Pagina 5 van 9

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 14:49
door Noordvaarder
R.C.Grootveld schreef:Het woord PREVENTIE lijkt duidelijk niet in je vocabulaire voor te komen.

Ik vraag me zo langzamerhand wel eens af,van welke planeet jij afkomstig bent.
Want als het aan jou ligt moeten we allemaal preventief zijn.
Dus als jij met je sleurhut de berg op gaat,en je ziet in je achteruitkijkspiegel dat er een vrachtwagen je naderd,omdat je niet snel genoeg bij de berg op komt en hij wel, ga je dan ook gauw de parkeerplaats op?
Geloof er namelijk niks van.
Bij jou komt alles eruit op een schoolmeestersachtige wijze,die geen benul hebben de wereld om hen heen, noch zich enigmaal kunnen inleven in een praktijk situatie.

En in deze situatie is er maar één fout.
Dat is het oplopende schip.
Die schipper heeft niet op zitten letten.

aquanaut schreef:Of een workshop draaibrug verbouwen, in Groningen:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/199348/VIDEO-Bewakingsbeelden-van-aanvaring-Paddepoelsterbrug
Aquanaut

Hier treft de schipper [volgens opgave] geen schuld.
Er zit weer eens en brugwachter op een camera post niet op te letten,en doet de brug vlak voor de boot weer dicht,terwijl deze groen had licht.Het resultaat van op afstand bediende bruggen.Het is niet de eerste keer dat de schipper zelf geen schuld heeft.Enige tijd terug ook nog bij Zuidhorn,toen de nieuwe tafelbrug er amper een maand in lag.Die lieten ze ook zakken vlak voor de boot.

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 14:58
door Gruttepier
Arthur schreef:Ik snap alleen niet waarom de eigenaren geen aangifte hebben gedaan, is er iets voorgevallen net voor dat het filmpje gemaakt is wat we niet weten, dat ze het daarom niet doen.
Even een vraag, hebben die grote binnenvaartschepen overal camera's hangen, ook achter? je wilt toch ook zien wat er net achter je kont gebeurt en worden die beelden opgeslagen.


Omdat nieand daar iets mee op schiet als de aansprakelijkheid is genomen

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 15:00
door Noordvaarder
bas schreef:Toch wel hoor, ze varen ook 's nachts en met mist e.d.

Allemaal leuk en aardig, die radar's en zo.
Bij mist wordt het moelijk,maar ik neem dan aan,dat de pleziervaart dan wel stil ligt.
Maar gewoon bij duister ,kan een schipper ook iedere herkennen?
Er zitten toch lampen op aan weerskanten?
Ik vind een excuses als " 's nachts alleen op radar" dan ook geen excuses.
Als daar dan iets gebeurd,heeft de schipper ook niet op zetten letten.

Je rijd toch 's avonds of 's nachts ook niet op de weg, met je face op je tomtom gericht?
Dan let je toch ook op wat er voor je gebeurd?
En druk of niet. Het is gewoon opletten,dat geld voor iedereen.
De vaarweg is geen prive bezit van een schipper.
Varen doe je samen,op elke water namelijk.

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 15:10
door jkos
Wanneer het mistig is vaar je op radar, als je dat doet moet het ook nog een goedgekeurde radar zijn, anders mag het niet.
Wanneer je ‘s nachts, met goed zicht de radar hebt bijstaan is het een hulpmiddel, maar vaar je NIET op de radar.

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 15:32
door aadbloem
R.C.Grootveld schreef:En in deze situatie is er maar één fout.
Dat is het oplopende schip.
Die schipper heeft niet op zitten letten.

Mee eens en het lijkt mij toch wel erg sterk dat de schipper NIETS gemerkt heeft. Als schipper ken je al de vertrouwde geluiden van de boot en de machinerie dus dit gestuiter kan hem toch niet ontgaan zijn? Het zijn afwijkende geluiden waarvan je zou denken "wat is dat, dit is geen zwervend wrijfhoutje"?? Daarnaast moet de schipper ook al ruim vantevoren het jachtje gezien hebben, dit jachtje is toch niet opeens uit een nevenvaarwater gekomen??
Hij moet ongetwijfeld achterom gekeken hebben en gedacht, het drijft nog en bekijk het maar..... :oops:
Ik hoop van harte dat onderling een en ander geregeld is. Zoniet dan aangifte toch?? Het bewijsmateriaal is van uitstekende kwaliteit en de wind, zoals hier eerder gemeld, stond juist van deze wal af.
Door alle automatisering lijkt het altijd of deze grote jongens geen parcours meer varen maar alleen maar enorme rechte stukken met onnatuurlijke hoeken.

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 15:42
door bas
Maar gewoon bij duister ,kan een schipper ook iedere herkennen?
Er zitten toch lampen op aan weerskanten?
Ik vind een excuses als " 's nachts alleen op radar" dan ook geen excuses.
Als daar dan iets gebeurd,heeft de schipper ook niet op zetten letten.


De vraag was of het kan en mag, en dat antwoord is "ja".
Als er dan wat gebeurd omdat iemand niet op zit te letten dan maakt het eigenlijk niet uit of je ramen of een radar gebruikt....daar is niks tegen opgewassen.

Maar als er wel opgelet wordt dan is de kans groot dat je eerder opgemerkt wordt op de radar dan in het echt in het donker. Leuk dat iedereen navigatieverlichting voert maar dat valt vaak zat weg t.g.v. achtergrondverlichting.

Je rijd toch 's avonds of 's nachts ook niet op de weg, met je face op je tomtom gericht?

Tomtom kun je vergelijken met een elektronische waterkaart, niet met een radar. Zijn 2 compleet andere zaken.

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 17:08
door Amersfow
Hmm kan iemand van voor dit millennium even uitleggen wat TomTom ook alweer was :P

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 17:44
door Marie Christina
TomTom is een 80.000 Stratenboek in een plastic kastje. :D

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 18:12
door Arthur
Marie Christina schreef:TomTom is een 80.000 Stratenboek in een plastic kastje. :D

En die wil je nog wel eens rechts of links af sturen dwars door een heg de tuin in, heeft een digitale waterkaart ook een stem als je een route hebt uitgezet die zegt dat je bak of stuurboord uit moet en er is alleen een stalen damwand.

Re: Containerschip plet plezierjacht

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2018, 19:57
door Noordvaarder
Amersfow schreef:Hmm kan iemand van voor dit millennium even uitleggen wat TomTom ook alweer was :P

Ik heb het over een tomtom en niet over een TomTom.
Maar ik begrijp hieruit,dat het intellect hier,nog niet zover gevorderd is om het verschil van beiden te kunnen onderscheiden. :lol: :lol:

bas schreef:Tomtom kun je vergelijken met een elektronische waterkaart, niet met een radar. Zijn 2 compleet andere zaken.

Ik maak die vergelijk ook niet,dat doe jij.
Er zijn zat schepen waar in de stuurhut grote schermen staan met waternavigatie erop.
En die dimmen niet naar de nachtstand.
En op die manier ziet men ook geen bal meer door de voorruit,want juist dat licht, ontneemt menig schipper het zicht naar voren.
Over strooilicht gesproken dus.
Moet je eens proberen in een voertuig op de weg,om dan een 13 inch tablet te gaan gebruiken als navigatie.
Sta je snel aan de kant,omdat men je ervan verdenkt dat je naar de TV zit te kijken onder weg.
Maar op het water zijn die regels er niet,en doet men maar wat men zelf het beste dunkt te moeten doen.

Maar het gevalletje waar deze thread mee begon,was niet des nachts, maar overdag,en waarschijnlijk zat daar een blind paard achter de stuurknuppel. :mrgreen: :mrgreen:
jkos schreef:Wanneer je ‘s nachts, met goed zicht de radar hebt bijstaan is het een hulpmiddel, maar vaar je NIET op de radar.

Om even een vergelijk te maken inzake regelgeving met de luchtvaart wat betreft het zicht(VFR of IFR),vaar ik alleen maar op basis van VSR en niet op ISR. :D