Containerschip plet plezierjacht

algemene discussies

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Gruttepier » 26 Sep 2018, 23:28

Pure onzin

Als hier doden of zwaargewonden waren gevallen had de schipper een zwaar probleem.

Een ieder die vanwege zijn beroep in het algemene verkeer handelingen verricht moet rekening houden met de omgeving. Een recreant is geen beroeps en heeft niet een gedegen opleiding welke een schipper wel heeft.
Gruttepier
 

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2018, 07:45

R.C.Grootveld schreef:OF het wat te verwijten valt weet ik niet, maar wat heeft het jacht gedaan om dit te voorkomen (basisregel BPR)?
Bijvoorbeeld door:
- Achterom te kijken'
- In de knik even in te houden
- Stormrondje te maken
- Contact te zoeken via de marifoon
- Het verkeer in de directe omgeving in de gaten houden mbv AIS
om maar even een paar punten te noemen :mrgreen:

"Betweterige achteraf lulkoek", Xanthos hield vanwege de tegenligger de kop door de bocht hoog aan de wind en heeft daarbij zijn achterschip even uit het oog verloren.
Dat gebeurd en kan daar, als opgelopen jacht dan niets meer aan doen !
Op het moment dat je ziet en voelt, dit gaat niet goed, ben je al veel te laat om er iets aan te veranderen.
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 27 Sep 2018, 09:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor aquanaut » 27 Sep 2018, 08:16

Ik ben het ook niet met je eens Rob,

De enige die hier wat te verwijten valt is de schipper van de Xanthos.
Enerzijds voor het (waarschijnlijk) over het hoofd zien van het jacht, anderzijds voor het doorvaren als hij daadwerkelijk weet wat er gebeurt is.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden in een vergelijkbare situatie gezeten met de Stolt Maas, en de damwand was hier een strekdam in de Nieuwe Maas (recht tegenover de Noord)
Door vol achteruit slaan ben ik er tussenuit gekomen en is er geen schade ontstaan.
Ook hier had de schipper mij niet gezien en moest door een oploper (tanker) geattendeerd worden op zijn foutje.
Die schipper reageerde namelijk wel op de oproepen die ik op 10 gedaan had, met de vraag of hij mij wel zag.

Over pletten gesproken....
Wat te denken van een cursus railing pletten, gisteren te Aduard:


Of een workshop draaibrug verbouwen, in Groningen:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/199348/VIDEO-Bewakingsbeelden-van-aanvaring-Paddepoelsterbrug

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Sep 2018, 08:48

Wolf1 schreef:Dat gebeurd en kan daar, als opgelopen jacht dan niets meer aan doen !
Op het moment dat je ziet en voelt, dit gaat niet goed, ben je al veel te laat om er iets aan te veranderen.
Gr. Wolf1[/i][/color]

DAN ben je inderdaad te laat, maar wat is er daarvoor gebeurd?
Zo'n 1000 Tonner komt niet uit de lucht vallen, of (in dit kader) ineens bovendrijven.

Het woord PREVENTIE lijkt duidelijk niet in je vocabulaire voor te komen.

Dus als we het dan toch over "Betweterige lulkoek" hebben ..... :evil:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor kajoe » 27 Sep 2018, 09:07

alles wat gezegd word is maar gissen ,ik zeg soms ook wat maar ik kan mij in mijn gedachten indenken wat er gebeurd zou kunnen zijn ,ik zelf heb ook op schepen van 18 meter tot 110 meter gevaren zowel leeg als geladen ,alleen was dat in een tijd dat we nog niet al die speeltjes hadden dus onder het varen met varen moest bezig houden ,en ondanks dat men slap kwam ouwehoeren in de stuurhut bleef je bij de les .
het moeilijkste varen was de route van Rotterdam Botlek geladen met kerosine naar Schiphol via Gouda de brasem en de ringvaart ,geladen ging het nog wel ,maar leeg was een ramp in het zomer seizoen een hoge kop en rondzwerven de jachten ,zeer zeker bij de bruggen .
het Amsterdam rijn kanaal is natuurlijk wel slaapverwekkend varen met die rechte stukken ,mar goed de schipper van de xantos zal worden gehoord door de waterpolitie het jachtje Total los ,en nu maar afwachten of we er nog wat van horen ,omdat de eigenaren van het jachtje geen aangifte hebben gedaan .staat in een ander medium.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Arthur » 27 Sep 2018, 10:05

Ik snap alleen niet waarom de eigenaren geen aangifte hebben gedaan, is er iets voorgevallen net voor dat het filmpje gemaakt is wat we niet weten, dat ze het daarom niet doen.
Even een vraag, hebben die grote binnenvaartschepen overal camera's hangen, ook achter? je wilt toch ook zien wat er net achter je kont gebeurt en worden die beelden opgeslagen.
Laatst gewijzigd door Arthur op 27 Sep 2018, 10:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Popeye » 27 Sep 2018, 10:16

aquanaut schreef:Over pletten gesproken....
Wat te denken van een cursus railing pletten, gisteren te Aduard:


Of een workshop draaibrug verbouwen, in Groningen:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/199348/VIDEO-Bewakingsbeelden-van-aanvaring-Paddepoelsterbrug

Aquanaut

Levensgevaarlijk op dat stuk. Tussen die twee bruggen speelde mijn verhaal zich af! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor bas » 27 Sep 2018, 11:57

Even een vraag, hebben die grote binnenvaartschepen overal camera's hangen, ook achter? je wilt toch ook zien wat er net achter je kont gebeurt en worden die beelden opgeslagen.

Voor zover ik weet is enkel het zicht rondom vanuit de stuurstand en een maximum aan de dode hoek naar voren wettelijk geregeld. Dat kan opgelost worden met camera's als je daar niet aan voldoet maar zegt verder niks over een dode hoek opzij of naar achteren. Beelden opslaan is volgens mij ook niet verplicht.
Voor sinds een half jaar zelf met camera's ( wij kunnen overigens wel beeld opslaan, dus zal van je systeem afhangen) prachtig systeem, mooie aanvulling maar zeker ook niet zaligmakend. Ook hier best nog wat dooie hoeken en persoonlijk vind ik met name afstand inschatten een lastig ding blijven.

Een ieder die vanwege zijn beroep in het algemene verkeer handelingen verricht moet rekening houden met de omgeving. Een recreant is geen beroeps en heeft niet een gedegen opleiding welke een schipper wel heeft.

Ja dus? Als je deelneemt aan het verkeer dien je op de hoogte te zijn van de regels, ongeacht wat de reden is voor je verkeersdeelname.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Arthur » 27 Sep 2018, 12:44

Heb ik nog een vraag, als hij de stuurstand omlaag heeft ziet hij toch niks voor zich of gaat die telkens iets omhoog tussen de bruggen, dan heb je toch een dode hoek overdreven van A.dam tot Tiel, lijkt me sterk dat hij volledig op zijn camera's en radar vaart op de autopilot met de benen omhoog, is zo'n klein bootje trouwens goed te zien op het beeld scherm en ook de afstand.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor bas » 27 Sep 2018, 13:33

lijkt me sterk dat hij volledig op zijn camera's en radar vaart op de autopilot met de benen omhoog

Toch wel hoor, ze varen ook 's nachts en met mist e.d.

is zo'n klein bootje trouwens goed te zien op het beeld scherm en ook de afstand.

Nou heb ik zelf niet zoveel ervaring met binnenvaartradars maar met zeevaartradars ben je zo weg met een klein bootje. Camarasysteem waar wij mee werken is puur voor eigen gemak dus geen wettelijke verplichting o.i.d. al denk ik dat het systeem gewoon een goedgekeurd systeem is ( zou ik na moeten kijken, weet ik zo niet uit mijn hoofd) . Beeld is goed, vergelijkbaar met elk ander camerasysteem dus in principe ben je goed zichtbaar. Maar als er bijvoorbeeld wat buiswater tegen de lens komt is het gelijk waardeloos.
maar hoe je het ook bekijkt, je gaat een 3D situatie projecteren op een 2D beeldscherm. Ik vind het daarom lastig afstanden inschatten maar dat ook zomaar mijn eigen tekortkoming zijn. Makkelijkste blijft toch de oogjes als het enigszins mogelijk is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten