Vergelijk binnen- buitenboord motor.

algemene discussies

Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Bobbob » 29 Sep 2018, 19:01

Als je moest kiezen tussen bb-motor of ib-motor,waarom zou je dan de één,of juist de andere kiezen ?
Of is het appelen met peren vergelijken ?
Diesel,benzine,lpg of elektrisch?
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor broekerhaven » 29 Sep 2018, 19:45

Bb-motor.
handig met reparatie
geen gezeur met winterklaar maken
andere motor nemen is stuk makkelijker
in grotere pk range te krijgen ten opzichtd v/d boot
troep in de schroef makkelijker te verwijderen
veelal stiller.
meer ruimte in de boot zelf
goedkoper in aanschaf.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Bobbob » 29 Sep 2018, 20:16

Nadelen : Betrouwbaarheid , verbruik , diefstal-gevoelig zowiezo , vervriezing , Misschien overdrijf ik maar ik heb er geen ervaring mee ?
Bijkomend voordeel : als je een draagbaar model neemt kun je hem ook voor de bijboot gebruiken.
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Bobbob » 30 Sep 2018, 11:52

Iemand ervaring met het verbruik.
Kun je de pk's vergelijken ?
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Gruttepier » 30 Sep 2018, 12:10

Ik lees dat de betrouwbaarheid van een buitenboordmotor een minpunt is :roll: waar is dat op gebasseerd?

Zowel inboard als outboard heeft zijn goede betrouwbare alsmede slechte onbetrouwbare modellen.
Dat punt heft zich op.

De nieuwste range injectie buitenboordmotoren zijn zeer zuinig, daar kan een wat ouder dieselmotortje al niet meet tegenop.

Maar de vraag is waar wil je hem achter hebben, een weekendkruiser is fijner met een outboard, inboard is vaak met heckdrive en dat is niks.
Mijn voorkeur op een stalen boot is een inboard diesel, met de motor in het midden van de boot ipv erachter met wisselend en nerveus stuurgedrag.

Een outboard is makkelijk en snel te vervangen tov een diesel inboard, maar je plaatst niet een diesel om deze binnen 30 jaar weer te vervangen.

Inboard benzine buiten beschouwing gelaten.
Gruttepier
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Klaver vier » 30 Sep 2018, 12:32

Gruttepier het vergelijk met een nieuwe buitenboord en een oude inboord is zeker niet rieel.
Ik denk ook dat al deze vergelijkingen niet opgaan,het gaat er om waar moet het in of achter.
Achter onze valk een buitenboord motor,zie ik echt niet zitten.
Een buitenboord motor doe je achter een sportboot niet achter een jacht.
Niks zo betrouwbaar als een goeie diesel,kan geen bezine tegenaan
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Gruttepier » 30 Sep 2018, 13:57

De betrouwbaarheid van een goede diesel is een mening, geen feit en daarom ook geen juist advies.
In de meeste boten liggen nog oude dieselmotoren die het qua zuinigheid hedendaags niet meer winnen van de efi of lean burn outboard motoren.

Ik ga uit door gebrek aan informatie van het gemiddelde in het context van de vraag. Iemand met een budget van 20.000 euro zal niet een outboard overwegen als voortstuwing. Tussen de 10.000 en 20.000 zit genoeg alternatief om een veilige gedegen keuze te maken zonder te twijfelen aan in of outboard.
Deze vraag past in een budget van tot 10.000 euro.
Dan is een mooie moderne prachtige scheepsdiesel niet reëel en kom je in OMC, Indenor, Yanmar.Volvo Penta etc. Prima motoren maar het punt zuinigheid is dan geen voordeel meer.
In deze range kan je relatief nette polyester scheepjes aanschaffen met een jonge of zelfs nieuwe outboard.

Neemt niet weg dat ikzelf ook liever een diesel heb knorren in de kajuit. ;)
Gruttepier
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Klaver vier » 30 Sep 2018, 15:05

In onze vorige boot een 8 cylinder diesel 47 jaar oud nooit 1 foute klap
Nu een 6 cylinder diesel 36 jaar oud loopt als nieuw,geen olie verbruik.
Dat lukt je echt niet met een benzine motor en zeker niet met een benzine motor met carburatur.
En met een tweetakt benzine is het resultaat nog bedroefender.
En dat verzin ik niet
Ik heb wel eens tochten gemaakt met andere boten met benzine motoren,en die vroegen aan ons ( de diesels) of wij steeds meer gas gaven want ze moesten steeds meer gas geven om ons bij te houden
Een diesel mits goed warm loopt gewoon het mooist en het langst,en is met flinke golven ook het betrouwbaarst.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Gruttepier » 30 Sep 2018, 15:16

Sorry klaver4 maar mbt de outboard zit je er toch echt naast.
Vooral de oude 2 takt carburateur motoren hangen nog achter veel boten, motoren van 40 jaar en ouder. Vooral de A modellen van Yamaha zie je nog met grote regelmaat.

Maar dat terzijde, ik heb het over de hedendaagse fuel injectie motoren. Dus geen carburateur en al helemaal geen 2 takt.

En afwegen van de kosten, een moderne kleine diesel kost je rond de 10.000 incl inbouwen. Een Outboard zit op een derde van dat bedrag.
Gruttepier
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Klaver vier » 30 Sep 2018, 15:36

Nogmaals je vergelijkt een oude diesel met de allernieuwste buitenboord motor.
Gr René ik respecteer je mening maar ben het totaal niet eens je vergelijkt appels met peren.
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten