Vuilwater over boord

algemene discussies

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 13 Dec 2018, 19:47

Marie Christina schreef:Op het gevaar af dat dit een politiek item gaat worden ga ik toch nader in op de reden dat ik die poster van de Tegenpartij plaatste.
Want wat toen als satire werd gezien en hard om gelachen werd, daar wordt nu heel serieus door een partij over nagedacht.
Aan de lezer uit te maken welke partij ik bedoel.

En net als de Tegenpartij zal er voor deze partij dus maar één uitkomst zijn uiteindelijk....

De gevoelens leefden ook ruim 35 jaar geleden al, Jacobse & Van Es lieten op satirische wijze zien waar het mank ging.


A propos, stront, pis, keuken- en douchewater: :mrgreen:
peter jansen schreef:Neem een voorbeeld aan de campings tegenwoordig. Eigen riool op elke plek. Als iedereen nou een eigen pomp neemt zijn alle problemen opgelost. Geen defecte installaties op de wal. Geen handhaving nodig


Wist niet dat dergelijke voorzieningen tegenwoordig op campings aanwezig waren maar als dit het geval is, moet het voor jachthavens niet moeilijk zijn om een afgifte plaats te organiseren met de mededeling dat je zelf moet pompen, gewoon een aansluiting op het afvoersysteem van de toiletgebouwen.
Kosten voor afgifte moeten natuurlijk (reel) geregeld worden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Dec 2018, 20:49

peter jansen schreef:Neem een voorbeeld aan de campings tegenwoordig. Eigen riool op elke plek. Als iedereen nou een eigen pomp neemt zijn alle problemen opgelost. Geen defecte installaties op de wal. Geen handhaving nodig


Ik heb tot afgelopen zomer ruim 20 jaar gekampeerd en de campings die dit hebben kun je op de vingers van één hand tellen!
Dus dit is niet zo!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 13 Dec 2018, 21:18

peter jansen schreef:Neem een voorbeeld aan de campings tegenwoordig. Eigen riool op elke plek. Als iedereen nou een eigen pomp neemt zijn alle problemen opgelost. Geen defecte installaties op de wal. Geen handhaving nodig


Hooveld960 schreef:[
Ik heb tot afgelopen zomer ruim 20 jaar gekampeerd en de campings die dit hebben kun je op de vingers van één hand tellen!
Dus dit is niet zo!


Maar de intentie in de campingwereld is er dus wel, verder is het op een camping redelijk onmogelijk om een toilet "in het veld" te lozen. Iedere campingbezoeker zal braaf zijn (cassette) legen in het toiletgebouw. Ik zou het wel eens willen meemaken op een camping; toilet van de caravan wordt geloosd op de standplaats zonder afvoer mogelijkheden :shock:
Het lozen van tanks kan in de plezierboot wereld natuurlijk veel makkelijker, of het zo wie zo direct overboord gepompt.

Het gaat er niet om dat alles in het aankomende seizoen opeens keurig is geregeld maar vroeg of laat gaat het gebeuren dat afgifte verplicht wordt en de manier waarop gecontroleerd kan worden.

Ik zie in het idee van Peter Jansen, dat iedereen opslaat aan boord en zelf kan afgeven aan de wal dmv een eigen pomp, een goede start om gevolg te geven aan een op handen zijnde / toekomstige wetgeving.
Het blijft eenvoudig en geeft minder kosten om een ontvangstinstallatie te maken dus zal er meer animo zijn om voorzieningen goed te regelen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Dec 2018, 21:49

peter jansen schreef:Neem een voorbeeld aan de campings tegenwoordig. Eigen riool op elke plek. Als iedereen nou een eigen pomp neemt zijn alle problemen opgelost. Geen defecte installaties op de wal. Geen handhaving nodig

Gemeentehaven Sneek heeft afzuigslangen om de paar ligplaatsen, dus het zijn niet alleen campings ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Dec 2018, 00:42

Wat is doorgaans de inhoud van een zwart watertank?
Is 60 liter inhoud voldoende? Of moet deze groter zijn.
Noordvaarder
 

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Yep » 14 Dec 2018, 00:47

De mijne is 250 liter.
Ik ga uit van ca. 20 liter pppd.
Daarmee kun je goed uit de voeten.
E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de liters per spoeling.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Dec 2018, 02:18

Yep schreef:E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de liters per spoeling.

Ik was toch al van plan om mijn toilet aan te gaan passen.
Want nu staat de pot in de lengte richting,en ik wil hem met de rug naar de zijkant plaatsen.
Dan kom er meer plaats om fatsoenlijk op de pot te kunnen plaats nemen.
Het hokje is nu voor mij effe te klein.
Ik had ook de legkast kunnen opofferen,die tussen de bank het toilet zit.
Dat doe ik nu niet,maar ik gebruik een gedeelte daarvan voor het plaatsen van een tank.
Hier komt geen afwas water, noch waswater in.
We hebben geen douche aan boord.

Ik was van plan om het bestaande handsysteem te gebruiken,en de water inlaat ook.
Maar de uitlaat gaat dan de tank in,dus denk ik dat er geen 20 liter pppd in pomp.
10 liter komt dichterbij denk ik.
Noordvaarder
 

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Tontoos » 14 Dec 2018, 10:02

Er zijn bij ons zijn weinig mensen die gebruik maken van een vuilwatertank, ook omdat hier in de haven geen mogelijkheid is om te legen.
Ik heb wel bij verscheidene bootbezitters een stalen vuilwatertank gelast achter hun boot maar word vaak niet gebruikt als vuilwatertank.
De tank wordt voor sommigen gebruikt als een ruimt voor dingen die ze niet binnen willen hebben, en de boot vaart er beter door zeggen ze.
Als ze hier in de haven liggen wordt gebruikt gemaakt van de toilet gelegenheid, er zijn maar weinig mensen die hier lang in de haven liggen.
We zijn het samen wel eens dat poepen in de haven smerig is dat doe je niet.
Mvg Tontoos
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Dec 2018, 10:32

Noordvaarder schreef:Wat is doorgaans de inhoud van een zwart watertank?
Is 60 liter inhoud voldoende? Of moet deze groter zijn.

Als je hem alleen voor je toilet gebruikt, kom je met 60L een heel eind.
Bij ons gaat ook de douche in de tank en dan kan het hard gaan.
Die van ons is iets van 150L en ligt (helaas) niet in het midden, met als gevolg dat je op een gegeven moment scheef gaat liggen ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Dec 2018, 11:02

De ervaring van plm. 20 l. p.p.p.d. heb ik ook.
Aangezien je wel eens een dag overslaat voordat er wordt geleegd is dan 80-100 l. inhoud in de meeste gevallen toch wel minimaal.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten