Containerschip plet plezierjacht

algemene discussies

Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Hooveld960 » 25 Sep 2018, 07:58

https://www.dumpert.nl/mediabase/7520143/33c76ca1/containerschip_plet_plezierbootje.html

Pfffff je zult het maar meemaken!

Geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren of wie er fout was, maar afgelopen vrijdag kwam ik zelf ook in een rare situatie terecht bij Grou.
Ik ging zelf richting Sneek. Ik voer netjes stuurboord kant in de vaargeul. Ik voer ter hoogte van de passantenhaven.
Maar voordat ik daar was zag ik al vanuit de verte een binnenvaartschip uit tegenovergestelde richting aankomen die op dat moment ook netjes stuurboord kant voer.
Maar dat binnenvaartschip week af van zijn koers en ging, voor hem, naar bakboord en kwam dus recht op mij af.
Ik dacht ik heb daar geen last van want dat schip is nog ver weg, maar dat ging dus een stuk sneller dan ik dacht en uiteindelijk kon ik maar net een honderd meter voor hem passeren.
Ik voer op dat moment zo'n beetje tegen de rode boei 92 aan en het binnenvaartschip voer echt bakboord in de vaargeul op dat moment.
Ik dacht eerst nog die gaat zeker afslaan, maar ja, zo'n groot schip kan Grou niet in dacht ik nog. En inderdaad uiteindelijk ging het binnenvaartschip gewoon rechtdoor en weer naar stuurboord kant.
Ik vraag me nog steeds af of ik iets fout deed, maar dat geloof ik niet. Ik vond het een hele rare situatie.
Laatst gewijzigd door Hooveld960 op 25 Sep 2018, 09:36, in totaal 2 keer gewijzigd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor kajoe » 25 Sep 2018, 09:08

dit filmpje nog niet eerder gezien ,maar ik hoop dat ze die dozen boot hebben achterhaald ,en hij nog gestopt is ,maar dit begrijp je niet zo wie zo was het niet nodig geweest on zo diep door de bocht te gaan ,lijkt mij amsterdam rijn kanaal dus ruimte zat .je zou toch zeggen dat het allemaal op de film van de verkeersposten moet staan ,ik hoop in iedergeval dat de schipper gepakt is .
eigenlijk zou dit filmpje op het binnenvaart forum gezet moeten worden .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Popeye » 25 Sep 2018, 12:54

Eenzelfde situatie maakte ik mee in het eerst jaar dat ik voer. Hier dat gedeelte uit mijn vaarverslag: "Daarna gaan we verder het Reitdiep af naar het Van Starkenborg kanaal. Daar moeten we stuurboord uit, richting Zuidhorn. Vanaf Groningen komt net een groot binnenvaartschip van ik denk zo'n 3000 ton en die vaart vlak langs de bakboordsoever terwijl van de andere kant een vrachtschip als tegenligger aankomt in de aan de voor hem goede oever in de binnenbocht. (er is daar net een bocht in het kanaal) Ik heb ruimte genoeg om het kanaal op te varen want het kanaal is daar breed genoeg en dat doe ik dan ook, vlak langs een schip dat daar aan de kant ligt. Ik kom er snel achter wat voor manoeuvre dat grote vrachtschip van plan is. De kop van het schip is kennelijk ver genoeg van de bakboordoever en om de bocht te kunnen maken wordt de kont van dat schip tot een paar meter voor mij gedraaid en lig ik vol in zijn schroefwater. Ik tol gewoon alle kanten op en wordt naar het aan de kant liggende schip geblazen waar we net langs varen. Gelukkig hebben we hem (op een haar na) gemist. Ik heb met mijn hand tegen het schip nog wat af kunnen houden en vraag me nu nog af of die schipper ons wel gezien heeft en schijt aan ons had, of dat hij ons gewoon over het hoofd heeft gezien."
Dat ging toen gelukkig net goed!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Marie Christina » 25 Sep 2018, 17:21

Helaas kunnen we niet zien hoe de situatie zich ontwikkeld heeft.
Schipper het jachtje gewoon niet gezien?
Wilde het jachtje het binnenvaartschip aan de binnenkant passeren?
Werd de schipper door een situatie naar SB gedrongen?
Had hij onverwachts last van oeverzuiging?

Kan allemaal, hè?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor pascall » 25 Sep 2018, 19:44

typisch gevalletje, de kop op de wind houden, doet hij dit niet komt hij niet meer los van de wal.
De kop waait gemakkelijk weg bij dit schip, hoog geladen en en weinig diepgang, een inschatting fout.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Marie Christina » 25 Sep 2018, 19:59

Klinkt plausibel, Pascal.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Rene » 25 Sep 2018, 20:35

Klinkt leuk, maar dit soort schepen hebben toch een kopschroef ? Als het een oud vrachtscheepje zou zijn had ik in je verhaal mee kunnen gaan, maar met dit redelijk modern schip..... nee absoluut niet.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Sep 2018, 20:55

Lastig om te oordelen, want je ziet de voorgeschiedenis niet; wellicht zat het jacht in de dode hoek.
Is ARK, ter hoogte van Breukelen, LO, kijkend ri Amsterdam en daar zit een knik in het kanaal.

Bij 1:03 zie je een tegenligger die wel erg het midden van het vaarwater aanhoudt, dus wellicht dat dit grote schip daardoor uit moest wijken en dan komt al snel de dode hoek om de hoek kijken.

Maar ook een groot schip heeft een rem in de vorm van een achteruit en een kopschroef en een grote claxon om het kleine schip te waarschuwen.

Op basis van wat ik hier zien ben ik van mening dat beide partijen wat te verwijten valt, maar dat is een zaak voor de juristen van de verzekering.
Kwestie van IMO nummer/Scheepsnaam locatie doorgeven en de zaak bij je (rechtsbijstand)verzekering neerleggen (vooropgesteld dat je die hebt).

En dan zal de hamvraag richting beide partijen zijn: En wat heeft de schipper gedaan om dit te voorkomen?

Hoop dat de schade meevalt en dat opvarenden er met de schrik vanaf zijn gekomen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor pascall » 25 Sep 2018, 20:57

Als het schip vaart loopt is het rendement van de kop schroef stukken minder, en er staat een flinke puist wind, het zal mijn verbazen dat dat de oorzaak niet zou zijn, had hij de kopschroef sandby staan, als je dat dign nog moet gaan opstarten ben je toch te laat.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Rene » 25 Sep 2018, 21:16

Bij zo'n puist wind heb je je kopschroef toch al zeker stand by staan of ben ik nou dom ?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten