Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

algemene discussies

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Okt 2018, 11:57

Hooveld960 schreef:Duidelijk. Wat betreft het verbruik denk ik dat mijn boot bij 2000 toeren een stuk minder verbruikt als bij 2500 toeren, maar om een beetje meters te maken op een dag is de snelheid wat te laag naar mijn zin. Ik lees in andere topics over snelheden van 10 a 11 km/uur die men haalt bij 1500 toeren (?). Dat zal dan een stuk zwaardere motor zijn?
Ik heb een Peugeot Indenor 62 pk diesel. Is de snelheid die ik haal wel normaal?
Ik heb één keertje geprobeerd te kijken wat de max is maar kwam niet boven de 12 km/uur. Is dat normaal?

Tja, lastig te zeggen zolang we niet weten over wat voor boot we het hebben ....

Een paar one-liners:
- 12kmh is voor een waterverplaatser redelijk normaal
- Of 62Pk genoeg is, hangt van het gewicht (waterverplaatsing) van het schip af.
Als je vandaag de dag naar de bestekken van nieuw gebouwde schepen kijkt, lijkt men als algemene vuistregel ca 7 Pk/Ton aan te houden.

Ik vaar met m'n 84 Pk ca 10 kmh bij 1500-1600 rpm, maar is ook afhankelijk van de diepte (hoe dieper, hoe sneller), bij een waterlijn van 9.60

En wat dat meters maken betreft:
Met het risico je tegen het verkeerde been te schoppen, maar met een waterverplaatser moet je geen haast hebben.
Als je "meters" wilt maken, moet je geen waterverplaatser nemen of op de koop toenemen dat je lange dagen moet maken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 13:09

Hooveld ik denk dat die snelheid heel normaal is en dat het aantal pk,s ook voldoende is.
Vergeet niet dat heel veel mensen denken dat ze hard gaan maar niets meten.
Net als mensen met een klein polyester bootje zeggen dat ze met windkracht 7 op het ijselmeer hebben gevaren.
Als dat zo was had ik ze niet meer gesproken,wij hebben een prima boot maar moet er niet aan denken met 7 op het ijselmeer te varen.
Maar er zijn nou eenmaal mensen die alles hebben mee gemaakt alleen ik geloof ze niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Okt 2018, 13:11

De snelheid is gemeten met een gps app op m'n telefoon, dus dat is "speed over ground" toch? op dat moment volgens mij geen stroming en klein beetje wind.
Maar ik zou het nog eens opnieuw moeten meten.

Nou ik hoef inderdaad ook niet zo nodig erg snel te gaan. Het enige is dat ik op een wat groter water zoals het PM kanaal in Friesland toch een beetje mee wil gaan met de rest.
Maar heb ook wel eens de indruk dat veel boten harder varen dan toegestaan. Men mag daar max 12,5 km/uur (tenminste de recreatievaart).

Maar ik vaar het prettigst op max 2500 toeren en zoals gezegd, afhangende van wind en stroom zo rond de 10 hooguit 11 km/uur. Dus wordt ik regelmatig ingehaald. Wat op zich niet zo erg is, maar wel als het een grote binnenvaart betreft. Dat vindt ik toch minder prettig.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 13:19

Ingehaald worden door een groot schip is nooit prettig,maar ga je harder als je wordt ingelopen is het nog minder prettig is mijn ervaring
Onze vorige boot was een schottelboot die best wel hard kon,masr ik vaarde een keer op het amsterdam rijnkanaal met een behoorlijke snelheid en werd opgelopen door een groot schip,nou ik vloog alle kanten op en had de grootste moeite om mijn koers te houden
Tegenwoordig als ik opgelopen wordt minder ik snelheid en dan is het allemaal veel makkelijker te beheersen.
Vergeet niet als je harder gaat dat het ook sneller moeilijker wordt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Okt 2018, 14:14

Hooveld960 schreef:Nou ik hoef inderdaad ook niet zo nodig erg snel te gaan. Het enige is dat ik op een wat groter water zoals het PM kanaal in Friesland toch een beetje mee wil gaan met de rest.
Maar heb ook wel eens de indruk dat veel boten harder varen dan toegestaan. Men mag daar max 12,5 km/uur (tenminste de recreatievaart).

Iedereen (beroepsvervoer) vaart daar sneller dan is toegestaan.
Schijnbaar hebben ze allemaal haast.
Ik heb even gekeken via Vesselfinder(app op mijn phone),maar er vaart op het PMK een schip met de naam "Vierverlaten",en die vaart een snelheid van 8,1 kn.Dat is 15 km/h.
De toegestane snelheden zijn gerelateerd aan het tonnage.
Zie hier: http://www.deskipper.eu/nl/p/informatie/vaarregels/

Zou jij dus met die 15km/h mee willen gaan,dan komt je te kort met je Indenor.
Voor mij geld het hetzelfde,daarom mijd ik zoveel mogelijk wateren,waar de drukkere varen.
Ik heb daar niets te zoeken,want ik ben recreant,en je zit elkaar dan maar onnodig in de weg.
Trouwens,ik vind er ook geen bal aan,om op snel doorgaande kanalen te varen,ik zit liever op meanderende vaartjes en maren.
Hier bij mij heb je ook zo'n kanaal,het Eemskanaal.
Geen bal,aan het begin kun je eindpunt zien liggen.
Mooi voor degene die op wil schieten,maar de recreant is het niks.

Maar ik vaar het prettigst op max 2500 toeren en zoals gezegd, afhangende van wind en stroom zo rond de 10 hooguit 11 km/uur. Dus wordt ik regelmatig ingehaald. Wat op zich niet zo erg is, maar wel als het een grote binnenvaart betreft. Dat vindt ik toch minder prettig.
Als je nu al met 2500 toeren maar 11 a 12 km/h kan varen,dan denk ik dat je schroef veel te weinig spoed heeft.
Daar komt bij,dat een Indenor er net blij mee is,als je deze constant naar de 2500 toeren draait.
Een Indenor schijnt een alu kop te hebben,en die willen wel kromtrekken zeggen ze.Ik heb daar zelf geen ervaring in,en hoef dat ook niet zo nodig te hebben,want dat kost altijd een berg geld namelijk,maar ze hebben me er wel voor gewaarschuwd namelijk.In de mijne ligt ook nog een Indenor van 50pk(op papier),en die heeft wel een alu kop.Een Peugeot 504 blok.
Maar bij 2000 toeren zit al tegen de 13 km aan,en dan vaart de mijne NIET meer prettig,zeg maar gerust waardeloos.
Noordvaarder
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor bas » 14 Okt 2018, 14:54

De snelheid is gemeten met een gps app op m'n telefoon, dus dat is "speed over ground" toch?


Yesss

Dus wordt ik regelmatig ingehaald. Wat op zich niet zo erg is, maar wel als het een grote binnenvaart betreft. Dat vindt ik toch minder prettig.

Das een kwestie van wennen of een andere soort boot zoeken. Klinkt een beetje bout zo, maar de snelheden die die mannen kunnen varen ga je nooit halen, dat is natuurkundig onmogelijk.

Heb je enig idee van de waterverplaatsing/gewicht van de boot en het type motor?
Met 62pk zul je toch een aardig eind in de buurt van je rompsnelheid moeten komen normaal gesproken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Okt 2018, 15:09

Hooveld960 schreef:Ik heb een Peugeot Indenor 62 pk diesel. Is de snelheid die ik haal wel normaal?
Ik heb één keertje geprobeerd te kijken wat de max is maar kwam niet boven de 12 km/uur. Is dat normaal?

Wat voor keerkoppeling zit er achter het blok?
En wat is de verhouding van de keerkoppeling?

Jouw motor is namelijk dezelfde als die van mij,allebeide hebben ze een 2112 cc inhoud,alleen die van jou heeft 12 pk meer.
Het heeft zijn hoogste koppel bij 2400 toeren.
Achter mijn blok ligt een Hürth kk met een ratio van 2 op 1.

Als de ratio bij die van jou meer is, moet je meer toeren draaien om dezelfde snelheid te halen,als de mijne namelijk.
Het kan dus liggen aan aan schroef met een kleinere spoed,maar ook aan een andere keerkoppelingsverhouding(ratio)
Noordvaarder
 

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor quichot » 14 Okt 2018, 15:31

Dat meters maken is niet zo boeiend. Het verschil van een paar km/h resulteert over een vaardag misschien in een halfuurtje langer doorvaren om het zelfde einddoel te halen. En hé, vonden wij varen nou juist niet leuk?
Wat wel vervelend kan zijn is niet kunnen meekomen in een sluizenritme. Bijvoorbeeld op de Maas of de Zuid-Willemsvaart. Dan is het prettig om toch zo'n 11 km/h te kunnen aanhouden. Als je 10 x per dag net de deuren voor je neus ziet sluiten kan zo'n dag ineens lang duren.

En wat betreft die SOG. vergis je niet. Op veel 'stilstaand' water staat toch vaak een spuistroompje van 0,5 km/h. Opvaart 10 km/h, afvaart 11 km/h, bij hetzelfde toerental.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Okt 2018, 16:18

Ik heb een Hooveld 960 GSAK (zie ook mijn gebruikersnaam).
Peugeot Indenor 62 pk diesel.
Velvet keerkoppeling.
Verhouding? Geen idee?
Schroef? Spoed? Geen idee?

Ik denk alleen wel dat het wel origineel is allemaal, dus zo geleverd door de Hooveld werf. Die zullen daar toch wel over nagedacht hebben?

Klopt, de peugeot motoren zijn vanwege hun aluminium kop heel gevoelig voor .... oververhitting. Maar als de boel goed gekoeld wordt is er niks aan de hand.
Bij 2500 toeren blijft m'n koelwater netjes op 80 graden, ga ik meer toeren draaien dan wil hij wel naar de 85 a 90 graden lopen.

Dus ja..........
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor bas » 14 Okt 2018, 16:52

http://www.proaqua.nl/downloads/peugeot.PDF

Ik gok dat je motor 1 van deze types is, alleen staat 62 pk hier niet tussen. Het is of type 62, welke 55 pk levert of type 70 met 60 pk.
Beide geven dat vermogen echter pas bij veel meer toeren dan de 2500 die je noemt. 3400 resp. 4000 rpm
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten