Vuilwater over boord

algemene discussies

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor aadbloem » 18 Nov 2022, 10:55

jkos schreef:Bij ons valt er niets te verzegelen, wij hebben een zwartwatertank zonder de mogelijkheid om overboord te lozen.

Uitzonderlijk, je bent dan wel gebonden aan die bekende havens en wat als je tank vol is en geen werkende pomp in de buurt.....
Je kan dan beter niet buiten Nederland gaan varen. Dit hele gebeuren is een Nederlands speeltje van dhr de Groot van D66 die een sloepje heeft en jaloers is op bootjes met een WC (die heel lang op buitenwater hebben geloosd).

Zodra je Nederland verlaat zal je jachthaventjes moeten moeten zoeken met sanitair om daar je behoefte te doen. Behalve Parijs dan, dat dan weer wel. De afzuiginstallatie in Port Arsenal Paris is subliem. Op elke 10 meter een afzuigpunt op de steiger en een steekwagentje met 10mtr 38mm slang staat meestal wel ergens in de buurt. Mooie voorziening. Verder heb ik in Belgie en Noord Frankrijk nog geen afzuigstations gezien. Dus zodra de zegeltjes erop moeten zal ik die jaarlijks bij de grens moeten verbreken. Maar wat met de (zee)zeilboten? Weekendje zeilen op zee en dan zegeltje verbreken op vrijdag en op zondag een nieuwe plaatsen? Elk weekend? Wat gaat dat kosten?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor quichot » 18 Nov 2022, 14:50

Oud nieuws, en op de lange baan geschoven. Een ondoordachte motie bovendien.
De watersport in Amerika lijkt totaal niet op de onze, en is hoofdzakelijk dagrecreatie aan de kust. 's Morgens uitvaren en 's avonds weer in de haven. Binnenwaternet voor meerdaagse tochten hebben ze daar vrijwel niet.
Bovendien ontbreekt in de motie onderscheid tussen grijs- en zwart water, en gaat de motie uit van één vuilwatertank voor alles. Kortom broddelwerk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor pascall » 18 Nov 2022, 16:25

quichot schreef:Oud nieuws, en op de lange baan geschoven. Een ondoordachte motie bovendien.
De watersport in Amerika lijkt totaal niet op de onze, en is hoofdzakelijk dagrecreatie aan de kust. 's Morgens uitvaren en 's avonds weer in de haven. Binnenwaternet voor meerdaagse tochten hebben ze daar vrijwel niet.
Bovendien ontbreekt in de motie onderscheid tussen grijs- en zwart water, en gaat de motie uit van één vuilwatertank voor alles. Kortom broddelwerk.


Ik denk dat je de plank een beetje mis slaat, verenigde staten kent meer dan 40.000km bevaarbaar water.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor jkos » 18 Nov 2022, 18:55

Uitzonderlijk, je bent dan wel gebonden aan die bekende havens en wat als je tank vol is en geen werkende pomp in de buurt.....
Je kan dan beter niet buiten Nederland gaan varen.

Dat valt wel mee hoor, we beginnen de vakantie met een lege tank en dan kunnen we twee weken vooruit.
Er zit geen niveaumeter op maar tot nu toe hebben we nog geen echte problemen ondervonden.
Blijkbaar zijn wij geen kakkers :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Yep » 18 Nov 2022, 23:22

Ze zoeken het maar uit.
Tegen de tijd dat die onzin actueel wordt ligt hier een los afvoerpompje met dekaansluiting en een overboord slang.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor bas » 19 Nov 2022, 00:38

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen zich op loopt te winden over een zegeltjes maar dat je niemand hoort over de bevoegdheden die de handhavers er bij krijgen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor jkos » 19 Nov 2022, 11:45

Bas,

De bevoegdheden begrijp ik wel, wanneer je als overheid regels instelt betekend dit ook dat je ze moet kunnen handhaven.
Naast het feit dat je als overheid wilt gaan handhaven vraag ik mij af hoe je dat in de praktijk wilt gaan doen. Je zult toch een beetje thuis moeten zijn in de technische materie.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor quichot » 19 Nov 2022, 11:57

pascall schreef:Ik denk dat je de plank een beetje mis slaat, verenigde staten kent meer dan 40.000km bevaarbaar water.

Klopt, maar het gaat nu even over watersport. Dat is hoofdzakelijk dag/weekendrecreatie aan de kust.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor quichot » 19 Nov 2022, 12:11

bas schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen zich op loopt te winden over een zegeltje.

Probeer je nou 's voor te stellen wat voor bureaucratische rompslomp je over je afroept. Hoeveel ambtenaren met zegeltjestang zijn alleen al nodig om dagelijks in jachthavens leeggeslobberde poeptanks te verzegelen. Laat staan die te controleren.
Bovendien is het financieel onhaalbaar zonder invoering van een stevige vaarbelasting, waar de overheid toch al op zinspeelt.

Maar er speelt nog iets. We zien steeds vaker acties van bijv. extinction rebellion en soortgelijke milieuactivisten, die er op uit zijn fossiele brandstof voor luxegebruik in te perken en uiteindelijk te verbieden. En de huidige coalitiepartijen én het europarlement hebben daar wel oren naar. Dat lijkt nu nog luchtfietserij, maar dat hangt ons weldegelijk boven ons hoofd.

Misschien is het voor ons verstandiger om de rijen te sluiten, en niet mee te gaan in meer controle en overheidsbemoeienis.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor bas » 19 Nov 2022, 12:46

De bevoegdheden begrijp ik wel, wanneer je als overheid regels instelt betekend dit ook dat je ze moet kunnen handhaven.

Dat snap ik maar als ze nu ineens je huis of boot in mogen om de naleving van bepaalde regels te controleren dan gaan ze 'm.i. toch wel aardig aan bepaalde basisrechten zitten tornen. Daar heb ik zelf meer moeite mee dan het daadwerkelijke zegeltje.

Hoeveel ambtenaren met zegeltjestang zijn alleen al nodig om dagelijks in jachthavens leeggeslobberde poeptanks te verzegelen. 

Deze werkwijze gaat het niet worden, is ook nooit aan de orde geweest. Precieze uitwerking moet nog komen maar zal hoogstwaarschijnlijk a la lensafsluiter in de binnenvaart gaan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten