Vuilwater over boord

algemene discussies

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor aadbloem » 11 Dec 2018, 12:49

Byl54 schreef:Kampioen 2009: De algemene houding van watersporters ten opzichte van het milieu is bijzonder positief. Hetzelfde water waarop geloosd wordt zwemt men ook in, bovendien is de gemiddelde watersporter erg milieubewust. Maar op de vraag of men een tank aan boord heeft waarop het toilet is aangesloten en of men die laat leegzuigen in een haven ontstaat een heel ander beeld. Volgens mij is er weinig veranderd, 9 pagina's kunnen lezen waarom de een niet hoeft te lozen, poept biologisch, geen ruimte, oud schip, betaald automaten, beroepsvaart niet hij wel, woningen enz. enz. Mopolcamper geeft aan dat er in een aantal gebieden veel aangedaan wordt. Handhaven is een oplossing niet de enige. Maar laten we eens stoppen met het bedenken van onzin dingen.
Een ieder leest en benadrukt wat hij wil lezen en benadrukken. U benadrukt de "de automobilist die te hard rijdt en een steeds excuus verzint". Jammer. Veel schippers hier zien beren op de weg en geven aan waarom een voorstel tot "verzegeling" of zelfs een verboden onderwaterafvoer bijna onmogelijk technisch uitvoerbaar en handhaafbaar is, veel schippers dragen oplossingen aan maar u ziet en benadrukt bij voorkeur de ongehoorzame burger. Uw oplossing is HANDHAVEN, gewoon "flitsen en beboeten" daar zijn we goed in in Nederland. Jammer, een gemiste kans. Dan nog een vraagje over het nut: Ik zwem al 40 jaar in de Kagerplassen en tegenwoordig is het minder druk dan voorheen, met name door vergrijzing en verandering van vaargedrag. Geen jordaankruisers met standpijp meer maar sloepen die conform HISWA bouwregelgeving geen toilet meer aan boord hebben. Ondiepe plassen in de Kaag worden steeds meer helder waardoor de plantengroei uit de klauw loopt en sloepjes zich door de planten moeten wringen. Die vervuiling is gewoon een hoax. Natuurlijk is het beter om de poeptank niet naast het strandje te lozen, blijft het daar net even "gezonder"
Laatst gewijzigd door aadbloem op 11 Dec 2018, 13:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 11 Dec 2018, 13:03

Of het betaald moet worden of niet vinden de meesten onder ons niet zo spannend denk ik.
Voor nieuwe maatregelen moet er draagkracht zijn onder de watersporters. Dit kan de (lokale) overheid stimuleren door te zorgen dat afgifte aan de wal overal goed mogelijk is. Als dit mogelijk is zal er snel een omslag komen en wordt het ook door medewatersporters als asociaal ervaren als er nog iets overboord wordt gepompt.

Vergelijk het met boten met een cassette toilet aan boord, hier wordt ook de moeite genomen om deze te legen in een toiletgebouw, deze worden ook niet dagelijks op het water of in een weiland geloosd.
Puur mentaliteit en beschikbaarheid. Het gaat niet om geld en voorkomt een onbezonnen / onuitvoerbare / oncontroleerbare verzegelingsactie.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Dec 2018, 13:06

Byl54 schreef:Volgens mij is er weinig veranderd, 9 pagina's kunnen lezen waarom de een niet hoeft te lozen, poept biologisch, geen ruimte, oud schip, betaald automaten, beroepsvaart niet hij wel, woningen enz. enz. Mopolcamper geeft aan dat er in een aantal gebieden veel aangedaan wordt. Handhaven is een oplossing niet de enige. Maar laten we eens stoppen met het bedenken van onzin dingen.

Nou of het onzin is,waag ik te betwijfelen.
Want waarom wordt er nu ineens een balletje opgegooid door een lid van de D66 fractie?
Heeft de beste man connecties met de bereopsvaarwereld?
Het komt wel toevallig gelijk met de kwestie , van het "ontgassen" van tankers die hier de grens overvaren,om dat hier in NL daarvoor nog geen regelgeving bestaat,zoals dat wel het geval is in Duitsland o.a.

Ik vraag me ook af,waar tankschepen hun tanks reinigen.Gebeurd dat op het oppervlakte water?
Dat kan namelijk met stoffen die geen sporen achter laten,te weten Melasse en Magnesium Chlorides.

Ik zie hier in het Noorden schepen varen,die bij wijze van spreken bij de suikerfabriek Melasse laden,en vervolgens er een vracht MC achteraan doen.Zouden deze contaminatie van lading riskeren? Ik geloof daar namelijk niet in.
Dat betekend dus dat er ergens "gespoeld" wordt.
Maar spoelcentra voor schepen zijn er hier in het Noorden niet.

Ik zou trouwens ook niet weten waar dan wel in NL.
In Belgie is er Mac2,voorheen Marpobel aan de Blauwe weg,waar chemie tankers reinigen.
Hier in NL zou ik zo niet eentje weten,die dat doet.

En hoeveel tankers varen hier in de rondte die de deksels open hebben liggen,omdat het "eventjes moet luchten"?
Produkten als aceton,methanol en diverse oplosmiddelen,alsook Tetra's en DCM's vliegen er zo door de deksel uit.

Daarom stel ik me al een poosje de vraag, welke voorkennis heeft de D66 persoon,om nu eventjes snel via een amamdement eventjes gauw met de vinger naar de watersporter te gaan wijzen.
Is het bij de beroepsvaart wel in orde?
Begrijp me goed,ik ben niet tegen een verbod van lozen op open water,maar dan voor iedeeen,en niet alleen maar voor de watersporter,die seizoens gebonden gebruik maakt van water,en waar de beroepsvaarder ,die ook deze gebieden doorkruist,gewoon zijn troep mag lozen.

Gelijke monnikken,gelijke kappen.
Een schip is een schip,of het nu voor beroeps of voor plezier wordt gebruikt.
Het niet mogen lozen van je afvalwater,hetzij bruin,hetzij zwart,moet gelden voor beide groepen.
En de groep met de meeste ruimte,hoeft nu niets,en de groep waar de aanpassingen nu niet of slecht kunnen,moeten van alles uithalen om te moeten voldoen aan zaken .
Dat noem ik rechtsongelijkheid.
Dat is discrimatie in zijn pure vorm.
Noordvaarder
 

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Byl54 » 11 Dec 2018, 14:37

Heren, volgende geschreven: Handhaving is waarschijnlijk een oplossing. Handhaven is een oplossing niet de enige. Zelfs ik begrijp dat het fijn zou zijn als er draagkracht is vanuit de watersport en hier door de experts een zinnige oplossing wordt voorgedragen. Dit forum wordt tenslotte door veel mensen gelezen. O ja, bij mij voor de deur is het water ook schoon. Gelijke monniken, gelijke kappen is ook niet altijd een oplossing, denk aan het verbod op oude motorvoertuigen in stedelijke gebieden, een aantal van ons zou niet blij worden als oude diesels verboden zouden worden. Of dan maar geen gelijke kappen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 11 Dec 2018, 15:14

Byl54 schreef:Heren, volgende geschreven: Handhaving is waarschijnlijk een oplossing. Handhaven is een oplossing niet de enige. Zelfs ik begrijp dat het fijn zou zijn als er draagkracht is vanuit de watersport en hier door de experts een zinnige oplossing wordt voorgedragen.


Hoewel ik dagelijks met stront te maken heb wil ik mij zeker geen expert noemen :mrgreen:.
Als de lokale, regionale en landelijke overheden zorgen voor een dekkend netwerk van goed functionerende afgifte punten (desnoods alleen voor de recreatie), ben ik ervan overtuigd dat er zeker draagvlak in de watersport is om hier gebruik van te maken.
De kosten van onmogelijke acties zoals verzegelen en inspecties door BOA's kunnen dan aan de installaties en onderhoud gespendeerd worden.

@ Byl54:
Het argument dat op diverse boten het (nagenoeg) niet mogelijk is om een tank in te bouwen is niet uit de lucht gegrepen. Dit is in een redelijk aantal (vooral oudere) boten gewoon niet altijd mogelijk zonder een groot gedeelte van de betimmering te slopen enz.!
Slap van je om dit aan te halen als zijnde een excuus en idd. ben ik het met "aadbloem" eens dat je na 9 pagina's weer erg je best doet om alles negatief uit te leggen.
Handhaving wordt denk ik schier onmogelijk, tenzij kostbaar.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor broekie » 11 Dec 2018, 15:16

Er zijn in de samenleving veel dingen verboden. Voor een aantal verzorgt de overheid een mogelijk om dingen op een wel legale manier te doen.
Maar dat is niet altijd full proof of voor iedereen en alles toepasbaar.
Voorbeeld. Grofvuil mag je niet zomaar aan de weg zetten voor de vuilophaaldienst.
Geboden mogelijkheden zoals zelf naar een millieustraat gaan of afspraak maken om op te halen enz. zijn ook weer aan beperkingen verbonden wat betreft hoeveel en wat je brengt.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid het zelf daar te brengen.
Maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar kan dumpen ergens of toch aan de weg zetten.
Je moet zelf een oplossing verzinnen voor die gevallen dat de geboden oplossing niet toereikend is.
Door bv een container te bestellen.

Ander meer in lijn liggend voorbeeld: Je mag niet wildplassen of poepen, maar er staan ook geen toiletten op iedere hoek van de straat.
Wat moet ik nu als ik hoge nood heb en onderweg ben?

Dus de stelling van mij is: Zwart water lozen in open water mag niet overal.
Maak gebruik van het gebodene zoals afzuigstations om uw zwart water af te voeren, of verzorg zelf een oplossing als dat voor u niet binnen de mogelijkheden ligt.
De overheid heeft geen verplichting om een full proof voor iedereen toepasbare oplossing te bieden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 11 Dec 2018, 15:37

Ben het in de bases eens met Broekie, vandaar dat ik een vuilwatertank van ca 200 liter inbouw en alles naar de vuilwater tank laat stromen. Met deze capaciteit zullen we voor een aantal dagen kunnen opslaan. Omdat we 's avonds graag in de wildernis liggen ben ik graag bereid om overdag een haven op te zoeken om de tank te ledigen, ook als dat betaald moet worden !

Echter als ik een paar installaties heb aangetroffen welke buiten bedrijf zijn en de tank raakt vol zoek ik een water op (BV waar veel grote scheepvaart) en pomp de smurrie overboord.
In de vergelijking met wildplassen: Als de nood (te) hoog wordt zal iedereen het tegen een boom aan doen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Davidos » 11 Dec 2018, 15:57

Tijd voor gele hesjes!

Ik heb direct toen het verbod van kracht werd, een zwartwatertank geplaatst. Dat was toen in mijn Leisure 22. En zelfs daar was er dus plek voor.

Maar, snel bleek dat ik NERGENS de tank leeg kon laten zuigen.

Ik wil best, maar zorg dan wel dat de infrastructuur op orde is! En dat zie ik als een taak van de overheid. Er zijn zat havens met >50 ligplaatsen die niet aan de eisen voldoen.

Bij de huidige boot ook keurig een zwartwater tank aan boord, en ook hier idem probleem, geen mogelijkheid tot het leegpompen.


Wat dan? Juist, overboord, op open water. Dus niet in jachthavens en bij vrije ligplaatsen. In mijn ogen met de huidige infrastructuur het best haalbare.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 11 Dec 2018, 18:11

Davidos schreef:Bij de huidige boot ook keurig een zwartwater tank aan boord, en ook hier idem probleem, geen mogelijkheid tot het leegpompen.
Wat dan? Juist, overboord, op open water. Dus niet in jachthavens en bij vrije ligplaatsen. In mijn ogen met de huidige infrastructuur het best haalbare.


Eens met Davidos, voer hetzelfde beleid mbt vuilwaterafgifte.
Bestaat er een kaart met (werkende ;) ) afgifte punten voor afvalwater?

[quote="Davidos"]Tijd voor gele hesjes! :D :D :D :D :D

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor pascall » 11 Dec 2018, 20:54

Voorbeeldje van zelf een tank opmaat maken, ene wekend er uit, volgende wekend er terug in.

Van multiplex een bak timmeren.

Doorvoeren plaatsen

Een RVS kader van hoekstaal in elkaar lassen met in geboorden, en gehechte bouten.

Deze in lamineren met polyester, samen met de houten bak.

Deksel maken van multiplex plaat en in lamineren met polyester.

Deksel contramallen samen met RVS strippen op de bouten.

Alles voorzien van een epoxyverf en kakken maar :D :D :D

Oude tank uit;

Afbeelding

Nieuwe tank in wording;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En monteren/plaatsen;

Afbeelding

Afbeelding

Deksel er op en hopa :D
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten