bas schreef: Daarbij komt denk ik dat de schaal waarop de pleziervaart hierin bijdraagt ernstig wordt onderschat. Iedereen wijst hier altijd gelijk naar de binnenvaart en passagiersschepen in verhouding tot zijn eigen keutel, in werkelijkheid ligt de bijdrage in dit geval voor de gehele pleziervaartsector ongeveer 5x hoger dan die van de binnenvaart, en dan vaak ook nog in gebieden waar het meer kwaad kan.
Juist ja, in gebieden waar het kwaad kan.
Ik vraag me af of je wel enige kennis hebt van topografie.
Alleen al het PMK loopt door tal van watersportgebieden die zeer kwetsbaar zijn.
'Het begint al bij Lemmer,en tot aan Bergum heeft het PMK al 6 keer een meer gekruist.
En in al die meren loost de beroepsvaart gewoon zijn stront alsof het niks is.
En in al die meren wordt er gezommen ,gezeild, waterfietsen,is er veel recratie.
En al die recreanten moeten genoegen nemen met "het stront" van de beroepsvaart.
En dat het drukker wordt,vooral op dat traject is duidelijk merkbaar.
En ik denk dat NIET de pleziervaart daar de grootste vervuiler is,maar juist de beroepsvaart.
Maar het is niet alleen het PMK,het is ook in het Reitdiep.
Daar vaart ook nog beroepsvaart.
Maar bij Garnwerd,Rode Haan,Elektra en de Rousant(Zoutkamp),en op sommige plekken er tussen in,wordt gewoon gezwommen.
Men zwemt daar dus ook in het "strontwater" wat de beroepsvaart daar gewoon mag dumpen,omdat voor dezen geen wetten gelden.
En zo zullen er vast en zeker wel meer vaarwegen zijn,die gebruikt worden door beide groepen.
Het wordt dus tijd dat ook de beroepsvaart een "stronttank" aan boord krijgt en de afval daar laat ,waar het behoord te worden achter gelaten.En dat is niet in het Bergumermeer, of het Snekermeer, of de Fluessen of het Pikmeer.
Maar het geld voor de gebieden als de randmeren,waar ook wordt gerecreëerd,maar waar ook beroepsvaart vaart.
En dat vaart er het gehele jaar door,en niet zoals de pleziervaart,dat alleen maar seizoens gebonden is .