Vuilwater over boord

algemene discussies

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor aadbloem » 15 Dec 2018, 16:55

Klaver vier schreef:Als dat zo is zijn bijna alle havens in Loosdrecht in overtreding,ik weet er maar twee met een afzuiginstallatie,ik ben bang dat het er zelfs nu nog maar 1 is en dat is bij het Anker,en daar is heel lastig bij te komen.
Tel je misschien de open zeilboten mee? Het staat me bij dat er op Loosdrecht honderden huurzeilbootjes liggen. Die ligplaatsen tellen niet mee voor het wettelijke minimum van 50 voor de verplichting van een afzuiginstallatie :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor broekie » 15 Dec 2018, 16:59

In de Haringvliet haven van Rotterdam liggen ruim 50 schepen waar mensen op wonen. Lozen gewoon legaal op de haven.
Zo lang het stromend water is, geen probleem. Maas heeft getijde. Een plasje en boodschapje per keer heeft niemand last van.

De havenmeester wil echter niet dan je een tank van 200 liter in een keer leegpompt.
Ook chemicaliën in de zwartwater tank vinden ze niet fijn.

Probleem wordt gecreerd door overspannen regelgeving.
Afzuigen Prima, wegspoelen op verantwoorde plaatsen ook prima.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Marie Christina » 15 Dec 2018, 17:10

Wij gaan in de havens altijd trouw naar het toiletgebouw.
Moet toch meestal 's morgens, dus kan je gelijk meenemen in het tandenpoetsen/optuttafereel.

Nummer 1 gaat wel op de boot en nummer 2 alleen waar het kan.
Én als we varen, want dan gaat de gedane arbeid eerst nog door de schroef en vind je er echt niets meer van terug. (Menigmaal gecontroleerd (
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor pascall » 15 Dec 2018, 19:19

Marie Christina schreef:Wij gaan in de havens altijd trouw naar het toiletgebouw.
Moet toch meestal 's morgens, dus kan je gelijk meenemen in het tandenpoetsen/optuttafereel.

Nummer 1 gaat wel op de boot en nummer 2 alleen waar het kan.
Én als we varen, want dan gaat de gedane arbeid eerst nog door de schroef en vind je er echt niets meer van terug. (Menigmaal gecontroleerd (


Klopt, ik zie het altijd aan de toerenteller, laats zelfs 200 toeren minder p/m, dat was een heftige :D :D :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Klaver vier » 15 Dec 2018, 20:23

Nou Aadbloem ik tel echt niet alleen de zeiboten,ik weet dondersgoed voor welke schepen het telt en voor welke niet
Bij ons in de haven liggen amper zeiboten,trouwens ook zo iets waarom geld het niet voor een zeilboot en wel voor een sloep
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Marie Christina » 15 Dec 2018, 21:18

pascall schreef:


Klopt, ik zie het altijd aan de toerenteller, laats zelfs 200 toeren minder p/m, dat was een heftige :D :D :D[/quote]
Whahahaaa!!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Basher » 21 Dec 2018, 16:58

De 2e kamer heeft besloten dat:

Motie voor verzegeling vuilwatertanks aangenomen, alleen VVD was tegen, wat gaat VVD-minister nu doen?
Den Haag – In de Tweede Kamer is afgelopen week de motie voor de verzegeling van vuilwatertanks aan boord van recreatievaartuigen, ingediend door kamerlid Tjeerd de Groot (D66), aangenomen. Het is nu aan minister van Nieuwenhuizen om de verzegeling van vuilwatertanken in wetgeving om te zetten.

Handhaving
Het verbod op het lozen van toiletwater geldt al sinds januari 2009. Waterrecreanten dienen hun vuilwatertanks leeg te pompen bij daartoe bestemde vuilwaterstations. Hiervan wordt echter maar weinig gebruik gemaakt, waardoor een gezondheidsrisico voor zwemmers ontstaat. Mede omdat het lozingsverbod moeilijk te handhaven is, diende De Groot de motie in om de buitenwaterafvoer van de vuilwatertanks te verzegelen, zodat deze niet langer gebruikt kunnen worden.

De motie

De stemming en de stemverdeling. Alleen de VVD was tegen.
De Kamer, gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het sinds 1 januari 2009 voor plezier-vaartuigen verboden is om op de Nederlandse binnenwateren toiletwater te lozen;
constaterende dat het lozingsverbod moeilijk te handhaven is;
overwegende dat lozingen door pleziervaart op het binnenwater niet wenselijk zijn voor de kwaliteit van het binnenwater en risico’s opleveren voor de gezondheid van zwemmers;
overwegende dat de Verenigde Staten een succesvol lozingsverbod voeren door de pleziervaart te verplichten hun buitenwaterafvoer van hun vuilwatertanken te laten verzegelen;
verzoekt de regering, de verzegeling van vuilwatertanken in de daartoe strekkende regelgeving te verankeren, en gaat over tot de orde van de dag.
Overigens geldt het lozingsverbod lang niet voor iedereen die zich op het water beweegt, beroepsvaart en kleine passagiersschepen hebben geen verplichting voor een vuilwatertank. (Waterrecreatie Nederland, Watersportalmanak, Tweede Kamer)
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Marie Christina » 21 Dec 2018, 19:01

Duidelijk.
En nu?
Ik héb geen tank.
Wel een chemisch toilet.
Staat er bij.

Hoe denken ze te gaan controleren dat ik stiekem tóch overboord poep?
Kijken of er wel genoeg poep in het chemisch toilet zit?

Volledig zotte wet dit.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Yep » 21 Dec 2018, 19:42

Binnenkort in de watersportwinkel verkrijgbaar:

Complete afvoerset met:

- Aansluitstuk met 1 meter flexibele slang voor op de aansluiting van de afvoer van de vuilwatertank
- Membraanpomp met voetsteun, naar keuze 12, 24 of 230 volt
- 2 meter flexibele afvoerslang
- Geurdichte opbergtas voor deze set
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Marie Christina » 21 Dec 2018, 20:06

Nou.
Dát dus.
Bijvoorbeeld.

En wie gaat er weer gepakt worden?
Niet Yep.
Niet Menno.
Die het toch allemaal al met een korreltje zout nemen.
Nee, de goedwillende altijd zich aan de wet houdende en nu effe net niet aan de wet voldoende watertoerist.
Die is de l*l.
Dáár gaan ze net controleren als het zegeltje net verbroken is door één of ander l*lligheidje.

En reken maar dat ze geen boodschap hebben aan het feit dat je het zegel verbrak toen je er tegenaan stootte tijdens schoonmaakwerkzaamheden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten