Containerschip plet plezierjacht

algemene discussies

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Sep 2018, 14:49

R.C.Grootveld schreef:Het woord PREVENTIE lijkt duidelijk niet in je vocabulaire voor te komen.

Ik vraag me zo langzamerhand wel eens af,van welke planeet jij afkomstig bent.
Want als het aan jou ligt moeten we allemaal preventief zijn.
Dus als jij met je sleurhut de berg op gaat,en je ziet in je achteruitkijkspiegel dat er een vrachtwagen je naderd,omdat je niet snel genoeg bij de berg op komt en hij wel, ga je dan ook gauw de parkeerplaats op?
Geloof er namelijk niks van.
Bij jou komt alles eruit op een schoolmeestersachtige wijze,die geen benul hebben de wereld om hen heen, noch zich enigmaal kunnen inleven in een praktijk situatie.

En in deze situatie is er maar één fout.
Dat is het oplopende schip.
Die schipper heeft niet op zitten letten.

aquanaut schreef:Of een workshop draaibrug verbouwen, in Groningen:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/199348/VIDEO-Bewakingsbeelden-van-aanvaring-Paddepoelsterbrug
Aquanaut

Hier treft de schipper [volgens opgave] geen schuld.
Er zit weer eens en brugwachter op een camera post niet op te letten,en doet de brug vlak voor de boot weer dicht,terwijl deze groen had licht.Het resultaat van op afstand bediende bruggen.Het is niet de eerste keer dat de schipper zelf geen schuld heeft.Enige tijd terug ook nog bij Zuidhorn,toen de nieuwe tafelbrug er amper een maand in lag.Die lieten ze ook zakken vlak voor de boot.
Noordvaarder
 

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Gruttepier » 27 Sep 2018, 14:58

Arthur schreef:Ik snap alleen niet waarom de eigenaren geen aangifte hebben gedaan, is er iets voorgevallen net voor dat het filmpje gemaakt is wat we niet weten, dat ze het daarom niet doen.
Even een vraag, hebben die grote binnenvaartschepen overal camera's hangen, ook achter? je wilt toch ook zien wat er net achter je kont gebeurt en worden die beelden opgeslagen.


Omdat nieand daar iets mee op schiet als de aansprakelijkheid is genomen
Gruttepier
 

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Sep 2018, 15:00

bas schreef:Toch wel hoor, ze varen ook 's nachts en met mist e.d.

Allemaal leuk en aardig, die radar's en zo.
Bij mist wordt het moelijk,maar ik neem dan aan,dat de pleziervaart dan wel stil ligt.
Maar gewoon bij duister ,kan een schipper ook iedere herkennen?
Er zitten toch lampen op aan weerskanten?
Ik vind een excuses als " 's nachts alleen op radar" dan ook geen excuses.
Als daar dan iets gebeurd,heeft de schipper ook niet op zetten letten.

Je rijd toch 's avonds of 's nachts ook niet op de weg, met je face op je tomtom gericht?
Dan let je toch ook op wat er voor je gebeurd?
En druk of niet. Het is gewoon opletten,dat geld voor iedereen.
De vaarweg is geen prive bezit van een schipper.
Varen doe je samen,op elke water namelijk.
Noordvaarder
 

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor jkos » 27 Sep 2018, 15:10

Wanneer het mistig is vaar je op radar, als je dat doet moet het ook nog een goedgekeurde radar zijn, anders mag het niet.
Wanneer je ‘s nachts, met goed zicht de radar hebt bijstaan is het een hulpmiddel, maar vaar je NIET op de radar.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor aadbloem » 27 Sep 2018, 15:32

R.C.Grootveld schreef:En in deze situatie is er maar één fout.
Dat is het oplopende schip.
Die schipper heeft niet op zitten letten.

Mee eens en het lijkt mij toch wel erg sterk dat de schipper NIETS gemerkt heeft. Als schipper ken je al de vertrouwde geluiden van de boot en de machinerie dus dit gestuiter kan hem toch niet ontgaan zijn? Het zijn afwijkende geluiden waarvan je zou denken "wat is dat, dit is geen zwervend wrijfhoutje"?? Daarnaast moet de schipper ook al ruim vantevoren het jachtje gezien hebben, dit jachtje is toch niet opeens uit een nevenvaarwater gekomen??
Hij moet ongetwijfeld achterom gekeken hebben en gedacht, het drijft nog en bekijk het maar..... :oops:
Ik hoop van harte dat onderling een en ander geregeld is. Zoniet dan aangifte toch?? Het bewijsmateriaal is van uitstekende kwaliteit en de wind, zoals hier eerder gemeld, stond juist van deze wal af.
Door alle automatisering lijkt het altijd of deze grote jongens geen parcours meer varen maar alleen maar enorme rechte stukken met onnatuurlijke hoeken.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor bas » 27 Sep 2018, 15:42

Maar gewoon bij duister ,kan een schipper ook iedere herkennen?
Er zitten toch lampen op aan weerskanten?
Ik vind een excuses als " 's nachts alleen op radar" dan ook geen excuses.
Als daar dan iets gebeurd,heeft de schipper ook niet op zetten letten.


De vraag was of het kan en mag, en dat antwoord is "ja".
Als er dan wat gebeurd omdat iemand niet op zit te letten dan maakt het eigenlijk niet uit of je ramen of een radar gebruikt....daar is niks tegen opgewassen.

Maar als er wel opgelet wordt dan is de kans groot dat je eerder opgemerkt wordt op de radar dan in het echt in het donker. Leuk dat iedereen navigatieverlichting voert maar dat valt vaak zat weg t.g.v. achtergrondverlichting.

Je rijd toch 's avonds of 's nachts ook niet op de weg, met je face op je tomtom gericht?

Tomtom kun je vergelijken met een elektronische waterkaart, niet met een radar. Zijn 2 compleet andere zaken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Amersfow » 27 Sep 2018, 17:08

Hmm kan iemand van voor dit millennium even uitleggen wat TomTom ook alweer was :P
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Marie Christina » 27 Sep 2018, 17:44

TomTom is een 80.000 Stratenboek in een plastic kastje. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Arthur » 27 Sep 2018, 18:12

Marie Christina schreef:TomTom is een 80.000 Stratenboek in een plastic kastje. :D

En die wil je nog wel eens rechts of links af sturen dwars door een heg de tuin in, heeft een digitale waterkaart ook een stem als je een route hebt uitgezet die zegt dat je bak of stuurboord uit moet en er is alleen een stalen damwand.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Sep 2018, 19:57

Amersfow schreef:Hmm kan iemand van voor dit millennium even uitleggen wat TomTom ook alweer was :P

Ik heb het over een tomtom en niet over een TomTom.
Maar ik begrijp hieruit,dat het intellect hier,nog niet zover gevorderd is om het verschil van beiden te kunnen onderscheiden. :lol: :lol:

bas schreef:Tomtom kun je vergelijken met een elektronische waterkaart, niet met een radar. Zijn 2 compleet andere zaken.

Ik maak die vergelijk ook niet,dat doe jij.
Er zijn zat schepen waar in de stuurhut grote schermen staan met waternavigatie erop.
En die dimmen niet naar de nachtstand.
En op die manier ziet men ook geen bal meer door de voorruit,want juist dat licht, ontneemt menig schipper het zicht naar voren.
Over strooilicht gesproken dus.
Moet je eens proberen in een voertuig op de weg,om dan een 13 inch tablet te gaan gebruiken als navigatie.
Sta je snel aan de kant,omdat men je ervan verdenkt dat je naar de TV zit te kijken onder weg.
Maar op het water zijn die regels er niet,en doet men maar wat men zelf het beste dunkt te moeten doen.

Maar het gevalletje waar deze thread mee begon,was niet des nachts, maar overdag,en waarschijnlijk zat daar een blind paard achter de stuurknuppel. :mrgreen: :mrgreen:
jkos schreef:Wanneer je ‘s nachts, met goed zicht de radar hebt bijstaan is het een hulpmiddel, maar vaar je NIET op de radar.

Om even een vergelijk te maken inzake regelgeving met de luchtvaart wat betreft het zicht(VFR of IFR),vaar ik alleen maar op basis van VSR en niet op ISR. :D
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten