Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

algemene discussies

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor quichot » 10 Okt 2018, 17:09

Rob, ik bedoelde daarmee dat je niet teveel op retro moet leunen. De vormgeving van een klassieke Riva of Boesch was deels gebaseerd op de noodzakelijke centrale plaatsing van een loodzware V-8 en bijbehorende brandstoftanks. Met een E-motor en accu's is andere modelering mogelijk.
Dit nog los van het feit dat mahonie te schaars is geworden voor betaalbare seriebouw. Of je moet er pak 'm beet 10 willen wegzetten in een zeer exclusieve markt. Maar die potentiële kopers daarbinnen kunnen zich ook wel een gerestaureerde echte Riva of Boesch veroorloven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Okt 2018, 20:50

Marie Christina schreef:Zoals internet, mobiele telefoons, geen telefoonboek meer, DAB radio, Digitale TV, je digi account bij Mijn Overheid, om maar wat te noemen, bijvoorbeeld?
Bepaald geen voorbeelden van vrije keuzes.

Eens, tot op zekere hoogte.
Niemand verplicht je om een mobile telefoon te nemen
Die andere zaken daarentegen ben ik met je eens
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Okt 2018, 20:54

quichot schreef:Rob, ik bedoelde daarmee dat je niet teveel op retro moet leunen. De vormgeving van een klassieke Riva of Boesch was deels gebaseerd op de noodzakelijke centrale plaatsing van een loodzware V-8 en bijbehorende brandstoftanks. Met een E-motor en accu's is andere modelering mogelijk.
Dit nog los van het feit dat mahonie te schaars is geworden voor betaalbare seriebouw. Of je moet er pak 'm beet 10 willen wegzetten in een zeer exclusieve markt. Maar die potentiële kopers daarbinnen kunnen zich ook wel een gerestaureerde echte Riva of Boesch veroorloven.

Voor dit soort schepen is, zeker in NL, geen markt in mijn optiek.

Ooit op (volgens mij) de Hiswa ook zo iemand gesproken.
Had z'n baan opgezegd, een hypotheek op z'n huis genomen een een plezierboot ontworpen en gebouwd; de natte cel was betegeld met echte, hele kleine, keramiek tegeltjes.
Nooit meer wat van gehoord .......

Over de praktische haalbaarheid van e-aandrijving (hoe mooi die ook is, ooit een trein met een versnellingsbak gezien?) voor dit soort snel-varende schepen heb ik zeer ernstige twijfels.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Okt 2018, 20:54

quichot schreef:Rob, ik bedoelde daarmee dat je niet teveel op retro moet leunen. De vormgeving van een klassieke Riva of Boesch was deels gebaseerd op de noodzakelijke centrale plaatsing van een loodzware V-8 en bijbehorende brandstoftanks. Met een E-motor en accu's is andere modelering mogelijk.
Dit nog los van het feit dat mahonie te schaars is geworden voor betaalbare seriebouw. Of je moet er pak 'm beet 10 willen wegzetten in een zeer exclusieve markt. Maar die potentiële kopers daarbinnen kunnen zich ook wel een gerestaureerde echte Riva of Boesch veroorloven.

Voor dit soort schepen is, zeker in NL, geen markt in mijn optiek.

Ooit op (volgens mij) de Hiswa ook zo iemand gesproken.
Had z'n baan opgezegd, een hypotheek op z'n huis genomen een een plezierboot ontworpen en gebouwd; de natte cel was betegeld met echte, hele kleine, keramiek tegeltjes.
Nooit meer wat van gehoord .......

Over de praktische haalbaarheid van e-aandrijving (hoe mooi die ook is, ooit een trein met een versnellingsbak gezien?) voor dit soort snel-varende schepen heb ik zeer ernstige twijfels.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor quichot » 11 Okt 2018, 10:02

R.C.Grootveld schreef: Over de praktische haalbaarheid van e-aandrijving (hoe mooi die ook is, ooit een trein met een versnellingsbak gezien?) voor dit soort snel-varende schepen heb ik zeer ernstige twijfels.

Ik weet niet zo gauw welke serie dubbeldekkertreinen dat is, maar er is een type bij dat je bij het optrekken duidelijk een keer of 8 hoort opschakelen.

Nee, ik heb niet de geringste twijfel dat die er op den duur gaan komen. Juist vaartuigen voor dagrecreatie lenen zich daarvoor, want die keren immers 'savonds altijd weer terug op het laadstation, zoals nu al met E-rondvaartsalonboten in Amsterdam.
Er varen ook al volelektrische (dus niet hybride) containerschepen over flinke afstanden. Nu gaat dat nog op basis van omwisseling van complete accupakketten op de laad- en losterminals, maar in de toekomst zal dat waterstoftechniek worden. Op het vlak van praktische en veilige opslag van waterstof worden grote ontwikkelingsstappen gemaakt.

Nu kun je tegenwerpen dat snelle runaboats een zware E-motor nodig hebben, dus dito accucapaciteit, maar dat hangt samen met de tijdsduur die je voluit wilt kunnen varen. Nu valt het mij altijd op dat mensen met open speedboten dat snelvaren meestal wel hebben gezien na een uurtje, verdeeld over de dag. En wat die containerschepen doen, kan natuurlijk ook bij (dag)recreatievaartuigen. Omwisselen van gestandiseerde pakketten, vergelijkbaar met gasflessen. Eenmaal zo'n pakket aangekocht, betaal je bij omwisseling alleen de opgeslagen stroom plus de marge voor de handel.

Maar goed, de tijd zal het leren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor Ivoisrood » 11 Okt 2018, 11:01

Dat "opschakelen" wat je soms hoort bij de trein is niet het schakelen als met een versnellingsbak, maar het schakelen van de elektrische aansluiting, hier word gebruik gemaakt van een wisseling tussen een ster/driehoek aansluiting. Verder weet ik het fijne er ook niet van maar weet wel dat het daar mee te maken heeft.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor quichot » 11 Okt 2018, 14:13

Dank voor de aanvullende info. Ik dacht aan opschakelen, omdat na het 'schakelen' het geluid laag klinkt, en geleidelijk hoger wordt tot het volgende 'schakelmoment'.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Okt 2018, 14:48

Ivoisrood schreef:Dat "opschakelen" wat je soms hoort bij de trein is niet het schakelen als met een versnellingsbak, maar het schakelen van de elektrische aansluiting, hier word gebruik gemaakt van een wisseling tussen een ster/driehoek aansluiting. Verder weet ik het fijne er ook niet van maar weet wel dat het daar mee te maken heeft.

Klopt, heeft te maken met de aansturing van de moderne e-motoren, 3~ techniek etc. etc.
Gebeurt met zg Choppers en/of Thyristoren en die geven een bepaalde resonantie af en dat hoor je.
Met name in de Dubbeldeks treinstellen (de zg VIRM) is dit hoorbaar, ze hebben het wel eens over de doedelzak. Ander materieel heeft er ook last van, maar daar is het minder hoorbaar omdat het op andere plekken zit.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Okt 2018, 14:53

quichot schreef:Dank voor de aanvullende info. Ik dacht aan opschakelen, omdat na het 'schakelen' het geluid laag klinkt, en geleidelijk hoger wordt tot het volgende 'schakelmoment'.

Zoals gemeld, is het dus de electrische installatie die je hoort.

Mechanische transmissie is, een enkele uitzondering daar gelaten, niet geschikt gebleken voor de vermogens die je bij het spoor nodig hebt (5MW + is geen uitzondering).
De uitzonderingen zijn een paar zg 'railbussen' (tegenwoordig noemen ze dat met een duur woord Light-Rail) met een semi-automatische versnellingsbak a la die van een auto en een paar zware Diesel-locs met hydraulische koppelomvormers (maar geen versnellingsbak).

De rest is allemaal electrisch, ook de diesel locs ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeer Scriptie (Hulp gevraagd)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Okt 2018, 14:55

quichot schreef:Nee, ik heb niet de geringste twijfel dat die er op den duur gaan komen. Juist vaartuigen voor dagrecreatie lenen zich daarvoor, want die keren immers 'savonds altijd weer terug op het laadstation, zoals nu al met E-rondvaartsalonboten in Amsterdam.
Er varen ook al volelektrische (dus niet hybride) containerschepen over flinke afstanden. Nu gaat dat nog op basis van omwisseling van complete accupakketten op de laad- en losterminals, maar in de toekomst zal dat waterstoftechniek worden. Op het vlak van praktische en veilige opslag van waterstof worden grote ontwikkelingsstappen gemaakt.

Nu kun je tegenwerpen dat snelle runaboats een zware E-motor nodig hebben, dus dito accucapaciteit, maar dat hangt samen met de tijdsduur die je voluit wilt kunnen varen. Nu valt het mij altijd op dat mensen met open speedboten dat snelvaren meestal wel hebben gezien na een uurtje, verdeeld over de dag. En wat die containerschepen doen, kan natuurlijk ook bij (dag)recreatievaartuigen. Omwisselen van gestandiseerde pakketten, vergelijkbaar met gasflessen. Eenmaal zo'n pakket aangekocht, betaal je bij omwisseling alleen de opgeslagen stroom plus de marge voor de handel.

Ik ben benieuwd, de tijd zal het leren, maar ik denk dat ik dat niet meer mee ga maken.

I verwacht dat eerst de auto de transitie zal gaan maken en dat de pleziervaart pas daarna aan de beurt is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten