Vuilwater over boord

algemene discussies

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor bas » 07 Dec 2018, 00:05

Dus even met je reet overboord,en je bruine worst zo de plomp in laten verzuipen.
Niemand die je iets kan maken namelijk.


Moet je wel je broek ophijsen zonder je reet af te vegen, anders heb je de prent gewoon voor het dumpen van afval in de vorm van schijtlint
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 07 Dec 2018, 00:26

De ironie wil dat ik juist op dit moment bezig ben met het aanleggen van de overboordleiding van de vuilwatertank :lol:

Volgende is mijn mening en vragen:
- Het voorstel (van een relatieve newbee (nog maar 2 jaar in de kamer)) is dmv stemming door de 2e kamer aangenomen. Nu moet het worden uitgewerkt voor er een wet / verplichting van gemaakt kan worden. Het zal dus nog enige tijd duren voor het voorstel echt tot uitvoering kan worden gebracht. Dit kan volgend jaar zijn maar misschien pas over 10 jaar.
- Normaliter is de HISWA één van de gesprekspartners in herzieningen van maatregelen mbt de pleziervaart, deze zal waarschijnlijk als branche vertegenwoordiger betrokken worden en zal zeker aanbrengen dat er een landelijk dekkend en werkende afgifte punten moeten zijn voordat het wettelijk verplicht kan worden.
Velen onder ons hebben ervaren dat; indien er al afgiftemogelijkheden zijn, deze vaak niet functioneren.
- Controle van verzegeling is makkelijker te controleren dan het al of niet overboord lozen van vuil water
- In het voorstel zoals ik heb gepost zit een hiaat: eerst wordt er gesproken over toilet water, later over het lozen van vuilwatertanks. Dus eerst over zwart water, iets verder in het voorstel over zowel zwart én grijs water.
Hoe zit dit???
- Is de politiek zich ervan bewust dat het op vele bestaande boten het technisch niet mogelijk is om een zwart /grijs watertank in te bouwen?
- Is de politiek zich er van bewust dat de pleziervaart door vergrijzing zo wie zo in het slob zit en dit de doodsteek voor div watersport bedrijven kan zijn?

Zo heb ik nog wel een paar meer vraagtekens.
Dat we niet door kunnen gaan zoals in de 70er en 80er jaren op het gebied van vervuiling is logisch en dat er milieu maatregelen genomen gaan worden konden we verwachten. maar dit voorstel is in mijn ogen veel te kort door de bocht. Het voorstel in de 2e kamer en de ondersteuning van de politieke partijen getuigt wederom dat onze parlementariërs niet vaak weten waar het over gaat.

Voor mij is het makkelijk, ik ga in elk geval rekening houden dat er in de toekomst aanpassingen moeten worden gemaakt, maar velen hebben deze mogelijkheid niet.
Dan kan de keuze zomaar zijn om te stoppen met de plezierboten hobby....... :( :( :(

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor bas » 07 Dec 2018, 00:59

Dan kan de keuze zomaar zijn om te stoppen met de plezierboten hobby....... :( :( :(


Als het nog een keuze is dan....

Maar ik heb wat dat betreft slechte ervaringen met de overheid. Niet zozeer op botengebied maar wel op het autovlak. Eerst de grijs kenteken regeling voor particulieren, later de oldtimer regeling. Weinig relevant verder voor dit forum maar uit deze gevallen bleek wel dat soortgelijke argumenten om het enigszins met beleid te doen weinig hout sneden. Dat ging allemaal behoorlijk met de botte bijl.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2018, 10:19

Geen paniek. Dit soort hamerstukken heeft doorgaans geen gevolgen voor handhavingsbeleid. Het is niet meer dan een consensusverklaring. Kennelijk vonden die drie andere kamerleden die deze zitting bijwoonden het een goed idee.
Nu gaat er een commissie mee aan de gang die na rijp beraad een stuurgroep gaat benoemen die moet onderzoeken of er draagvlak voor is. Het valt niet uit te sluiten dat de stuurgroep een werkgroep instelt (laat u niet misleiden door 'werk') die in Amerika gaat kijken hoe het daar in het honderd loopt. En ja, betaald met uw belastinggeld. Maakt u mij wakker als we er ooit nog iets van horen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 07 Dec 2018, 10:41

Ik denk dat Guido een realistische voorstelling geeft, voorlopig zal er weinig veranderen. Het is in mijn ogen logisch dat op de lange termijn wel lozing overboord verboden wordt maar dat zal idd nog wel even duren.
Ik ben voorstander onder voorwaarde dat bv afgifte naar een wal station uitvoerbaar blijft met (ruim) voldoende werkende afgifte punten langs alle wateren.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Marie Christina » 07 Dec 2018, 10:46

Ik zou niet weten waar ik mijn schijttank kwijt zou moeten.
Tot die tijd ga ik netjes voor de grote klus naar het haventoilet en voor al die andere gevallen moet de sterke arm maar bewijzen dat die keutel die daar drijft uit mij komt.

Klinkt asociaal, maar ik kan niet anders.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor varg » 07 Dec 2018, 10:57

Van een scheepswerf die veel refits uitvoert hoor ik dat de laatste jaren veel grote vuilwatertanks buiten werking zijn gesteld en vervangen door een kleine 'drie dagen tank' onder het gangboord die kan lozen door het vlak zonder hulp van een pomp. Dit omdat er veel (vies) onderhoud gepleegd moest worden aan de bestaande grote installaties, er veel storingen voorkwamen gedurende het seizoen en er klachten waren over een 'vage vieze lucht' aan boord. Het is niet alleen het gebrek aan (werkende) uitzuig installaties, maar ook de kwetsbaarheid van een 'klein rioolgemaal' aan boord die het lozingsverbod feitelijk gefrustreerd heeft. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de vele verhuurboten... die moeten toch wel een fool-proof systeem hebben ontwikkeld.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Mopolcamper » 07 Dec 2018, 11:01

Ik begrijp de reacties hier eigenlijk niet. Lozen van uitwerpselen op het oppervlaktewater is al ruim 10 jaar wettelijk verboden.
Als ik zo de voorgaande postings overzie, kan ik niet anders dan constateren dat de indiener van de motie (en met hem alle andere partijen in de kamer op een na die de motie hebben ondersteund) een behoorlijk beeld heeft van de feitelijke gang van zaken in de samenleving.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor kajoe » 07 Dec 2018, 11:17

10 jaar wettelijk verboden dus als ik het goed lees is de wet voor iedereen ,ja toch nou waarom hoeft de binnen en Rijnvaart er niet aan te voldoen en waarom varen er bergen charterschepen rond met 20 tot 40 passagiers die ook nog gewoon lozen .nee er zoveel mogelijk aan doen is ok ,maar neem nu het buitenland daar zijn nou niet bepaald veel afzuig inrichtingen .
toen ik vele jaren geleden een paar jaar op de rijn passagiers voer werden de fecaliën opgeslagen in de septic tank ,dit betrof een dikke 140 passagiers en 35 bemanning leden altijd om nachts rond 12 uur pompte deze tank automatisch leeg in de rijn ,op andereplekken in een haven tja dan moest men handmatig de zaak uitstellen tot dat we weer aan het varen waren ,en zo waren er verle schepen in die jaren 1971 - 1975.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Dec 2018, 11:24

Marie Christina schreef:voor al die andere gevallen moet de sterke arm maar bewijzen dat die keutel die daar drijft uit mij komt.

Ik zou er maar rekening mee houden, dat dat met de huidige DNA Analysetechnologie (6x ww) geen enkel probleem is :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten