatv » 16 Dec 2018, 14:47

Nogmaals de cobb van rene bekeken en bestudeerd. zo n ding ga ik zelf maken van rvs
maar dan iets groter en zodanig dat ie een paar uur langer brand. ideeen zijn beter
goed gejat dan slecht verzonnen toch. :lol: kwa maatvoering moet er toch minimaal
een fatsoenlijke pizza op passen. zal het project , leuk projectje voor de winter, als ik
er aan begin hier posten.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aadbloem » 16 Dec 2018, 15:16

Ben reuze benieuwd naar de binnekant van de smoker en op termijn naar de bouw van de cobb.
Die cobb heeft natuurlijk speciale cobble stones maak je daar eea passend op of een cobb zonder cobble stones en dus andere brandstoffen?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aatv » 16 Dec 2018, 15:40

bij de beschrijving van de cobb staat dat ie ook op briketten prima werkt. briketten
hebben mijn voorkeur daar je hier je rookhout tussen kan steken zodat niet alle
rookhout meteen opfikt en je zodanig geleidelijker rookt wat de smaak ten goede komt.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor Popeye » 16 Dec 2018, 16:00

aatv schreef:ik ga met de kerst van een hele varkensbuik een porchetta maken op de smoker.


Is dit een uitnodiging? :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: BBQ en/ Smoker aan boord

Berichtdoor aatv » 16 Dec 2018, 16:11

haha Jack moet je wel op tijd hier zijn want onze kids zijn net reigers als die aanvallen
kijk je onder de stoel of het er ook meteen uitvalt zoveel gaat daar in. :lol: zeker als
pa wat lekkers maakt.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten