Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

algemene discussies

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Okt 2018, 18:44

bas schreef:Het is of type 62, welke 55 pk levert of type 70 met 60 pk.
Beide geven dat vermogen echter pas bij veel meer toeren dan de 2500 die je noemt. 3400 resp. 4000 rpm

Het eerste wt je schrijft klopt wel,maar het tweede niet.
Ik zie nu ook,dat er een type 50 is en een type 62,maar beiden geven hun maximum koppel af bij 2400 toeren.
Dat staat zowel in de pdf van jou link,als in een manual van DTN zelf,die ik heb,maar Jan nu ook heeft.
Bas, wat jij bedoeld zijn de maximaum toeren van de motor.
Maar maximum toeren is wat anders dan het max koppel bij een bepaald toerental.
IK hen een uitgave van DTN zelf als pdf,waar meer in staat,dat die van Pro Aqua.
Noordvaarder
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Rene » 14 Okt 2018, 18:49

Wiebre,

Bas heeft het over pk's, jij over koppel, dus N/m, klassiek voorbeeld van langs elkaar heen praten :lol: :lol:

Grappig bedoeld overigens...

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Okt 2018, 18:52

DTN 62 ..... dacht heel simpel dat dat 62 pk was :-(
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Okt 2018, 19:00

Hooveld960 schreef:Ik denk alleen wel dat het wel origineel is allemaal, dus zo geleverd door de Hooveld werf. Die zullen daar toch wel over nagedacht hebben?

Als jou schroef dan ook nog dezelfde zou zijn als de mijne(wat ik niet denk),dan zou je dus een 2,91 :1 ratio hebben.
Maar wie zegt mij,dat de vorige eigenaar van je boot,er geen andere schroef achter heeft gemaakt?
Het kan immers een keer verloren zijn gegaan.
Dat gebeurd nog wel eens,en als iemand dan lukraak een schroef koopt,om dat die b.w.v.s goedkoop was,dat zou je nu met een schroef kunnen zitten,die te weinig spoed heeft.
Ik kan me namelijk niet voorstellen,dat Hooveld destijds boten afleverde ,waar je met een dieselmotor 2500 toeren moet draaien,om een redelijke vaarsnelheid moet halen .
Is mijn Doerak vergelijkbaar qua vormgeving?
Integendeel juist,want de mijne is meer een duwbak qua vorm,dus in feite zou die wel wat meer koppel en pk's gebruiken kunnen.
En toch vaar ik met beduidend minder toeren,en veel minder lawaai,dezelfde snelheid als jij.
Ik heb een 850AK ,met een DTP-50 motor(45pk),en geen DTP-62(55pk) .
En zolang jij de ratio hier niet vermeld,en/of zelf niet weet,kunnen we hier alleen maar gaan gissen waarom het bij jou meer toeren moet maken dan bij een ander.
Noordvaarder
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Okt 2018, 19:06

Rene schreef:Wiebre,

Bas heeft het over pk's, jij over koppel, dus N/m, klassiek voorbeeld van langs elkaar heen praten :lol: :lol:

Grappig bedoeld overigens...

René

Bij een diesel heb ik liever een goed koppel.
Op het moment van zijn hoogste koppel,haald die namelijk zijn hoogste pk's niet,maar is die wel een sterkst,en loopt die het mooist.
PK's zijn een gegeven die je normaliter nooit haald,want dat is eigenlijk nooit bij lage toeren.
Noordvaarder
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor bas » 14 Okt 2018, 19:16

DTN 62 ..... dacht heel simpel dat dat 62 pk was :-(


Ja mee eens, dat zou het idd een stuk overzichtelijker maken.

Bij een diesel heb ik liever een goed koppel.

Dat is prima maar voor max. snelheid is koppel weinig relevant, evenals de reductie van je koppeling zolang de goede schroef erachter hangt.

Dit topic lezende denk ik dat het euvel idd in een te lichte schroef zit maar daarvoor hebben we idd te weinig info.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Okt 2018, 23:36

Hooveld960 schreef:DTN 62 ..... dacht heel simpel dat dat 62 pk was :-(

Dan zou mijn DT 4.29 429 of 4.29 Pk moeten hebben ..... :roll:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Okt 2018, 01:24

R.C.Grootveld schreef:Dan zou mijn DT 4.29 429 of 4.29 Pk moeten hebben ..... :roll:

Dat klopt ook wat je daar schrijft,want je hebt geen DT 4.29 , maar een Vetus DT 4.29
En iedereen weet dat bij Vetus de letter achter Vetus D ,Deutz is,en waarschijnlijk de T van Turbo is,en het cijfer voor de punt ,het aantal cilinders is,en die 29 kan duiden op pk's,al denk ik dat hier niet, maar op cilinderinhoud.290 pk lijkt het me ook niet.
En Hooveld 960 zijn motor is toch echt een DTN-62.Dat is een gemariniseerde Peugeot-Indenor motor.
Bij Indenor heet het blok voor XD-90,en daar staat het getal ook niet voor pk's maar voor de boring.
Noordvaarder
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Okt 2018, 09:34

Je komt in de buurt:
Deutz Turbo 4 Cyl 2.9 Liter
Ik heb het nodige probeerd, maar alleen als ik het gemiddelde neem van 2.9 tot de 4e macht en 4 tot de 2.9 macht, dat van Kw naar Pk omreken kom ik op het nominale vermogen van 84 Pk uit :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Marie Christina » 15 Okt 2018, 12:56

Dus er zít logica in! :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten