Jan,
beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar dit zijn mijn ervaringen.
Onze Doerak 950 AK heeft een waterlijn lengte van 8 meter. Theoretische rompsnelheid is dan 12,7 km/uur.
Tot een aantal jaren geleden hadden wij dezelfde Peugeot Indenor in onze boot. 2.1 liter dus. Deze draaide onbelast 3000 toeren en belast (uit mijn hoofd) tegen de 2800 toeren. Keerkoppeling was een Hurth met 1:2 reductie en de schroef is 19x12. Volgas haalden we met deze combi ongeveer 13 km/uur, afhankelijk van de diepte van het water soms iets er nog overheen. Gezien de leeftijd van de motor hebben we dit niet vaak gedaan.
Deze motor is vervangen door een Yanmar 4TNV88, ook een 2.1 Liter blokje met een vermogen van ongeveer 42 PK bij 2600 toeren. Keerkoppeling is een TMC met reductie van 1:2,5. Schroef is het zelfde gebleven. Volgas (2600 toeren) halen we nu krap aan de 12 km/uur. Daarnaast ervaar ik dat ik bij aanleggen aan hogerwal bij flinke wind meer gas moet geven om de kont bij de wal te krijgen t.o.v. de Indenor.
Filmpje van YanmarEn wat betreft het snel varen, ik herken je beeld wel. Onze jachthaven ligt aan het PM-kanaal. Als we na een weekendje of een vakantie vanuit het zuiden terug varen ervaar ik het stuk vanaf Grou tot Burgum als lang. Ik mag dan graag het gas even open zetten op het laatste stuk. Is voor de motor ook wel even fijn, omdat we in de dagen daarvoor vaak wel rustig aan hebben gedaan.
Ik heb op de boot nog een boekje liggen van Kasper van Zuijlekom (uitgever Hollandia) "Snelheid, vermogen en brandstofverbruik". Enigszins gedateerd, maar wel leuk als je wat meer wilt weten over de achtergrond. Via Bol.com wel tweedehands te krijgen.
Groeten,
Geert