Containerschip plet plezierjacht

algemene discussies

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor bas » 28 Sep 2018, 00:52

Maar op het water zijn die regels er niet,en doet men maar wat men zelf het beste dunkt te moeten doen.


Onzin, die regels zijn er wel degelijk. Hooguit schort het aan de handhaving ervan...
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor bas » 28 Sep 2018, 01:05

Maar het gevalletje waar deze thread mee begon,was niet des nachts, maar overdag,en waarschijnlijk zat daar een blind paard achter de stuurknuppel. :mrgreen: :mrgreen:


Maakt niet uit, de vraag ging over navigeren zonder zicht. of dat nou komt door gebrek aan daglicht of doordat er een stapel containers voor je neus staan doet niet zoveel ter zake dan.

en dat er hier in dit filmpje iets niet goed gegaan is moge duidelijk zijn, maar ik verbaas mij er over dat werkelijk waar heel Nederland een oordeel weet te vellen over een filmpje waar behalve het voorval zelf nagenoeg niks te zien of te horen valt over het het "hoe/wat/waarom"
Er komen reacties voorbij die ik op een dumpert/geensteil kan verwachten maar helaas kom je ze ook tegen op watersport gerelateerde sites/forums. Ik ben blij dat dit voorval zonder slachtoffers is gebleven maar het meest schokkende zijn eigenlijk de reacties vol onbenul/onwetendheid van mede watergebruikers. Dan is er nog een hoop te doen voor het "varen doe je samen" . ( zonder de beroeps hier vrij te pleiten overigens)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Sep 2018, 01:15

bas schreef:Onzin, die regels zijn er wel degelijk. Hooguit schort het aan de handhaving ervan...

Als die regels er dan wel zijn,waarom houd men zich er dan niet aan?
Waarom moeten er altijd handhavers zijn die er altijd voor moeten zorgen dat de regels worden nageleefd.
Hebben ze dan allemaal een hoofd als een vergiet? Of is het brein niet groter dan dat van een parkiet?
Daar past ook maar weinig in namelijk.
Dus geen handhaver in de buurt,kunnen we alles gaan doen wat onze "lieven heer" verboden heeft.
Wat een kloten mentaliteit.Zal een mooi zootje worden.
Noordvaarder
 

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Sep 2018, 02:00

bas schreef: Dan is er nog een hoop te doen voor het "varen doe je samen" . ( zonder de beroeps hier vrij te pleiten overigens)

Dat er onder de beroepsvaarders kaf zit,daar heb ik ook een leuke ervaring mee.
Circa 12 jaar terug was het.
We kwamen met onze Doerak bij de brug van Roodehaan op het Reitdiep richting Zoutkamp.
Aangezien ik geen marifoon heb,moet ik naar de Sportknop.
An sich niet erg,ware het niet,dat daar een binnenvaartschip voor lag.
Niemand kon bij die knop komen.
Vlak voor de brug is namelijk een los en laadkade,en daar lag al een schip op vrijdag,en hij , een schip uit Lemmer had hem ervoor gelegd.
Ik ben toen met mijn bijboot naar de knop gevaren achter de steiger langs,terug gegaan naar mijn Doerak,bootje vast geknoopt,en ben langszij gaan liggen van dat schip.
Komt die hotemetoot me daar naar buiten met een grote bek, wat ik daar langs zijn boot moest.
Hij gooide het touw los,waar mijn klein schuitje mee vast lag,en ik moest het niet meer in mijn hoofd halen om weer vast te gaan liggen.Heb hem toen even uitgelegd dat hij voor de sportknop lag,en geen ruimte liet voor mij en andere vaargasten.Ook dat kon hem geen bal verrekken,volgens zijn uitspraak.Hij moest de maandag erop daar laden,en we moesten ons maar aanpassen aan hem was het antwoord.Gelukkig had ik een GSM aan boord,en heb toen maar even met de post van Groningen getelefoneerd.De zondagmiddag toen ik terug kwam van Zoutkamp lag hij er niet meer.Die andere lag er nog wel,gewoon voor de laadkade. :mrgreen: :mrgreen: Varen doe je samen,maar sommigen denken dat ze het alleen recht hebben,waaronder beroepsvaarders.Hoe dat komt?Opbrengsten van niks,en dan pakken ze alles wat ze te pakken kunnen krijgen,ook al kunnen ze de diesel er alleen maar van betalen.
Noordvaarder
 

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor jkos » 28 Sep 2018, 08:27

Hoe het plaatsen van een filmpje toch kan uitlopen op allerhande meningen en reacties.
Ik betrap mij erop dat ik hier zelf ook graag aan meedoe :mrgreen:
Er wordt (soms terecht) gemopperd op de manier hoe we met elkaar omgaan, de recreant op de beroepsvaart en andersom.
Beiden zullen wel eens gelijk hebben, we doen immers allemaal wel eens dingen waarvan we achteraf zeggen, dat had ik beter anders kunnen doen.
Dit gezegd hebbende wil ik wel opmerken dat ik tijdens mijn werk (verkeersleider) op de Westerschelde toch wel heel veel blunders zie welke volledig voor rekening komen van de recreatie vaart.
Daarmee wil ik de beroepsvaart niet vrijpleiten, laat dat duidelijk zijn, maar het valt wel op.
Zeiljachten welke lekker aan het laveren zijn en voor grote zeeschepen oversteken, varen aan de verkeerde zijde van het vaarwater, niet uitluisteren op de verplichte marifoon kanalen, dit terwijl men wel beschikt over een goedgekeurde marifoon en geldig marifoon certificaat.
Ook de recties van sommige mensen op dit filmpje getuigd van weinig of geen kennis van nautische wetgeving.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over het motorbootje in het filmpje, je ziet enkel het moment dat het fout gaat, en niet hoe het zo ver is gekomen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor bas » 28 Sep 2018, 09:34

Als die regels er dan wel zijn,waarom houd men zich er dan niet aan?
Waarom moeten er altijd handhavers zijn die er altijd voor moeten zorgen dat de regels worden nageleefd.


Tja.....volgens mij is dat de aard van de gehele mensheid. Als je een regel/wet maakt zonder enige vorm van controle/handhaving/consequentie dan kun je hem net zo goed niet maken, dan heeft iedereen er schijt aan. Of dat nu op het water , de weg, met kinderen, met belasting betalen, enz.,enz., enz., is maakt niet zoveel uit.
Laten we nou niet roomser dan de paus gaan doen.

Dat er onder de beroepsvaarders kaf zit,daar heb ik ook een leuke ervaring mee.
Circa 12 jaar terug was het.

Zonder meer een vervelende ervaring en ik denk dat iedereen wel eens iets dergelijks heeft gehad maar staat m.i. niet in verhouding tot het voorval in het filmpje. Maar kom op......12jaar geleden!? :o Weet je van het weg gebruik ook nog alle fout parkeerders van de laatste 12 jaar? Toch zonde van je hersencapaciteit en goeie humeur om je daar nog druk over te maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Sep 2018, 10:45

bas schreef:Onzin, die regels zijn er wel degelijk. Hooguit schort het aan de handhaving ervan...

Eens, sterker nog, ik vind in de waterwetgeving een artikel wat naar mijn mening ontbreekt in die van de weg:
Nl die van dat elke schipper alles in het werk dient te stellen om gevaar voor opvarenden of omgeving te voorkomen en daarbij zonodig van de reglementen af moet wijken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Sep 2018, 10:53

Noordvaarder schreef:Als die regels er dan wel zijn,waarom houd men zich er dan niet aan?
Waarom moeten er altijd handhavers zijn die er altijd voor moeten zorgen dat de regels worden nageleefd.
Hebben ze dan allemaal een hoofd als een vergiet? Of is het brein niet groter dan dat van een parkiet?
Daar past ook maar weinig in namelijk.
Dus geen handhaver in de buurt,kunnen we alles gaan doen wat onze "lieven heer" verboden heeft.
Wat een kloten mentaliteit.Zal een mooi zootje worden.

Inderdaad, waarbij maar weer eens duidelijk wordt gemaakt dat het met die "eigen verantwoordelijkheid" (waar we vaak direct mee schermen) slecht gesteld is.
Of het nu op de weg of op het water is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor kajoe » 28 Sep 2018, 12:43

al die regeltjes staan in het bpr en rpr dus ook het artikel over goede Zeemans kunst en dus alles moet doen om aanvaringen te voor komen ,maar als je de regels niet meer kent wand dat schort er vaak aan hoeft nooit meer een herhaling te doen .
EN IK BLIJF ER OP HAMEREN DAT MEN TIJDENS HET VAREN VEELS TE VEEL MET SPEELTJES BEZIG IS, uit ervaring en dat heb ik ook van zeggen uit de hoek van controlerende diensten ,maar helaas op de weg gaat men steeds verder met dat soort zaken proberen uit te bannen maar op het water tja word er niet over gesproken ,laat staan er wat aan gaan doen ,en controleren is al haast helemaal niet mogelijk.
wij hebben weinig problemen gekend op het Amsterdam rijn kanaal slechts een maal een probleempje gehad indertijd .
wij voeren met een lege tanker 110 meter leeg van het depot Nigtevecht naar Rotterdam een kilometer of zo voor ons voer een jachtje met de gehele achter roef dicht met zeil en voer een 30 meter uit de wal ,toen wij bij hem waren en wouden oplopen en dus el over het mid vaarwater moesten stuurde hij ook meer naar buiten en omdat we de motoren op vol hadden gezet gelijk stop tja ook nog tegen liggers dus vol stuur naar stuurboord en dan er maar tussen door vol gas net wat gang stuurt die vent naar de Sb wal dus blazen met de hoorn en de drietoon ,niets wij weer naar BB om er langs te gaan gaat die vent weer naar BB dus nu vol in de ho houder en blijven blazen ,bij de volgende poging is de stuurman naar voren gerend en heeft een koppelbout op dat jachtje gegooid en ja hoor toen contact hij vloeken en wij ook ,toen er voorbij en door naar Vreeswijk ,en ja hoor vlak voor de sluis de waterpolitie en of we maar effe wouden vast maken ,daar kwam alles aan de orde en bleek dat wij dus hartstikke fout waren ,we hadden er maar achter moeten blijven tot de kans kwam om er voorbij te gaan .
krijg je ook nog de wind van voren van de bevrachting van kantoor .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Containerschip plet plezierjacht

Berichtdoor aadbloem » 29 Sep 2018, 11:43

kajoe schreef:EN IK BLIJF ER OP HAMEREN DAT MEN TIJDENS HET VAREN VEELS TE VEEL MET SPEELTJES BEZIG IS

Het gevalletje dat je beschrijft is onbegrijpelijk, dat wel maar ik citeer bovenstaand omdat je mijns inziens veel te veel generaliseert. Natuurlijk kom je op drukke wateren als het A'dam Rijnkanaal amateurs tegen die echt niet weten dat ze met duizenden tonnen beroepsvaart te maken hebben maar er is ook een hele grote groep watersporters die wel hun uiterste best doen om optimaal met allerlei dergelijke situaties om te gaan. In die zin pleit echt voor de marifoon en de belgische regelgeving: Marifoon verplicht voor pleziervaart groter dan 7 meter niet zijnde een open boot (ofzoiets). Op drukke punten netjes melden bij de verkeerspost, het hoeft niet maar ik heb nog nooit een negatieve reactie van een verkeerspost meegemaakt. En korte ankedote: Op een dag wil ik in de opvaart op de Lek het A'dam Rijnkanaal kruisen en meldde mij bij post Wijk (bij Duurstede) die mij adviseerde te wachten op tweemaal vrachtvaart van bakboord die de kruising snel naderden. Een jordaankruiser zonder uitkijk op het voordek, naast mij keek verbaasd dat wij afstopten en ging vol goede moed en met gewone vaart de kruising op.....
Hij moest van schrik vol in de touwen en naar stuurboord meedraaien om problemen te voorkomen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten