Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

algemene discussies

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Okt 2018, 13:00

Marie Christina schreef:Dus er zít logica in! :D

Ja, maar ik moest er wel 'Big Data software' op los laten .. :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Okt 2018, 17:07

http://www.bootaandrijving.nl

Wat een goeie informatieve site. Hij is al eens eerder genoemd hier op dit forum.
Een hoop wijzer geworden.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Guerto » 21 Okt 2018, 20:54

Jan,

beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar dit zijn mijn ervaringen.
Onze Doerak 950 AK heeft een waterlijn lengte van 8 meter. Theoretische rompsnelheid is dan 12,7 km/uur.
Tot een aantal jaren geleden hadden wij dezelfde Peugeot Indenor in onze boot. 2.1 liter dus. Deze draaide onbelast 3000 toeren en belast (uit mijn hoofd) tegen de 2800 toeren. Keerkoppeling was een Hurth met 1:2 reductie en de schroef is 19x12. Volgas haalden we met deze combi ongeveer 13 km/uur, afhankelijk van de diepte van het water soms iets er nog overheen. Gezien de leeftijd van de motor hebben we dit niet vaak gedaan.

Deze motor is vervangen door een Yanmar 4TNV88, ook een 2.1 Liter blokje met een vermogen van ongeveer 42 PK bij 2600 toeren. Keerkoppeling is een TMC met reductie van 1:2,5. Schroef is het zelfde gebleven. Volgas (2600 toeren) halen we nu krap aan de 12 km/uur. Daarnaast ervaar ik dat ik bij aanleggen aan hogerwal bij flinke wind meer gas moet geven om de kont bij de wal te krijgen t.o.v. de Indenor. Filmpje van Yanmar


En wat betreft het snel varen, ik herken je beeld wel. Onze jachthaven ligt aan het PM-kanaal. Als we na een weekendje of een vakantie vanuit het zuiden terug varen ervaar ik het stuk vanaf Grou tot Burgum als lang. Ik mag dan graag het gas even open zetten op het laatste stuk. Is voor de motor ook wel even fijn, omdat we in de dagen daarvoor vaak wel rustig aan hebben gedaan.

Ik heb op de boot nog een boekje liggen van Kasper van Zuijlekom (uitgever Hollandia) "Snelheid, vermogen en brandstofverbruik". Enigszins gedateerd, maar wel leuk als je wat meer wilt weten over de achtergrond. Via Bol.com wel tweedehands te krijgen.

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor eagle » 21 Okt 2018, 23:11

Toerental van de propeller:

Bij de Indenor: 2800 /2 = 1400 omw/min

Bij deYanmar: 2600/ 2,5=1040 omw/min

Je vaart dus tegen de rompsnelheid aan; De ca 400 toeren verschil geven een snelheidsverschil van ca 1km/uur.

Bij een waterverplaatsing van ca 6 ton heb je zo,n 30 pk nodig voor de rompsnelheid..

Waarschijnlijk trekt de Yanmar ook wel een keerkoppeling met i=2.0...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor bas » 22 Okt 2018, 07:40

Deze motor is vervangen door een Yanmar 4TNV88, ook een 2.1 Liter blokje met een vermogen van ongeveer 42 PK bij 2600 toeren. Keerkoppeling is een TMC met reductie van 1:2,5. Schroef is het zelfde gebleven. Volgas (2600 toeren) halen we nu krap aan de 12 km/uur. Daarnaast ervaar ik dat ik bij aanleggen aan hogerwal bij flinke wind meer gas moet geven om de kont bij de wal te krijgen t.o.v. de Indenor.


Zie reactie van Eagle. Hier valt nog wel wat winst in te halen met een andere schroef. Waarom is deze destijds niet aangepast/vervangen?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Peteroverweel » 12 Jun 2021, 19:24

Grappig.. ik ben wat indenor topics aan het lezen en moest hier even reageren.
Ik heb soort van dezelfde combi in mijn schip. Dtn62 blok met velvet. Uit mijn hoofd 2,9/1. Het is een kempala 950, dus werf gebouwd waarbij ik ervan uit ga dat er destijds is nagedacht over de aandrijflijn en schroef.

Vol gas haal ik de 13km wat redelijk in de buurt komt van rompsnelheid. Kruissnelheid houd ik meestal tussen de 1800 en 2200 toeren. Dan zit ik tussen de 8,5 en 10,5 km/u.

Als ik 2500 zou aanhouden doet me dat een beetje zeer want dan heeft het blok het zwaar.
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor aadbloem » 12 Jun 2021, 21:46

R.C.Grootveld schreef:Je komt in de buurt:
Deutz Turbo 4 Cyl 2.9 Liter
:D

Ik weet niet of het allemaal zo logisch is de D van Deutz wel maar Turbo: de VETUS DT44 is een 114pk klassieke diesel en volgens mij zonder Turbolader. De Turbo uitvoering van dit blok is de DTA44 en die is dan 140pk turboloader met intercooler. Ik vraag me dan altijd maar af wat die intercooler dan nog kan koelen als het buitenwater al 25+ graden is....
aadbloem
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2021, 22:25

aadbloem schreef:Ik weet niet of het allemaal zo logisch is de D van Deutz wel maar Turbo: de VETUS DT44 is een 114pk klassieke diesel en volgens mij zonder Turbolader. De Turbo uitvoering van dit blok is de DTA44 en die is dan 140pk turboloader met intercooler. Ik vraag me dan altijd maar af wat die intercooler dan nog kan koelen als het buitenwater al 25+ graden is....


Ik weet niet welke logica Vetus vandaag de dag hanteert, maar in de eerste jaren van dit millennium was het naamgeving protocol by Vetus:

Pos 1: De 1e letter van het oorspronkelijke merk van het blok
Pos 1sub: T indien Turbo charged
Pos 2: Aantal cylinders
Pos 3: Een punt
Pos 4/5: Cylinderinhoud uitgedrukt in dl

Zou had onze sloep (2003) een M3.09, ofwel een Mitsubishi, 3 cyl, 900cc en heeft onze huidige Bruijs een DT4.29, ofwel een Deutz Turbo, 4 cyl, 2.9L

Het kan zijn dat ze dit protocol inmiddels hebben verlaten . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor Oeverloos » 12 Jun 2021, 22:44

De Vetus DT44 is afgeleid van de Deutz BF4M2012 en is voorzien van een turbocompressor.
De Vetus DTA44 van de Deutz BF4M2012C en heeft een turbocompressor met nakoeling.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 621
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Vraagje over rompsnelheid/kruissnelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2021, 10:30

Oeverloos schreef:De Vetus DT44 is afgeleid van de Deutz BF4M2012 en is voorzien van een turbocompressor.
De Vetus DTA44 van de Deutz BF4M2012C en heeft een turbocompressor met nakoeling.

Mvrg. Oeverloos

De T van Turbo
De A van Aftercooling

Past dus in het plaatje ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten