Gruttepier schreef:En afwegen van de kosten, een moderne kleine diesel kost je rond de 10.000 incl inbouwen. Een Outboard zit op een derde van dat bedrag.
Maar dan heb je geen motor met 42 pk zoals een Mitsbishi inboard.
Een outboard van dat formaat op één derde? Twee derde minstens.
Voordelen en nadelen inboard: Tot 10 pk nog te tillen( 37 - 47 kg)
Voorbeeld: Tohatsu MFS40A ETL weegt 95 kg.
Die til je niet meer op.Dus valt je voordeel t.o.v. een inboard bijna helemaal weg.
Praktisch alle outboards zijn benzine motoren.
Benzine is langs de waterkant slecht verkrijgbaar.
Qua ontbrandingsgevaar zou ik GEEN benzine motor in een jachtje willen hebben.
Benzine dampen zijn gevaarlijker dan dieseldampen.
Prijs van benzine is beduidend hoger dan van diesel.
Er zijn maar weinig tot geen voordelen te bedenken waarom je een outboard,desnoods in een bun , in een jacht zou willen toepassen.
Als ik al voor een outboard zou kiezen,dan werd het een Yanmar D36 of D40.
http://yanmardieseloutboardmotors.com/Ook deze is niet te tillen,net zo min als dat een 40pk Tohatsu ook niet te tillen is,maar wel gemakkelijk te liften,en weg te nemen is t.o.v. een inboard motor.De motor zou ik dan wel in een "inboard bun" maken ,en er niet achter aan hangen.Dit i.v.m de gewichtsverdeling van de boot.Voordeel is dan diesel of andere soorten diesel waar deze motor op kan draaien,dat ook langs de waterkant verkrijgbaar is.