Vuilwater over boord

algemene discussies

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor aadbloem » 08 Dec 2018, 17:00

Yep schreef:Ik ga me vast verdiepen in een technische oplossing die mij de ruimte laat om wel te kunnen lozen ondanks een eventuele verzegeling.

Zal in de meeste gevallen niet zo moeilijk zijn. Bijvoorbeeld slangen wisselen op de messing/bronzen huiddoorvoer. De inlaat van de dekwas en de uitlaat van de zwartwaterpomp heb ik bijvoorbeeld dicht bij elkaar. Of gaat D66 ook alle bijbehorende slangklemmen van WC tot uitvoer verzegelen :o :o
Kortom mede gezien de afwezigheid van uitpompinstallaties in aangrenzende landen alsmede de lozingsvrijheid buiten territoriale wateren is het idee van de D66 meneer totaal onhaalbaar en kan de kamer en dit forum weer overgaan tot de orde van de dag :D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor aadbloem » 08 Dec 2018, 17:07

bas schreef:......zal me niets verbazen dat zij de controle krijgen op hun waterkwaliteit en dat ze maar te zorgen hebben dat het goed is. Dus dan zal het de havenmeester wel worden die een kleurenbom in je tankje gooit.
Handhaving bij havenmeester?? Havenmeester wordt BOA? We hebben al zoveel BOA's in Nederland :D Daarnaast gaat de gemiddelde vereniging, met vrijwilligers als havenmeester en dat zijn er veel, echt geen handhaving oppakken denk ik.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor ad gevers » 08 Dec 2018, 17:13

Wij hebben ons ook al dikwijls lopen beraden, wat te doen met ons (menselijk afval).
Gebruiken nu voor de grote boodschap iets wat lijkt op een care-bag, een medewatersporter heeft die
ons eens een paar gegeven, en het werkt fantastisch, het principe is een plastic zak die je over de wc rand vouwt,
en daar onderin zit een absorberende unit (zeg maar pamper). Werkt prima, doch de officiele care-bag heb ik in geen enkele
watersportwinkel gevonden, doch een pamper onderin werkt ook, wel eerst even toiletje droogpompen.
Groet, Ad.

Trouwens, meermalen zag ik wanneer we aan een strandje lagen van een schitterende maasplas
er hele kuddes van die antieke runderen in het water stonden te flatsen........
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor bas » 08 Dec 2018, 17:35

Havenmeester wordt BOA?


Nee, meer van: Havenmeester krijgt de prent van de BOA omdat de waterkwaliteit niet deugt. Daarna lost ie het zelf maar op.

Beetje hetzelfde als met je auto langs een flitspaal. De kentekenhouder krijgt de prent, daarna zoekt ie aan de keukentafel maar uit wie er daadwerkelijk gereden heeft.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Dec 2018, 18:49

bas schreef: Daarbij komt denk ik dat de schaal waarop de pleziervaart hierin bijdraagt ernstig wordt onderschat. Iedereen wijst hier altijd gelijk naar de binnenvaart en passagiersschepen in verhouding tot zijn eigen keutel, in werkelijkheid ligt de bijdrage in dit geval voor de gehele pleziervaartsector ongeveer 5x hoger dan die van de binnenvaart, en dan vaak ook nog in gebieden waar het meer kwaad kan.


Juist ja, in gebieden waar het kwaad kan.
Ik vraag me af of je wel enige kennis hebt van topografie.
Alleen al het PMK loopt door tal van watersportgebieden die zeer kwetsbaar zijn.
'Het begint al bij Lemmer,en tot aan Bergum heeft het PMK al 6 keer een meer gekruist.
En in al die meren loost de beroepsvaart gewoon zijn stront alsof het niks is.
En in al die meren wordt er gezommen ,gezeild, waterfietsen,is er veel recratie.
En al die recreanten moeten genoegen nemen met "het stront" van de beroepsvaart.
En dat het drukker wordt,vooral op dat traject is duidelijk merkbaar.
En ik denk dat NIET de pleziervaart daar de grootste vervuiler is,maar juist de beroepsvaart.

Maar het is niet alleen het PMK,het is ook in het Reitdiep.
Daar vaart ook nog beroepsvaart.
Maar bij Garnwerd,Rode Haan,Elektra en de Rousant(Zoutkamp),en op sommige plekken er tussen in,wordt gewoon gezwommen.
Men zwemt daar dus ook in het "strontwater" wat de beroepsvaart daar gewoon mag dumpen,omdat voor dezen geen wetten gelden.
En zo zullen er vast en zeker wel meer vaarwegen zijn,die gebruikt worden door beide groepen.
Het wordt dus tijd dat ook de beroepsvaart een "stronttank" aan boord krijgt en de afval daar laat ,waar het behoord te worden achter gelaten.En dat is niet in het Bergumermeer, of het Snekermeer, of de Fluessen of het Pikmeer.
Maar het geld voor de gebieden als de randmeren,waar ook wordt gerecreëerd,maar waar ook beroepsvaart vaart.
En dat vaart er het gehele jaar door,en niet zoals de pleziervaart,dat alleen maar seizoens gebonden is .
Noordvaarder
 

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor bas » 08 Dec 2018, 20:49

En ik denk dat NIET de pleziervaart daar de grootste vervuiler is,maar juist de beroepsvaart.


Stoppen met denken en je gewoon is verdiepen in wat getalletjes
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 08 Dec 2018, 21:39

[quote ]Havenmeester wordt BOA.

Nee, meer van: Havenmeester krijgt de prent van de BOA omdat de waterkwaliteit niet deugt. Daarna lost ie het zelf maar op.

Beetje hetzelfde als met je auto langs een flitspaal. De kentekenhouder krijgt de prent, daarna zoekt ie aan de keukentafel maar uit wie er daadwerkelijk gereden heeft.[/quote]

Ik denk dat er geen havenmeester is die zich hier zijn vingers aan wil branden: Passanten welke laat aankomen en vroeg vertrekken, water wat door stroming onderhevig is aan veranderingen en BOA's (velen wilden bij de politie maar faalden en hebben zeer weinig training) welke niet terzake kundig zijn en alleen hun eigen belangrijkheid vooropstellen...

Denk dat als het zo gaat worden, er weinig havenmeesters overblijven en dat de prijzen in jachthavens onevenredig zullen stijgen :roll: :cry: :?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor bas » 08 Dec 2018, 22:00

Neuh, ik geloof ook niet dat hier iemand op zit te wachten. Denk dat dat ook 1 van de redenen is dat het beleid van de afgelopen 10 jaar niet werkt. Ik zou ook liever hebben dat je je handel ergens anders brengt dan dat ik met je stront aan de gang kan, leuk is anders. Maar met een vorm van dwangmiddel kun je mensen en denkwijzen wel beinvloeden.

en BOA's (velen wilden bij de politie maar faalden en hebben zeer weinig training) welke niet terzake kundig zijn en alleen hun eigen belangrijkheid vooropstellen...

Geheel mee eens :lol: , daarintegen zijn havenmeesters al BOA's. Dat is ook een herenbaantje wat op basis van aantal jaren lidmaatschap wordt weggegeven. Hier wel tenminste
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Yep » 08 Dec 2018, 22:13

aadbloem schreef: Yep: Ik ga me vast verdiepen in een technische oplossing die mij de ruimte laat om wel te kunnen lozen ondanks een eventuele verzegeling.

Zal in de meeste gevallen niet zo moeilijk zijn. Bijvoorbeeld slangen wisselen op de messing/bronzen huiddoorvoer. De inlaat van de dekwas en de uitlaat van de zwartwaterpomp heb ik bijvoorbeeld dicht bij elkaar. Of gaat D66 ook alle bijbehorende slangklemmen van WC tot uitvoer verzegelen :o :o
Kortom mede gezien de afwezigheid van uitpompinstallaties in aangrenzende landen alsmede de lozingsvrijheid buiten territoriale wateren is het idee van de D66 meneer totaal onhaalbaar en kan de kamer en dit forum weer overgaan tot de orde van de dag :D


Denk inderdaad dat verzegeling van doos, via tank, tot huiddoorvoer de enige weg is om het sabotageproof te krijgen.
Overigens, de havenmeester alhier denkt aan plaatsing van een centraal afvoersysteem of het optuigen van een strontophaalboot.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Roelof » 08 Dec 2018, 22:35

Yep schreef:
Denk inderdaad dat verzegeling van doos, via tank, tot huiddoorvoer de enige weg is om het sabotageproof te krijgen.


Verzegelen van de huiddoorvoer zal niet altijd mogelijk zijn. Net zoals Pascal zal bij mij de "algemene dienstpomp" meerder functies krijgen, oa lens bilge. Bij mij gebaseerd op 1 enkele overboord afsluiter. Deze kan dus niet verzegeld worden!
Indien gewenst zou de zuig van de vuilwatertank verzegeld kunnen worden om lozing overboord te voorkomen. Omdat bij mij alles nog open staat en van alles (nog) mogelijk is houdt ik hier rekening mee met de aanleg van de systemen. Dit zal bij veel watersporters een ander / lastig / onmogelijk verhaal zijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten